شهر مادرید، قلب تپنده اسپانیا

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، مادرید، شهری زنده و پر جنب و جوش که هم استانداردهای اروپای غربی را دارد و هم دارای فرهنگ غنی، هنر معماری و زندگی شبانه فوق العاده است. از آنجایی که مادرید مرکز اسپانیا است؛ مقر اصلی دولت، وزارتخانه ها، موسسات، سازمانها و نهادهای دولتی است. مساحت شهر مادرید 604 کیلومتر مربع است. این شهر پس از لندن و برلین سومین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است. جمعیت بزرگ ترین شهر اسپانیا در حدود 3.3 میلیون نفر است.

شهر مادرید، قلب تپنده اسپانیا

تاریخ شهر مادرید اسپانیا

با این که شهر مادرید قبل از میلاد مسیح هم وجود داشته، اولین اطلاعات موجود از آن به قرن نهم میلادی برمی گردد. برخلاف دیگر شهرهای اسپانیا مانند سویا (یا سویل)، والنسیا و بارسلون در مادرید آثاری چندانی از دوران رومی ها و ویزیگوت ها یافت نشده است. احتمالا منطقه مادرید امروزی برای این دو قوم جذابیتی نداشت. زیرا نه در ساحل و بنادر بود و نه در راستا شهرهای اصلی قرار داشت.

در قرن نهم میلادی، بخش اعظم مادرید تحت سلطه مورهای مسلمان بود و ارگ کوچکی به نام المدینه در آنجا بنا نموده بودند. ارگ مادرید در سال 1083 به وسیله آلفونسو ششم کاستیا، فتح شد. وی مسجد آن موقع مادرید را تبدیل به کلیسا کرد و آن را کلیسای جامع الُمِدنا نامید. جای تعجب ندارد؛ که این شهر تاریخ پر فراز و نشیبی را تجربه نموده است. به همین خاطر مادرید را می توان یکی از شگفت انگیزترین شهرهای جهان نامید.

جالب است بدانید مادرید در قرون وسطی شهری کوچک و فقیر بود. توسعه مادرید به عنوان مرکز اداری از زمانی شروع شد که فیلیپ دوم دربار خود را به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مادرید، در سال 1560 به این شهر منتقل کرد. مادرید از سال 1606 به طور مداوم مرکز اسپانیا بوده است. نظام حاکم بر اسپانیا پادشاهی است و کاخ پادشاهی (Royal Palace) در مادرید واقع شده است. اما از سال 1962 خانواده سلطنتی در این کاخ زندگی نمی نمایند و در Palacio de la Zarzuela در حومه مادرید زندگی می نمایند. آنها فقط برای مرنام تشریفاتی به این کاخ می فرایند.

نام مادرید از کجا می آید؟

نظریات مختلفی راجع به منشا نام مادرید وجود دارد. طبق یک افسانه قدیمی، مادرید به وسیله اوکو بینانور (پسر پادشاه توسکانی) تاسیس شده و Metragirt نام گرفت. بعضی از تاریخ نویسان ادعا می نمایند نام اصلی این شهر Ursaria به معنی سرمین خرس ها بوده است. احتمالا به دلیل خرس های زیادی که در اطراف شهر قرار داشتند که بعدها به نماد مادرید نیز تبدیل شدند.

بعضی نیز تغییر نام شهر به مادرید را به زمان فتح این شهر به وسیله بنی امیه نسبت می دهند. بعد از فتح شهر اعراب آن را مایریت نامیدند و مادرید امروزی تکامل یافته همان مایریت است.

نماد شهر مادرید

نماد رسمی شهر مادرید، خرس و درخت توت فرنگی (El Oso y El Madrono) است. به نظر می رسد کسی دقیقا نمی داند که چرا خرس و درخت توت فرنگی نمادهای این شهر هستند. به جز این که در مزارع اطراف مادرید خرس ها و درخت های توت فرنگی زیادی وجود داشته است و به نماد شهر مادرید تبدیل شده اند.

مجسمه خرس و درخت توت فرنگی (Statue of the Bear and the Strawberry Tree) به وسیله آنتونیو ناوارو سانتافه در سال 1967 ساخته شد و حدود 20 تن وزن دارد. این مجسمه در میدان اصلی شهر مادرید، یعنی دروازه خورشید واقع شده است.

یکی دیگر از نمادهای شهر مادرید، باشگاه کهکشانی رئال مادرید است. شاید با شنیدن نام مادرید، اولین چیزی که به فکر ما می رسد رئال و ستاره های بی شمار آن باشد. ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در مادرید نیز از تماشای های این شهر است که هر سال علاقه مندان به فوتبال را از سراسر جهان به این ورزشگاه می کشاند.

آب و هوای شهر مادرید

نیمه غربی مادرید، آب و هوای مدیترانه ای و نیمه شرقی آن، آب و هوای نیمه خشکی دارد. بارش باران در مارید کم است و این شهر خشک ترین مرکز اروپا است. با 250 روز آفتابی در سال، مادرید آفتابی ترین شهر اروپا است. اگر در فصل تابستان به مادرید می روید؛ کرم ضد آفتاب را نباید فراموش کنید.

در طول سال دمای هوا از 0.5 درجه سانتی گراد تا 33 درجه سانتی گراد تغییر می نماید. اما به ندرت دمای هوا کمتر از منفی 5 و بیشتر از 37 درجه سانتی گراد خواهد بود. با وجود روزهای داغ و خشک تابستان و گاها زمستان های سرد و برفی؛ آب و هوای مادرید در طول سال معتدل است.

برترین زمان سفر به مادرید چه زمان است؟

برترین زمان سفر مادرید فصل پاییز از ماه سپتامبر تا نوامبر یا فصل بهار از ماه مارس تا ماه می است. هم آب و هوا در این بازه زمانی معتدل است و هم فستیوال ها و جشن های زیادی در شهر برپاست. خیابان های مادرید در تابستان با وجود گرما، مملو از توریست است. اما بهتر است بدانید هزینه های سفر به مادرید در تابستان بیشتر از سایر فصل هاست و تحمل هوای گرم هم بسیار سخت است.

مردم مادرید برای فرار از گرمای تابستان به خصوص ماه آگوست، به سواحل شهرهای دیگر اسپانیا پناه می برند. برخلاف تابستان، در فصل زمستان هتلها و تورها به مراتب مقرون به صرفه تر هستند و اگر با کمی سرما مسئله ای ندارید؛ زمستان نیز گزینه خوبی برای سفر به این شهر تماشایی است.

مردم مادرید چگونه اند؟

مادرید همواره شهر مهاجران و خارجی ها بوده و ترکیبی از اقوام و فرهنگ های مختلف است. از هر کسی در مادرید سوال کنید به شما خواهد گفت که پیدا کردن مادریدی (Madrileño) واقعی سخت است. بیشتر کسانی که حتی در مادرید به جهان آمده اند؛ پدر یا مادر خارجی داشتند. مردم مادرید عاشق موسیقی و پایکوبی هستند. اگر می خواهید طعم آداب و رسوم معتبر مادرید را بچشید، در جشنواره های سان ایسیدرو در ماه می یا لاپالوما در ماه آگوست شرکت کنید.

مشخصه اصل مردم مادرید، اجتماعی بودن آنهاست. هر روز هفته و هر ساعتی در شبانه روز، مردم را در خیابان خواهید دید. مردم مادرید خیلی خون گرم هستند و در سفر به شهر مادرید این را حس خواهید کرد. به خصوص در روزهایی که تیم کهکشانی رئال مادرید مسابقه دارد؛ علاوه بر ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، کافه ها و رستوران های این شهر مملو از علاقه مندان به فوتبال است.

اقتصاد شهر مادرید

مادرید پنجمین مرکز مهم تجارت اروپا بعد از لندن، پاریس، فرانکفورت و آمستردام است و در رتبه یازدهم در جهان واقع شده است. با برآورد فراوری ناخالص داخلی 133 میلیارد یورو، مادرید از نظر مالی عملکرد خوبی دارد. اقتصاد شهر در وهله اول تحت تاثیر خدمات است و بعد از آن صنایعی مثل موتور خودرو، هواپیما، صنایع شیمیایی، تجهیزات الکترونیکی، آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی و چرم.

صنعت توریستی نقش مهمی در اقتصاد مادرید دارد. سالانه بیش از 6 میلیون توریست از این شهر بی نظیر تماشا می نمایند. فرودگاه باراخاس مادرید، با 45 میلیون مسافر در سال نوزدهمین فرودگاه پر رفت و آمد جهان و چهارمین در اروپاست. سیستم حمل و نقل عمومی مادرید، برترین در اروپا و جزو برترین ها در جهان است. متروی مادرید، رتبه ششم را در بین متروهای جهان از لحاظ طول خط مترو دارد. برای گشت و گذار در مادرید با خیال راحت از مترو، تاکسی، اتوبوس و قطار بین شهری بهره ببرید.

با داشتن سرانه عایدی چشمگیر 45 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا، مادرید شهری ثروتمند و مرفه است. در عین حال هزینه های مردم مادرید هم 12 درصد از دیگر مردم اسپانیا بالاتر است. نرخ بیکاری در اسپانیا بالاست، به تبعیت از آن نرخ بیکاری در مادرید نیز بالا و 10 درصد است.

فرودگاه مادرید

دانشگاه های شهر مادرید

مادرید شهر دانشجویی است و سالانه دانشجویان زیادی از سراسر جهان، این شهر را برای ادامه تحصیل انتخاب می نمایند. دانشگاه های مادرید از معتبرترین دانشگاه های اروپا هستند و بعضی از آنها جز قدیمی ترین دانشگاه های جهان هستند. معروف ترین دانشگاه مادرید؛ دانشگاه کامپلوتنس (Complutense) است. این دانشگاه در سال 1499 میلادی تاسیس شده و در بین برترین دانشگاه های اسپانیا در رتبه هفتم واقع شده است.

در سال های اولیه تاسیس، دانشگاه دارای پنج دانشکده هنر و فلسفه، الهیات، حقوق کلیسایی، ادبیات و پزشکی بود. و در طول تاریخ دانشکده های دیگر هم به این مجموعه اضافه شد. دانشگاه ملی آموزش از راه دور (Universidad Nacional de Educación a Distancia؛ UNED) به وسیله روش آموزش دروس دانشگاهی از راه دور اداره می گردد. UNED با بیش از 205،000 دانشجو، بیشترین جمعیت دانشجویی را در اسپانیا دارد و یکی از بزرگترین دانشگاه های اروپا است.

دانشگاه خودمختار مادرید (UAM)، دانشگاه کارلوس 3 مادرید (Universidad Carlos III de Madrid) و دانشگاه پلی تکنیک مادرید (Polytechnic University of Madrid) از دیگر دانشگاه های معروف شهر مادرید هستند.

جاهای تماشای مادرید

پر از انرژی و مملو از جاذبه های فرهنگی، مادرید یک کلان شهر مدرن است که طعم و مزه اسپانیا واقعی را ارائه می دهد. مادرید جذابیت سنتی آندلس و زیبایی بارسلونا را ندارد، در عوض شور و شوق و فضای مهیج در گوشه گوشه این شهر حس می گردد. کارهای زیادی برای انجام دادن در شهر مادرید است و مطمئنا حوصله کسی در مادرید سر نمی رود. در این تماشای ها، می توانید مقاله جاهای تماشای مادرید را بخوانید. در ادامه ما اشاره مختصری به این جاذبه ها داریم.

مادریدی ها عاشق پیاده روی عصرانه هستند. اما توصیه می کنیم تابستان ها تا قبل از غروب آفتاب، برای جلوگیری از گرمازدگی، در خیابان ها قدم نزنید. در سال 1992 شهر مادرید به عنوان مرکز فرهنگی اروپا انتخاب شد. مادرید انتخاب مناسبی برای اهالی فرهنگ و هنر است. شهری پر از موزه های با ارزش و تماشای.

  • موزه پرادو در مادرید، یکی از محبوب ترین موزه های اروپا و جهان است. موزه پرادو میزبان آثاری از هنرمندان سرشناسی مثل رامبراند، بوتیچلی و فرانسیس گویا است.
  • کاخ سلطنتی مادرید که معماری ای شبیه بقیه کاخ های اروپایی دارد؛ در قرن 18 ساخته شده و چند سال بعد در یک آتش سوزی سوخت و ویران شد. در واقع این کاخ یک کاخ موزه است و بازدید آن برای عموم آزاد است.
  • میدان بزرگ یا پلازا مایور را ساختمان هایی با آجرهای قرمز احاطه نموده است. رستوران ها و کافه ها، این میدان را به مکان محبوبی برای قرارهای محبت آمیز تبدیل نموده است.
  • پارک رتیرو، یکی از مکان های محبوب مادریدی ها برای پیاده روی است. یک دریاچه بزرگ و زیبا، چندین موزه و قدیمی ترین درخت مادرید از دیگر زیبایی هایی پارک رتیرو است.
  • دروازه آلکالا یک بنای قدیمی و نئوکلاسیک در مادرید است. دروازه آلکالا یکی از نمادهای این شهر است که در سال 1778 طراحی و ساخته شده است.

مرکز هنر رینا سوفیا، ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، ورزشگاه ویسنته کالدرون، موزه ملی باستان شناسی، پلازا د اسپانیا، طاق پیروزی، تئاتر سلطنتی، کلیسای جامع آلمودنا، بازار سن میگل و میدان سیبلس از دیگر جاذبه های شهر مادرید هستند؛ که نباید از دست داد.

رستوران های شهر مادرید

مادرید مرکز طعم و مزه اسپانیا هم محسوب می گردد. از رستوران های کوچک محلی که خورشت مادریدی سرو می نمایند تا رستوران های معتبر بین المللی، ارزش امتحان کردن را دارند. جالب است بدانید که قدیمی ترین رستوران جهان در مادرید واقع شده است. Sobrino de Botín یک رستوران کلاسیک اسپانیایی است که در سال 1725 تاسیس شده است.

قدیمی ترین رستوران اسپانیا

این رستوران رسما قدیمی ترین رستوران جهان است؛ که آتش اجاق آن، از روز اول افتتاحیه تا به حال خاموش نشده است. اگر به Sobrino de Botín رفتید؛ از کباب بره این رستوران که با سس سیر سرو می گردد؛ غافل نشوید.

آدرس: CALLE DE CUCHILLEROS, 17, PLAZA MAYOR

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 13 الی 16 و 20 الی 24

رستوران Monsieur Sushita برترین رستوران مادرید و در بین رستوران های طراز اول جهانست. دکور فریبنده، غذاهای متنوع و به خصوص رولت های گوشت رستوران Monsieur Sushita را به مکانی خاص تبدیل نموده است.

آدرس: CALLE VELÁZQUEZ, 68, SALAMANCA

ساعات کاری: همه روزه از 1 ظهر تا 2 صبح

Ninas Pasta Bar به وسیله چند خانم ایتالیایی اداره می گردد. همان طور که از نام این رستوران به نظر می رسد؛ غذاهای ایتالیایی به خصوص پاستا منوی اصلی این رستوران هستند. از پیش غذای رستوران Nina هم غافل نشوید.

آدرس: CALLE DE SANTA ANA 21, LA LATINA

ساعات کاری: همه روزه 12 ظهر تا 12 شب. دوشنبه ها تعطیل

اگرچه رستوران Sahuaro در قلب اسپانیا واقع شده است، اما یک رستوران فوق العاده مکزیکی است. در سفر به مادرید می توانید هر شب در اینجا شام بخورید، به خصوص به این دلیل که قیمت های منو بسیار پایین است.

آدرس: PLAZA DE CASCORRO, 2, LA LATINA

ساعات کاری: از ساعت 12 ظهر تا 1 صبح

به جز این چهار رستوران، شهر مادرید رستوران های متنوع و درجه یکی برای شکم گردی و چشیدن طعم غذای لذیذ اسپانیایی دارد.

فستیوال و جشنواره های مادرید

مردم پر جنب و جوش و شاد مادرید، عاشق جشن های خیابانی هستند. در روزهای تعطیل و جشنواره ها تقریبا همه مردم به خیابان ها و میادین اصلی شهر می آیند و شادی و پایکوبی می نمایند.

فستیوال سن ایسیدرو (San Isidro) در 15 ماه می هر سال در شهر مادرید برگزار می گردد. این فستیوال جشن یکی از قدیسان مادرید و تمام کشاورزان شهر است. مردم لباس کشاورزی می پوشند و تمام روز را با آواز خواندن و نوشیدن و پایکوبییدن می گذرانند.

جشن دوس دو مایو (Dos de Mayo) در روز دوم ماه می برگزار می گردد. دوس دو مایو جشن یک واقعه تاریخی در سال 1808 است که یادآور شورش اسپانیایی ها علیه ناپلئون و اشغال گران فرانسوی است. این شورش موجب جنگ استقلال شد و فرانسوی ها شکست خوردند. میدان دوس دو مایو محل اصلی برگزاری این جشن در مادرید است.

فستیوال روز تمامی قدیسان، فستیوال لا پالوما و فستیوال سمانا سانتا، از دیگر جشن های سنتی مادریدی ها هستند.

مراکز خرید مادرید

La Gavia بزرگ ترین مرکز خرید مادرید است. La Gavia بیش از 70 فروشگاه مد و پوشاک، 13 فروشگاه ورزشی و تفریحی، 29 فروشگاه بهداشت و زیبایی، 28 رستوران، 18 فروشگاه برای بچه ها، 9 فروشگاه فناوری، دارد.

آدرس: Calle Adolfo Bioy Casares, 2

ساعات کاری: همه روزه 10 صبح تا 10 شب

Islazul دومین مرکز خرید بزرگ مادرید است که در محله Carabanchel واقع شده است. علاوه بر 100 فروشگاهی که در این مرکز خرید هستند؛ سینمایی با بزرگ ترین صفحه نمایش اروپا هم از تماشای های Islazul است.

آدرس: Calle Calderilla, 1

ساعات کاری: همه روزه از ساعت 10 صبح تا 1 صبح

Madrid Xanadú یکی از معروف ترین مراکز خرید مادرید است. این مرکز خرید به پیست اسکی و اسنوبوردی که دارد معروف است. بله درست شنیدید! تمرین اسکی در یک مرکز خرید.

علاوه بر این، فروشگاه های ساعت و جواهرات و عطر و ادکلن این مرکز خرید نیز معروف و محبوب هستند.

آدرس: Autovía A-5, Km. 22

ساعات کاری: همه روزه از 10 صبح تا 10 شب

و در آخر…

مادرید شهر افسانه ای و تاریخی است و توصیف آن در یک مقاله بسیار سخت است. اگر شما تجربه ای از سفر به شهر مادرید دارید؛ برایمان بنویسید. ما مشتاقانه منتظر شنیدن تجربیات و خاطرات شما از این مرکز اسپانیا هستیم.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "شهر مادرید، قلب تپنده اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر مادرید، قلب تپنده اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید