3 واکسن انسانی با ارزبری بالا تا سرانجام سال رونمایی می گردد

به گزارش وبلاگ ورزشی 90 دکتر یحیی رهنمایی امروز گزارش کاری در مورد برنامه های این ستاد به صورت آنلاین ارائه کرد.

3 واکسن انسانی با ارزبری بالا تا سرانجام سال رونمایی می گردد

رئیس کارگروه فراوری، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناور در این گزارش گفت: در یک سال اخیر سرفصل برنامه های ستاد توسعه زیست فناوری حول حوزه های سلامت، امنیت غذایی و محیط زیست بوده است.

رهنمایی با بیان اینکه هدفگذاری ما در سال 98 افزایش 10 درصدی سهم اقتصاد زیستی از GDP (بالغ بر 53 میلیارد دلار ارزش اضافه نموده) بوده است گفت: با آنالیز هایی که در سال 98 بر روی GDP کشور انجام دادیم به نتیجه رسیدیم که یک سری از حوزه ها احتیاجمند رسوخ زیست فناوری به آن صنعت دارد.

وی اضافه کرد: دام، طیور و آبزیان، زراعت و باغبانی، بیوتکنولوژی صنعتی، صنایع غذایی، بیوتکنولوژی پزشکی از جمله حوزه هایی بودند که قرار است زیست فناوری به آنها رسوخ پیدا کند.

رئیس کارگروه فراوری، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه افزایش 10 درصدی سهم اقتصاد زیستی از GDP در یک بازه 10 ساله 13 میلیارد دلار هزینه خواهد برد گفت: این موضوع ارزش اضافه نموده 53.81 میلیارد دلاری را در پی خواهد داشت.

توجه به موضوع امنیت غذایی در ستاد توسعه زیست فناوری

وی اضافه کرد: امنیت غذایی ظرفیت 40 میلیارد دلاری دارد که ما برای این حوزه نیز برنامه ریزی هایی داریم.

رهنمایی با اشاره به موضوع سلامت در ستاد توسعه زیست فناوری گفت: طی آنالیز هایی که انجام دادیم دیدیم که یک بازاری برای زیست مواد و آرایشی بهداشتی وجود دارد که هنوز اقداماتی برای آن انجام نشده است. این بخش از حوزه سلامت ارزش اضافه نموده ای برابر با 10.6 میلیارد دلاری دارد.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه دارو یک گپ 1.67 میلیارد دلاری وجود دارد که این ارزش اضافه نموده را تا سال 99 محقق خواهیم کرد.

تقویت زیرساخت های حوزه سلامت در ستاد زیست فناوری

رئیس کارگروه فراوری تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری با اشاره به اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری در راستای زیرساخت های حوزه سلامت گفت: این حوزه شامل دارو، واکسن های انسانی، تجهیزات، آرایشی بهداشتی، طب بازساختی و پروبیوتیک دارویی می گردد.

وی در مورد حوزه دارو گفت: در این زمینه 8 شتاب دهنده دارویی تاسیس شده اند که از فراوری 100 محصول حمایت نموده اند.

رهنمایی اضافه کرد: حمایت از فراوری استانداردهای مختلف دارویی، ایجاد جهت سبز برای دریافت مجوزهای سازمان غذا و دارو برای شرکت های دانش بنیان از جمله اقدامات ستاد زیست فناوری در حوزه دارو بوده است.

وی اظهار داشت: همچنین قرار است 30 مورد استاندارد تا انتها سال در راستای حمایت از فراوریات دارویی رونمایی شوند.

رونمایی از یک پروژه پروبیوتیک

رئیس کارگروه فراوری تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری با بیان اینکه همچنین واکسن های انسانی دو شتاب دهنده تاسیس شده اند و از فراوری 5 محصول حمایت نموده اند، گفت: بنا داریم تا انتها سال 3 واکسن انسانی دیگر را رونمایی کنیم؛ این واکسن ها ارزبری بالایی داشته اند به طوری که تا به امروز بخش دولتی نتوانسته آنها را فراوری کند.

وی در مورد تجهیزات زیرمجموعه حوزه سلامت گفت: در این بخش 3 شتاب دهنده تاسیس شده که از فراوری 9 محصول مرتبط با تجهیزات حمایت هایی داشته اند.

وی تاکید نمود: در این بخش ما شاهد این بودیم که ورود پیش از شیوع کرونا یاری های زیادی به فراوری تجهیزات مرتبط با کرونا شد و خیلی سریع احتیاجهای بازار را رفع کرد.

رهنمایی با بیان اینکه گام های اجرایی در سال 98 در زمینه پروبیوتیک را شروع کردیم گفت: همچنین طی یکسال اخیر دو شتاب دهنده در حوزه پروبیوتیک دارویی تاسیس شده اند و از فراوری 4 محصول پربیوتیک حمایت نموده اند.

وی با بیان اینکه تمام این محصول حوزه پروبیوتیک هم ارز بری بالایی داشته اند، گفت: پلاسما و انسولین از جمله پروژه هایی بودند که روی آنها توسط محققان کار شده بود؛ همچنین قرار است یک پروژه در حوزه پروبیوتیک نیز رونمایی گردد.

کاهش ارزبری با فراوری محصولات زیست فناوری

رئیس کارگروه فراوری تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری در مورد فلوچارت میزان ارزبری محصولات حوزه زیست فناوری گفت: بر اساس این فلوچارتی که در ستاد زیست فناوری تهیه کردیم معین شد میزان ارزبری داروهای هدف 1900 میلیون دلار در بخش های بیولوژیک و شیمیایی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس این فلوچارت اولویت ها برای فراوری محصولات در حوزه زیست فناوری را معین نموده ایم گفت: همچنین در این جهت فراخوان هایی در حوزه سلامت منتشر کردیم تا بتوانیم در راستای فراوری داخل مواد اولیه و موثره دارویی، فراوری کیت و … قدم هایی برداریم.

وی با اشاره به رونمایی ها در سال 98 در شش ماهه اول امسال گفت: ستاد توسعه زیست فناوری از فراوری 90 محصول در حوزه سلامت به ارزش 100 میلیارد تومان حمایت نموده که در گام های اولیه 270 میلیون دلار کاهش ارزبری خواهند داشت.

رئیس کارگروه فراوری، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری با بیان اینکه آلومین، IVIG (ایمونوگلوبین) و واکسن HPV از محصولات رونمایی شده در مهرماه هستند گفت: تا به امروز 30 دانش فنی که در شتابدهنده ها توسعه داده شده است، رونمایی شد و بنا داریم تا انتها سال حدود 20 مورد رونمایی در حوزه واکسن انسانی، پروبیوتک ها، داروهای بایوتکنولوژی و زیست موادها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه مواد دارویی وارد شدیم که در این راستا بسته ای را تعریف کردیم که بر اساس آن تا به امروز 5 ماده موثره دارویی که ارزبری بالای 30 میلیون دلار داشته رونمایی کردیم و امیدواریم تا انتها امسال نیز 15 قلم ماده اولیه دارویی دیگر را برای رونمایی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این 42 محصول 95.5 میلیارد تومان حمایت شده اند و ارزشی برابر با هزار و 177 میلیون دلار دارند؛ این داروها در حوزه های داروهای بیولوژیک، مواد اولیه دارویی و واکسن های انسانی هستند.

رئیس کارگروه فراوری تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری در مورد واکسن کرونا گفت: طبق پلتفرم های WHO شرکت های خصوصی در حال اجرا تست واکسن های کرونا هستند. در حال حاضر 3 شرکت خصوصی داریم که مستقیم با ما قرار دارند و اقدام به فراوری واکسن کرونا کردند ضمن آنکه دو تفاهم نامه نیز با موسسات دولتی این حوزه داریم که هسته های فناور این موسسات نیز 7 پروژه را در این زمینه در دستور کار قرار داده اند.

وی در مورد حوزه امنیت غذایی نیز گفت: امنیت غذایی در بخش دام، طیور آبزیان ارزش اضافه نموده ای برابر با 18.8 میلیارد دلار دارد. همچنین ارزش اضافه نموده بخش زراعت و باغبانی 12.27 و بخش صنعت 9.8 میلیارد دلار است. همچنین ارزش اضافه نموده بخش زراعت و باغبانی 12.27 و بخش صنعت 9.8 میلیارد دلار است.

رئیس کارگروه فراوری تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد 6 شتابندهنده در حوزه واکسن دامی و زیست دریا، ایجاد استانداردها، 2 شتابندهنده در حوزه زراعت و 5 شتابدهنده در حوزه صنایع غذایی را از دیگر اقدامات این کارگروه در حوزه امنیت غذایی ذکر کرد و اضافه کرد: در حوزه زیست دریا از 10 پروژه به میزان 32 میلیارد تومان حمایت شد که انتظار داریم به وسیله حمایت این طرح ها 30 میلیون دلار کاهش ارز بری داشته باشد.

رهنمایی با اشاره به اقدامات اجرا شده در حوزه زراعت و باغبانی یادآور شد: با توجه به حجم گسترده بازار احتیاج به کار بیشتر دارد و مسائل رگولاتوری زیادی این حوزه دارد که سعی داریم با مراکز نوآوری مشترک با جهاد کشاورزی تا انتها سال ایجاد و این مسائل را مرتفع کنیم و تا به امروز 3 پروژه را به ارزش 10 میلیارد تومان حمایت کردیم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه زراعت و باغبانی نیز در بخش امنیت غذایی از 5 پروژه به میزان 29 میلیارد تومان حمایت نموده ایم و در بسته امنیت غذایی 33 پروژه باقی مانده است.

رهنمایی ادامه داد: در زمینه استانداردهای دارویی نیز 30 مورد از استانداردهای دارویی جدی رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به بخش بهداشت دام و طیور و آبزیان در بخش حوزه سلامت اضافه کرد: از 6 واکسن در حوزه دام و طیور تا 1400 رونمایی خواهد شد.

رئیس کارگروه فراوری تجاری سازی و بازار ستاد توسعه فناوری معاونت عملی و فناوری با اشاره به دستاوردهای ستاد زیست فناوری گفت: صرفه جویی ارزی به میزان یک میلیارد دلار سالانه با فراوری 22 داروی زیستی، رتبه نخست فراوری محصولات زیست فناوری و واکسن در غرب آسیا، حضور ایران در میان 5 کشور نخست فراوری کننده محصولات زیست فناوری در آسیا، کسب 9.5 درصد درآمدی شرکت های دانش بنیان حوزه زیستی در مقایسه با کل شرکت های دانش بنیان، صادرات بیش از 60 درصد محصولات حوزه زیست فناوری در مقایسه با کل شرکت های دانش بنیان، کسب رتبه علمی 12 در سطح دنیا و اول در سطح منطقه، ایجاد 23 شتاب دهنده در حوزه های مواد اولیه دارویی، داروهای بیولوژیک و پیشرفته، واکسن، کشاورزی، صنایع غذایی، آرایشی بهداشتی، پروبیوتیک و تجهیزات پزشکی از دستاوردهای حوزه زیست فناوری طی یکسال اخیر بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "3 واکسن انسانی با ارزبری بالا تا سرانجام سال رونمایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 واکسن انسانی با ارزبری بالا تا سرانجام سال رونمایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید