مطالعه برای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی به روش تزریق گازی

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، عماد رعایایی، مشاور رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به اهمیت تزریق دی اکسید کربن در مخازن نفتی اظهار کرد: تزریق دی اکسید کربن در مخازن نفتی در راستای ازدیاد برداشت، از 43 سال پیش در آمریکا شروع شد، که با احداث خط لوله انتقال دی اکسید کربن، بازار عرضه و تقاضا در آمریکا و حتی کانادا رونق گرفت؛ درنتیجه باوجود منابع کثیر طبیعی و صنعتی، تعداد پروژه های CO2/EOR با افزایش مناسبی روبرو شد.

مطالعه برای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی به روش تزریق گازی

وی اضافه نمود: در طول 35 سال گذشته در آمریکا روزانه حدود 245 هزار بشکه نفت اضافی به وسیله تزریق دی اکسید کربن ازدیاد برداشت شده است، که رقم قابل توجهی محسوب می گردد.

پیر شدن مخازن نفتی استفاده از فناوری های نوین را می طلبد

رعایایی با اشاره به پیر شدن مخازن نفتی اظهار کرد: فرسوده شدن مخازن نفتی ضرورت استفاده از فناوری های نوین را می طلبد تا از این طریق قادر باشیم نفت بیشتری استخراج کنیم.

وی حوزه فناوری از مشابهت شرایط ساختاری و زمین شناسی ایران با مخازن پیروز درزمینه تزریق گاز CO2 گفت و اضافه نمود: شرایط ساختاری و زمین شناسی ایران با بسیاری از مخازنی که تجربیات پیروز تزریق دی اکسیدکربن داشته اند، هم خوانی دارد، این مخازن همچون مخازن پرمین بیسین، چشم انداز پیروزی از تزریق این نوع گاز در مخازن ایران به تصویر می کشد.

مشاور رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت شرکت ملی نفت ایران، عملی کردن شناخت پتانسیل های تزریق دی اکسیدکربن را در مخازن ایران از اهداف بلندمدت صنعت نفت خواند و اضافه نمود: از سال 1386، با مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز پژوهش های جامعی را در راستای شناخت پتانسیل های تزریق دی اکسید کربن در مخازن ایران و عملی کردن آن در ابعاد میدانی شروع نموده است.

وی ادامه داد: در این راستا ضمن یاری دریافت از نیروهای متخصص در شرکت های تابعه عملیاتی، شرکت های خصوصی و دانش بنیان، فعالیت های فراوانی در پژوهشکده ازدیاد برداشت اجرا شده است، که از آن جمله می توان به مطالعات جامع تزریق امتزاجی، جمع آوری اطلاعات پروژه های صنعتی پیروز جهان و بازدیدهای میدانی، تهیه بانک اطلاعاتی از تمامی منابع نیروگاهی و غیر نیروگاهی انتشار CO2 در ایران به همراه تهیه اطلس آن اشاره نمود.

رعایایی غربالگری مخازن نفتی کشور در حوزه های جنوب، مرکزی و فلات قاره، را از دیگر فعالیت های اجرا شده در پژوهشکده ازدیاد برداشت شرکت نفت ایران خواند و اضافه نمود: طراحی نرم افزار CO2Sim، مطالعات آزمایشگاهی تزریق امتزاجی CO2، مطالعات شبیه سازی تزریق امتزاجی CO2 و بازدید از میادین نفتی هدف و منبع، CO2، همچنین برگزاری جلسات علمی و کارگاه های تخصصی در سطح داخلی و خارجی نیز از اقدامات اجرا شده در این پژوهشکده ازدیاد برداشت است.

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، این نشست با حضور دکتر مسعود درخشان عضو شورای راهبردی ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ، دکتر عماد رعایایی مشاور رئیس پژوهشکده ازدیاد برداشت شرکت ملی نفت ایران و دکتر مریم خسروی مسئول کارگروه تزریق دی اکسید کربن در پژوهشکده ازدیاد برداشت شرکت ملی نفت ایران برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مطالعه برای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی به روش تزریق گازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه برای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی به روش تزریق گازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید