برطرف انحصار آموزش زبان از مدارس یا رونق آکادمی ها و مدرک فروشی؟

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، هفته گذشته 57 نماینده مجلس طرحی یک فوریتی با عنوان برطرف انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را ارائه نموده اند که به موجب آن آموزش تمامی زبان های انگلیسی و غیر انگلیسی اختیاری و از محیط مدرسه خارج و به آکادمی های آزاد سپرده می گردد.

برطرف انحصار آموزش زبان از مدارس یا رونق آکادمی ها و مدرک فروشی؟

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، در مقدمه این طرح به ضروری نبودن تعلیم زبان خارجی به دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ندارند، اشاره و استدلال شده است که آموختن زبان خارجی به این دانش آموزان به افت تحصیلی آن ها منجر می شود. دلیل بعدی که نمایندگان امضانماینده این طرح به آن اشاره می نمایند، ناکارآمدی مدارس در آموزش زبان خارجی است. آن ها معتقدند که آموزش زبان در مدارس نسبت به آموزش در آکادمی های آزاد زبان کمتر پیروزیت آمیز بوده و بهتر است که آموزش تمامی زبان های انگلیسی و غیر انگلیسی از محیط مدرسه خارج و به وسیله آکادمی های آزاد انجام شود.

در ماده سوم این قانون تاکید شده است که پس از تصویب این طرح در مجلس، آموزش زبان فقط در مقطع دبیرستان و آن هم در بیرون از مدرسه و در آکادمی های آزاد انجام شود و هزینه آن نیز بر عهده دانش آموزان خواهد بود. آموزش و پرورش نیز فقط نقش نظارتی در معین سطوح قیمتی ارائه خدمات آموزشی در آکادمی های آزاد را بر عهده خواهد داشت. دانش آموزان که قادر به تامین هزینه نیستند طبق تبصره یک ماده دو همین طرح بورسیه می شوند.

ضمناً با تصویب این قانون آکادمی های آزاد در خصوص روش های آموزش امتحانات و نمرات دانش آموزان در طول مدت سال تحصیلی استقلال عمل خواهند داشت و آموزش و پرورش ضمن اعمال نظارت حاکمیتی فقط مجاز به برگزاری یک آزمون نهایی در سال آخر دوره دبیرستان خواهد بود.

ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به آسیب شناسی این طرح پرداخت و در این باره به وبلاگ ورزشی 90 گفت: طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدارس، طرح پخته ای نیست و آسیب های جدی به همراه دارد. از نمایندگانی که بعضی در کمیسیون آموزش هستند و سبقه آموزش و پرورشی دارند تعجب می کنم!.

وی اضافه نمود: این طرح با عدالت آموزشی در تعارض است و به نظر می رسد پشت این قصه یک گروه منفعت طلب که دستی در آکادمی های زبان دارند ایستاده اند.

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شش سال آموزش زبان انگلیسی در دوره 12 ساله تحصیل، از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار نیست گفت: البته این موضوع مختص زبان انگلیسی نیست، بلکه در عربی، فیزیک، ریاضی و سایر دروس هم مسائلی وجود دارد و میانگین معدل نهایی دروس مختلف نشان می دهد در بسیاری دروس اصلی و پایه مشکل داریم که به فرایند یاددهی و یادگیری برمی شود.

سحرخیز اضافه نمود: ضروری است در شورای عالی آموزش و پرورش و سایر نهادهای ذیربط این بحث مطرح و ضمن استخراج ریشه ای مسائل، شیوه های تدریس و ارزشیابی زبان انگلیسی مورد بازنگری قرار بگیرند. به عنوان مثال باید به جای تاکید بر روی دستور زبان، روی خواندن و مهارت های شنیداری و گفتاری تمرکز کنیم، تراکم کلاس را کاهش دهیم و یا اگر متون دارای اشکال هستند آنها را اصلاح کنیم. البته سازمان پژوهش در دوره قبلی اعلام نموده بود که در متون درسی زبان انگلیسی تغییر رویکرد داده است. باید شیوه ارزشیابی نیز بارزتر دیده شود و علاوه بر آزمون کتبی، آزمون شفاهی نیز داشته باشیم.

وی به وقفه سه ماهه تعطیلات تابستانی در فرآیند آموزش زبان انگلیسی و خللی که در یادگیری ایجاد می نماید اشاره نمود و گفت: اگر شیوه آموزش اشکال دارد باید اصلاح شود اما فراموش نکنیم که مرجع صلاحیت دار در این باره، آموزش و پرورش است.

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن هشدار نسبت به تبعات این طرح نظیر مدرک فروشی و خروج از دایره عدالت آموزشی بویژه در مناطق محروم اظهار کرد: اگر این اتفاق بیافتد مدرک فروشی و نمره فروشی رواج می یابد. در میان آکادمی های زبان سطح کشور، چند آکادمی پیروز بیشتر نداریم؛ هرچند پول های خوبی هم خرج می شود ولی همه زبان آموزان به توانمندی لازم نمی رسند.

سحرخیز ادامه داد: چه بسا دانشجویانی هم داریم که تا دکترا می خوانند اما هنوز برای شرکت در آزمون هایی چون تافل مشکل دارند و چندین نوبت امتحان می دهند اما پذیرفته نمی شوند. آیا در دوره تحصیلات تکمیلی هم باید زبان را حذف کنیم؟ در مجموع می پذیریم که شیوه های یاددهی یادگیری اشکال دارد که باید اصلاح شوند.

وی همچنین به دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار اشاره نمود و گفت: در مناطق محروم که معلم برای آموزش زبان نداریم و بعضا یک معلم همه دروس را تدریس می نماید؛ با سپردن آموزش زبان به آکادمی ها تکلیف چه می شود؟ آیا قرار است زبان انگلیسی از کنکور هم حذف شود؟ اگر زبان از کنکور حذف نشود تکلیف دانش آموزان کمتر برخوردار که از بی عدالتی رنج می برند چه خواهد بود؟.

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مدعی لابی قوی بعضی آکادمی داران با بعضی نمایندگان مجلس شد و مطرح کرد: برونسپاری آموزش زبان انگلیسی علاوه بر اینکه بی عدالتی و بیکاری بعضی معلمان و ایجاد مشکل در مناطق روستایی را به دنبال دارد موجب رونق بی حد و حصر آکادمی های زبان همانند آکادمی های کنکور می شود. این در حالی است که آموزش و پرورش نمی تواند بر آکادمی های آزاد نظارت جدی داشته باشد.

سحرخیز ادامه داد: قاطبه معلم ها از این طرح ناراضی هستند. آموزش و پرورش مرجعیت و نظارت بر تمام کتب آموزشی و آموزش های خصوصی و دولتی را برعهده دارد، ولی متاسفانه به نظر می رسد که کار از دستش در رفته است؛ مگر کسی بر کتب و کلاس های رنگارنگ کنکور نظارت دارد؟.

وی همچنین با بیان اینکه نرخ پوشش تحصیلی دختران در متوسطه پایین و حدود 80 درصد است گفت: 20 درصد دختران نمی توانند درس بخوانند و یا ادامه تحصیل بدهند، از دیگر سو رتبه اول کنکور متعلق به مدارس غیردولتی و تیزهوشان است و اگر این اجرا شود آموزش و پرورش دربست در اختیار دهک بالایی جامعه قرار می گیرد.

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: آن دسته از افراد که پول خوب دارند، به آکادمی خوب می روند و خوب یاد می گیرند و ما بقی هم به سمت خرید و فروش نمره روی می آورند. البته در این طرح معین نیست که قرار است آزمون نهایی زبان را خود آموزش و پرورش برگزار کند یا آکادمی ها و آیا در صورت تصویب به طور کامل حذف خواهد شد و در کنکور سراسری از آن سوال طرح خواهد شد یا خیر؟ این طرح کارشناسی نشده است و به نظر می رسد قدم های اولیه برای یاری به برونسپاری آموزش و پرورش است.

سحرخیز ادامه داد: نمایندگان باید به جای این طرح، وزیر را می خواستند و مهلتی برای او معین می کردند تا آسیب شناسی و مطالعه در این حوزه انجام و روشن شود که چرا مدارس در آموزش زبان پیروز نبوده اند؟. در آموزش زبان مشکل داریم ولی چرا صورت مسئله را پاک می کنیم؟ آموزش زبان را از محیط مدرسه دور نکنیم. چرا باید آموزش و پرورش را مثل گوشت قربانی تجزیه کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح با آموزه های سند تحول بنیادین و تعلیم و تربیت تمام ساحتی در تعارض است گفت: این طرح ابهامات زیادی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برطرف انحصار آموزش زبان از مدارس یا رونق آکادمی ها و مدرک فروشی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف انحصار آموزش زبان از مدارس یا رونق آکادمی ها و مدرک فروشی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید