محققان ایرانی نمونه اولیه جایگزین نمایشگر ال سی دی را ابداع کردند

به گزارش وبلاگ ورزشی 90 به نقل از نیواطلس، گروهی از محققان دانشگاه های ناتینگهام ترن انگلیس، نیوساوث ولز کانبرا و دانشگاه ملی استرالیا به رهبری محسن رحمانی و با همکاری خسرو زنگنه کمالی، پژوهشگران ایرانی یک نسخه اولیه از فناوری نمایشگری را توسعه داده اند که جایگزین پنل های ال سی دی در بسیاری از تلویزیون های فعلی می گردد.

محققان ایرانی نمونه اولیه جایگزین نمایشگر ال سی دی را ابداع کردند

هرچند بسیاری از مدل های نوین تلویزیون دارای نمایشگرهایی با فناوری کوانتوم دات یا پنل های OLEDهستند اما مدل های مقرون به صرفه تر موجود در بازار از فناوری ال سی دی، فیلترهای پولاریزه نماینده و نور پس زمینه ال ای دی استفاده می نمایند. دراگومیر نشاو استاد فیزیک در دانشگاه ملی استرالیا در این باره می گوید: قابلیت نمایشگرهای معمولی به نقطه اوج خود رسیده و به علت چند محدودیت احتمال اندکی برای ارتقای آن وجود دارد.

او در ادامه می افزاید: امروزه جستجو برای فناوری نمایشگرهای مسطح شرایط جامد با وضوح بالا و رفرش ریت بالا توسعه یافته است. ما پیکسل های فراسطحی طراحی کردیم و توسعه دادیم که برای نسل آینده نمایشگرها ایده آل هستند. پیکسل های ما برخلاف کریستال های مایع برای فعال شدن نیازمند نورهای پلاریزه (قطبی شده) نیستند. در نتیجه مصرف انرژی نمایشگرها نصف می گردد.

در نمونه اولیه پلتفرم نو برای کنترل تک تک پیکسل ها با نرخ مدولاسیون بالا در پلتفرم اولیه از اکسید رسانای شفاف استفاده شد تا به عنوان یک گرم نماینده الکتریکی عمل کند که می تواند به سرعت خواص نوری سلول های فراسطحی سیلیکونی را تغییر دهد. طبق این تحقیق سلول های مذکور 100 بار نازک تر از سلول های کریستال مایع یا 200 بار نازک تر از موی انسان هستند. این فناوری سبب می گردد مدت زمان پاسخگویی به کمتر از یک میلی ثانیه برسد.

این سلول ها از سیلیکون ساخته شده اند بنابراین عمر طولانی دارند. علاوه بر آن سیلیکون یک عنصر فراوان و همخوان با CMOS است و می توان آن را با بهایی مقرون به صرفه فراوری کرد.

فناوری مذکور بعلاوه برای فراوری هولوگرافی واقعیت مجازی دینامیک، در فناوری های لیدار و برای فراوری پنل های مسطح باریک تر با وضوح 100 بار بیشتر از ال سی دی های فعلی کارآمد است. این درح الی است که مصرف برق نمایشگر 50 درصد کمتر می گردد.

علاوه برآن از آنجا که می توان این پلتفرم را جایگزین نمایشگرهای ال سی دی کرد، محققان معتقدند نیازی نیست فراوری نمایندگان در راه اندازی خطوط فراوری نو برای ساخت پنل ها سرمایه گذاری نمایند.

محسن رحمانی محقق ارشد پژوهش از دانشگاه ناتینگهام ترنت در این باره می گوید: ما مسیر را برای رفع کردن یک مانع نو در فناوری هموار کردیم. به این ترتیب می توان نمایشگرهای مقرون به صرفه قیمت مسطح بدون کریستال های مایع فراوری کرد. مهمترین ویژگی پنل های مسطح سطح پیکسل ها و وضوح، وزن و مقدار مصرف برق است. ما همه این موارد را در نمونه اولیه نمایشگر متا رفع کردیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "محققان ایرانی نمونه اولیه جایگزین نمایشگر ال سی دی را ابداع کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان ایرانی نمونه اولیه جایگزین نمایشگر ال سی دی را ابداع کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید