چیدن تمشک با روبات هوشمند

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، محققان دانشگاه پلیموث انگلستان برای اولین بار یک روبات 1.8 متری پیشرفته طراحی و ساخته اند که به یاری حسگرهوشمند و دوربین های سه بعدی تمشک های رسیده را شناسایی و بدون آسیب زدن از بوته جدا می نماید.

چیدن تمشک با روبات هوشمند

امروزه هزینه های سرسام آور نیروی کار و همچنین کمبود کارگران فصلی بسیاری از کشاورزان را به فکر بهره گیری از روبات هابه جای نیروی انسانی انداخته است. به همین دلیل همه ساله شاهد طراحی و ساخت روبات های کشاورز و کارگری هستیم که به طور مداوم و طی 24 ساعت در مزارع کار نموده و هزینه های اضافی در برداشت محصول را تا حد زیادی به حداقل می رسانند. جدیدترین نسخه روبات های کارگر توسط تعدادی از محققان انگلیسی طراحی و فراوری شده است.

روبات کارگر Robocrop قادر است روزانه بیش از 25000 تمشک را از بوته ها جدا نموده و در سبد مخصوص حمل میوه بدون کوچکترن اسیبی قرار دهد. این روبات با قدی برابر 1.8 متر طراحی شده و به یاری هوش مصنوعی میوه های رسیده را پس از اسکن شناسایی می نماید.

این فناوری که در حال حاضر در گلخانه ای آزمایشگاهی واقع در ساکس انگلستان مورد آزمایش قرار گرفته است پس از تشخیص میوه رسیده، آماده چیدن می گردد. در این مرحله بازوهای روباتیک وارد عمل شده و با بهره گیری از سنسور فشار بالا، تمشک های رسیده را به آرامی از بوته های جدا می نماید. در حال حاضر زمان برداشت یک تمشک 1 دقیقه تخمین زده شده است.اما این روبات قادر است در زمانی کمتر از 10 ثانیه و حتی کمتر یک تمشک را از بوته جدا نموده و در سبد مخصوص قرار دهد.

چنین سرعت عملی از سوی بسیاری از کشاورزان مورد استقبال قرار گرفته است. چرا که بر اساس آمار منتشر شده این فناوری در یک بازده زمانی 8 ساعته می تواند بیش از 25000 توت را از شاخه جدا کند. این در حالی است که یک کارگر انسانی طی یک روز کاری (8 ساعت) تنها 15000 تمشک را از بوته ها جدا می نماید. این روبات پیشرفته در حال حاضر 20 ساعت در روز را به کار مشغول شده و تا حد بسیار زیادی در بهره گیری از نیروی انسانی و هزینه ها صرفه جویی نموده است. طراحان این روبات در تلاشند تا با افزودن 3 بازوی دیگر به این روبات، در آینده ای نه چندان دور برای برداشت سایر محصولات کشاورزی از جمله میوه ها و سبزیجات استفاده نمایند.

منبع: ایران آنلاین

به "چیدن تمشک با روبات هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیدن تمشک با روبات هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید