چراغ نیمه روشن تخت جمشید در صنعت گردشگری

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، در حالی که زیبایی تخت جمشید در شب دوچندان است، هنوز امکان بازدید از این اثر تاریخی زیبا در شب فراهم نشده است.

چراغ نیمه روشن تخت جمشید در صنعت گردشگری

بسیاری از علاقه مندان آثار باستانی و فرهنگی ایران بر این عقیده اند که بازدید شبانه از آثار تاریخی جاذبه خاص خود را دارد. این در حالی است که اکنون این امکان برای گردشگری شبانه در اغلب آثار تاریخی و بویژه آثار باستانی ثبت دنیای شده ای مانند تخت جمشید فراهم نشده است.

در زمانه ای که همگان به صنعت گردشگری به عنوان نجات دهنده اقتصاد شهر و کشور می نگرند، هیچ فکری برای گردشگری شبانه بخش اعظم میراث دنیای پارس، از جمله مجموعه تخت جمشید نشده است. این در حالی است که با اتخاذ اندک تدابیر و ایجاد تجهیزات نورپردازی مدرن، می توان شکوه تخت جمشید را در شب به این بنای با ارزش بازگرداند و این میراث دنیای را از حالت شب مردگی خارج کرد.

تجهیزات نورپردازی فرسوده این مجموعه حدود نیم قرن از عمرشان می گذرد و کارآیی خود را از دست داده و نمی توانند در دوره ای که تکنولوژی از شیوه های نوین در نورپردازی استفاده می نماید، عامل ترغیب نماینده برای بازدید از این بنا در تاریکی شب باشد. مسئولان و متولیان تخت جمشید، درب این بنا را حدود ساعت پنج و نیم تا شش عصر به روی بازدیدنمایندگان می بندند.

رئیس انجمن راهنمایان و تورگردانان گردشگری استان فارس با اشاره به اینکه گردشگری شبانه نوعی خاص از گردشگری فرهنگی محسوب می گردد، گفت:

گردشگرانی که در روز از یک اثر تاریخی بازدید می نمایند، ممکن است در شب نیز دوباره راغب باشند که همان اثر را به دلایلی خاص نظیر نوع نورپردازی و روایتگری ویژه بازدید نمایند.

امیر سبوکی اضافه نمود:

گردشگری شبانه احتیاجمند ایجاد زیرساخت مناسب است و در مجموعه تخت جمشید نیز در مرحله اول باید نورپردازی لیزری و مناسب ایجاد گردد تا بتوان گردشگری شبانه را در این محل رونق داد.

وی ایجاد تجهیزات مورد احتیاج نورپردازی در کنار جاذبه های گردشگری در تخت جمشید را، سبب افزایش عایدی این مکان تاریخی و بهبود شرایط مالی آن دانست.

استاد دانشگاه شیراز نیز دراین باره گفت:

فارس از ظرفیت های خوبی برای توسعه برخوردار است که شکوفایی این قابلیت ها احتیاجمند تغییر نگاه و نگرش ها است.

علی اکبر صفوی، تعطیلی میراث دنیای تخت جمشید در ساعت 18 مایه تاسف دانست و توضیح داد:

از ثروتی مانند تخت جمشید که در دنیا بی نظیر است، به درستی بهره برداری نشده و در نهایت تاسف درهای این مجموعه عصر بسته می گردد.

مدیر پایگاه میراث دنیای تخت جمشید گفت:

در زمان کنونی برنامه ای برای افزایش ساعت بازدید از تخت جمشید جز ایام عید نوروز نداریم.

وی اضافه نمود:

نبود زیرساخت مورد احتیاج، بازدید شبانه از تخت جمشید را ناممکن نموده و تنها در ایام نوروز برنامه نور و صدا در این محل برگزار می گردد.

مدیر پایگاه میراث دنیای تخت جمشید با اشاره به بازدید آذرماه جاری معاون رئیس جمهوری از محوطه دنیای تخت جمشید گفت:

معاون رئیس جمهوری در این بازدید تاکید نمود که منتظر پایان گرفتن قرارداد نورپردازی با طرف اتریشی نمانید و ساماندهی لازم با امکانات داخلی برای برنامه نور و صدای تخت جمشید تا ایام نوروز 98 انجام گردد.

وی در ادامه به رویکرد سازمان میراث فرهنگی کشور بر هیئت امنایی کردن آثار دنیای ایران و خصوصا تخت جمشید و پاسارگاد برای برنامه ریزی عایدیهای این مجموعه ها در جهت ساماندهی این میراث تاریخی اشاره نمود.

بنای تخت جمشید به یادگار مانده از دوران هخامنشیان در 55 کیلومتری شمال شیراز در محدوده شهرستان مرودشت واقع شده که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در لیست میراث دنیای یونسکو و در 20 شهریور ماه 1310 در لیست میراث ملی به ثبت رسیده است.

عکس کاور: امیر صادقیان

منبع: کجارو / ایرنا

به "چراغ نیمه روشن تخت جمشید در صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ نیمه روشن تخت جمشید در صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید