آنالیز تبلت شیائومی ردمی پد؛ یک تبلت میان رده ولی فوق العاده

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، برند شیائومی پیروز شده تبلت شیائومی ردمی پد را با قیمتی مناسب روانه بازار کند. این تبلت که مشخصات مجذوب کننده و وسوسه کننده ای دارد، نقاط قوت و ضعف منحصر به خود را دارد که در این مطلب کوشش می کنیم به طور کامل و مفصل به آن بپردازیم.

آنالیز تبلت شیائومی ردمی پد؛ یک تبلت میان رده ولی فوق العاده

چرا باید تبلت برند شیائومی را بخریم؟

قطع به یقین شرکت های باتجربه تر و قوی تری در زمینه توسعه و ساخت تبلت در سطح بین المللی مشغول به کار هستند. برای مثال می توان به شرکت سامسونگ و اپل اشاره نمود که تبلت های مجذوب نماینده و کاربردی متنوعی را ساخته و به فروش می رسانند. با این اوصاف، از آنجایی که برند شیائومی پیروز شده در بحث گوشی های هوشمند در برابر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد، در بحث تبلت هم این اتفاق امکان دارد تا چند سال آینده رخ دهد.

به زبان ساده، در برابر هزینه ای که برای خرید یک موبایل یا تبلت برند شیائومی صرف می کنید، قدرت سخت افزاری و معینات فنی قابل قبولی در محصول مورد نظر به شما ارائه می گردد. شیائومی پیروز شده این تعادل و توازن بین دو پارامتر بودجه و معینات فنی را به خوبی رعایت کند. این مسئله، یکی از مهم ترین مواردی است که موجب می گردد کاربران به سمت برند شیائومی از خود تمایل نشان دهند.

قیمت تبلت شیائومی ردمی پد در حال حاضر 240 دلار است. این تبلت که مبتنی بر سیستم عامل اندروید نسخه 12 طراحی شده، در ابعاد 10.6 اینچ با هسته هشت هسته ای مدیا تک Helio G99 با ظرفیت 128 گیگابایت عرضه شده است. این تبلت از یک شارژر 8000 میلی آمپر 18 وات بهره می برد. در ادامه قصد داریم این تبلت را از چند جنبه آنالیز کنیم.

معینات فنی تبلت شیائومی ردمی پد

نام ویژگیتوضیحات
پردازندهMediaTek Helio G99 Chipset
پردازنده گرافیکیMali-G57 MC2 GPU
حافظه داخلی128 گیگابایت
مقدار رمشش گیگابایت
ساختار بدنهقاب جلو از جنس شیشه فریم از جنس آلومینیوم قاب پشت از جنس پلاستیک
دوربین سلفییک حسگر دوربین با رزولوشن 8 مگاپیکسل از نوع فوق عریض (ultrawide) - زاویه دید 105 درجه - فیلمبرداری با رزولوشن 1080×1920 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه (1080p@30fps)
رزولوشن دوربین8 مگاپیکسل
پشتیبانی از کارت حافظهmicroSD
تراکم پیکسلی220 پیکسل بر اینچ
اقلام همراه
  • دفترچه راهنما
  • شارژر
مقدار10.61 اینچ
رزولوشن1200×2000
رابط ها
  • شیار کارت حافظه
  • USB Type-C
  • Bluetooth
توضیحات سیستم عاملAndroid 12
باتریلیتیوم-پلیمر با ظرفیت 8000 میلی آمپر ساعت
کابل همراهUSB Type-C
بازه مقدار صفحه نمایشبین 10 تا 13 اینچ
نوعLED-backlit IPS LCD
نسخه سیستم عاملAndroid 12

جنس بدنه

با این که تبلت شیائومی ردمی پد یک تبلت مالی در نظر گرفته می گردد، به این معنا نیست که از متریال و مواد بسیار ضعیف برای ساخت بدنه استفاده شده است. بدنه این دستگاه فلزی بوده و حالت صافی دارد. ظاهر تبلت ساده اما مجذوب نماینده به نظر می رسد. با این حال، بهتر بود تبلت Redmi Pad دارای گواهی IP هم باشد.

این تبلت وزنی معادل 445 گرم دارد که در مقایسه با سایر تبلت های موجود در بازار تکنولوژی نظیر اپل آی پد 2021 و سامسونگ گلکسی تب A8 نسخه 2022، یک محصول سبک وزن محسوب می گردد. شیائومی این تبلت را در سه رنگ مختلف توسعه داده و کاربرها می توانند از بین رنگ خاکستری گرافیت، نقره ای و سبزِ کم رنگ یک مدل تبلت را به دلخواه انتخاب نمایند.

قابلیت اتصال و سه مدل پیکربندی حافظه

تبلت شیائومی ردمی پد با سه معینات فنی به فروش می رسد. مدلی که 240 دلار قیمت دارد، از یک حافظه 3 گیگابایت LPDDR4X RAM و 64 گیگابایت حافظه نوع UFS-2.2 بهره می برد. دو مدل دیگر یعنی 4/128 GB و 6/128 GB به ترتیب 250 و 280 دلار قیمت دارند. حافظه داخلی را می توان با یک microSD card که فرمت exFAT دارد تا ظرفیت 1 ترابایت توسعه داد.

یک مدل با معینات 8/128 GB هم از این تبلت ساخته شده که به طور انحصاری صرفا در بازار چین به فروش می رسد. این که آیا این مدل به صورت بین المللی در سراسر جهان فروخته می گردد، هنوز معین نیست.

تبلت Redmi Pad از یک رابط USB-C 2.0 به منظور انتقال اطلاعات و اهداف شارژ بهره می برد. متاسفانه در این تبلت خبری از جک هدفون 3.5 میلی متری نیست. بنابراین، برای اتصال هدفون باید از یک مدل بلوتوثی برای اتصال استفاده کرد. تبلت Redmi Pad یک صدا با فناوری Dolby Atmos فراوری می نماید که از اسپیکرهای چهارگانه تبلت پخش می گردد. اسپیکرها در لبه های راست و چپ وجود دارند.

در این تبلت یک کارت خوان MicroSD هم تعبیه شده اما سرعت انتقال اطلاعات تقریبا میانه است. با این که نرخ خواندن و نوشتن به ترتیب 66.1 و 35.8 مگابایت بر ثانیه گزارش شده، در طول فرایند خوانش افت مکرر در عمل مشاهده می گردد. بعلاوه، تبلت شیائومی در تست کپی بسیار کند عمل نموده و عدد 9.48 مگابایت به ازای هر ثانیه در آزمون کپی رویت شد.

نرم افزار اندروید 12 و برنامه MIUI 13

تبلت Redmi Pad با اندروید 12 اجرا می گردد و رابط کاربری MIUI نسخه 13.1 روی این تبلت به طور پیش فرض نصب شده است. با این حال تبلت ردمی پد از لحاظ نرم افزاری هیچ چیز اضافه بر سازمانی را ارائه نمی نماید. نرم افزارهای پیش فرض که روی تبلت نصب شده شامل برنامه های گوگل و مجموعه ای از ابزارهای شیائومی است. به علت پشتیبانی تبلت از DRM Widevine L1، این دستگاه می تواند برای استریم محتوای با کیفیت HD مورد استفاده قرار گیرد.

رابط MIUI 13 نه تنها یاری می نماید تا برنامه ها در حالت تمام صفحه (Full-Screen) اجرا شوند، حتی در حالت پنجره ای هم می توان برنامه های متعددی را در یک پنجره به طور هم زمان اجرا کرد. علاوه بر این موضوع، دو پنجره نرم افزار می توانند به طور اتوماتیک به گونه ای در کنار هم اجرا شوند که صفحه نمایش تبلت به طور مساوی بین دو برنامه پخش گردد. البته استفاده از چنین قابلیتی تنها روی نسخه چهار گیگابایت رم تبلت اجرا می گردد و نسخه 3 گیگابایت در اجرای این ویژگی به احتمال زیاد ناتوان خواهد بود.

ارتباطات جانبی

تبلت Redmi Pad دارای وای-فای 5 و بلوتوث 5.3 است. این دستگاه فاقد NFC یا WWAN است. بعلاوه ماژول GPS هم ندارد. با این حال، نقل و انتقال سرعت با اتصال وای-فای با ثبات بوده و این تبلت توانسته با استاندارد وای-فای 5 عدد 369 مگابایت بر ثانیه را رقم بزند. کمترین سرعت اینترنت مربوط به ابتدای تست بود.

دوربین تبلت شیائومی ردمی پد

تبلت Redmi Pad دارای دوربین سلفی 8 مگابایت است که دامنه 105 درجه را پوشش می دهد. این دوربین می تواند ویدیوهایی تا حداکثر کیفیت 1080 پیکسل با 30 فریم بر ثانیه را ضبط کند. بعلاوه در دوربین این تبلت قابلیت FocusFrame وجود دارد که در هنگام تماس های ویدیویی گروهی، کیفیت تصاویر را بهبود می بخشد.

قابلیت فوکوس فریم شبیه به Center Stage اپل است. در جریان تماس های ویدیویی، دوربین سلفی تبلت Redmi Pad به طور اتوماتیک تمامی افراد جلوی دوربین را شناسایی و روی آنها فوکوس می نماید؛ حتی اگر سوژه ها حرکت نمایند. البته، این قابلیت فعلا تنها برای چند برنامه محدود در دسترس است. بر اساس گفته شیائومی، فوکوس فریم در حال حاضر برای فیس بوک مسنجر، وی چت و واتس اپ اجرا می گردد.

دوربین اصلی تبلت Redmi Pad دارای وضوح تصویر 8 مگابایت است که این دوربین هم قابلیت ضبط ویدیو را تا 1080 پیکسل با 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی می نماید. شبیه به دوربین سلفی، کیفیت ضبط ویدیو تحت شرایط نورپردازی مناسب عالی است اما اگر شرایط نورپردازی در منطقه ضعیف باشد، امکان دارد نویز قابل توجهی در حین تصویربرداری و فیلم برداری دیده گردد.

دوربین اصلی می تواند تصاویر با رنگ های طبیعی و کنتراست خوب تحت شرایط نوری مناسب ضبط کند. با وجود این که جزئیات بسیار خارق العاده ای در تصاویر دیده نمی گردد، کیفیت تصاویر قابل قبول است. البته، به نظر باید از خیرِ قابلیت زوم بگذرید؛ چراکه هنگام تصویربرداری و فیلم برداری با نویز قابل توجهی احتمالا روبرو خواهید شد. شبیه به دوربین سلفی، دوربین اصلی هم در شرایط نورپردازی ضعیف، عملکرد پایینی از خود نشان خواهد داد.

لوازم جانبی

شیائومی برای این تبلت یک شارژر 22.5 وات، یک کابل USB (نوع A به C)، یک ابزار برای خارج کردن میکرو SD کارت از جایگاه، یک دفترچه راهنما و یک کارت گارانتی در نظر گرفته است. به جز این موارد، لوازم جانبی دیگری در جعبه موجود نیست.

دستگاه ها و متعلقات

به علت وجود صفحه نمایش 90 هرتزی و پردازنده هشت هسته ای MediaTek Helio G99 SoC، تبلت Redmi Pad به شدت رسپانسیو بوده و کار صفحه لمسی آن بسیار روان است. حتی نرم افزارهای سنگین هم به راحتی و بدون مشکل روی این تبلت اجرا می شوند. می توان چند برنامه را به راحتی و هم زمان با یکدیگر باز کرد. البته به این موضوع باید خاطر نشان کنیم که در این آنالیز، از تبلت دارای چهار گیگابایت رم استفاده نموده ایم.

از آنجایی که در این تبلت از حس گر اثر انگشت خبری نیست، شناسایی دو بعدی چهره تنها گزینه بیومتریک برای ورود به دستگاه است. با وجود این که قفلِ تبلت به راحتی و بدون هیچ مسئله ای یا تاخیری با شناسایی چهره باز می گردد، این نوع فرایند نسبت به حالت امنیتی مبتنی بر PIN یا الگو دارای ایمنی کمتر است. تبلت بعلاوه می تواند با یک دستگاه بلوتوثی دیگر باز گردد اما این ویژگی تنها برای برخی مچ بند و ساعت های هوشمند شیائومی امکان پذیر است.

صفحه نمایش

تبلت Redmi Pad دارای یک صفحه نمایش 10.6 اینچ است که رزولوشن 2000×1000 پیکسل دارد. نسبت تصویر 15:9 بوده و تراکم پیکسلی صفحه این تبلت PPI 220 است. شفافیت پنل صفحه نمایش IPS این تبلت 400 نیت دانسته می گردد. بنابراین، کیفیت صفحه نمایش این تبلت به شدت برای عموم کاربران مجذوب نماینده خواهد بود.

زمانی که یک تصویر خام سفید از صفحه نمایش تبلت پخش می گردد، مقدار شفافیت تصویر به 401.6 نیت هم می رسد. با تصاویر کوچکتر، این رقم به 414 نیت هم افزایش پیدا می نماید. بیشترین حد نور در این تبلت در تست های ما 418 نیت و کمترین مقدار نور هم 1.54 نیت گزارش شده است.

رنگ های صفحه منایش IPS تبلت را می توان بین سه مدل تحت عنوان شفاف (Vivid)، اشباع شده (Saturated) و استاندارد (Standard) انتخاب کرد. علاوه بر این موضوع، می توان دمای رنگ را هم با استفاده از مدل های از پیش معین شده به استاندارد، گرم یا سرد تغییر داد.

بر اساس تست هایی که روی تبلت Redmi Pad در زمینه نور و رنگ انجام شد، این تبلت از دقت و کنتراست بسیار عالی برخوردار است. اگر قرار باشد از تبلت برای کاربردهای روزمره بهره ببرید، صفحه نمایش Redmi Pad برای کار شما بسیار عالی خواهد بود.

از این تبلت می توان در بیرون از یک محیط بسته هم استفاده کرد. بنابراین، نور آفتاب نمی تواند به یک عامل مخل و آزاردهنده برای کار با گوشی تبدیل گردد. قابلیت تنظیم شفافیت نور اتوماتیک دستگاه به شما یاری می نماید تا در هر محیطی بتوانید از تبلت خود به برترین شکل ممکن بهره برداری کنید.

عملکرد تبلت شیائومی ردمی پد

پردازنده MediaTek Helio G99 در اواسط سال 2022 میلادی معرفی گردید. این پردازنده که هشت هسته ای با ابعاد 6 نانومتر بوده، مبتنی بر دو هسته ARM Cortex-A76 با سرعت کلاک تا 2.2 گیگاهرتز بر اساس مقدار کار کشیدن از پردازنده افزایش می یابد. پردازنده گرافیکی دستگاه هم از نوع ARM Mali-G57 MP2 است.

بر اساس تست بنچمارک هایی که انجام داده ایم، نتایج تبلت Redmi Pad از بسیاری از تبلت های گران قیمت مشابه بهتر بود. در میان محصولات شیائومی شاید بتوان تبلت Xiaomi Pad 5 را بهتر از ردمی پد دانست؛ چراکه شیائومی پد 5 از یک پردازنده اسنپ دراگون 860 استفاده می نماید. بعلاوه اپل آی پد مدل 2021 هم عملکرد به مراتب بهتری نسبت به تبلت ردمی پد دارد.

فضای ذخیره سازی UFS-2.2 موجب شده تا تبلت ردمی پد در اجرای برنامه های مختلف از مدت زمان بارگذاری کمتری بهره مند گردد.

عملکرد تبلت شیائومی ردمی پد بر بازی های ویدیویی

دو قطعه گرافیک ARM Mali-G57 MP2 و پردازنده مدیاتک Helio G99 برای اجرای بازی های ویدیویی اندرویدیِ حال حاضر کفایت می نمایند. برخی از ادعاها در اجرای بازی ها با نرخ فریم 90 روی این تبلت بی اساس بوده و به علت پردازنده گرافیکی میانهی که روی این تبلت تعبیه شده، نرخ فریم 90 یک ادعا بیشتر نیست. در تست های ما معین شده که تبلت Redmi Pad می تواند بازی های Armajet و Subway Surfers را به طور پایدار با نرخ فریم 60 اجرا کند. این عدد در بازی PUBG Mobile صرفا به 30 فریم بر ثانیه افت می نماید. ما برای آنالیز مقدار نرخ فریم از نرم افزار Gamebench استفاده نموده ایم.

دما و حرارت

از جنبه فراوری حرارت می توان با خیال راحت از تبلت Redmi Pad استفاده کرد؛ چراکه در هنگام اجرای تست استرس، دستگاه پس از یک ساعت، به دمای 30.2 درجه سانتی گراد رسیده است. ما بر اساس نتایج تست برنامه 3DMark Wild Life، دمای پردازنده را آنالیز نموده ایم. به نظر هم نمی رسید که پردازنده مدیاتک Helio G99 آنچنان حرارت زیادی را فراوری کند.

اسپیکرها

با وجود این که تبلت Redmi Pad چهار باند اسپیکر بسیار خوب دارد، فشار زیاد روی صدای زیر می تواند روی کیفیت صدا تاثیر منفی بذارد. دالبی اتموس به صورت پیش فرض فعال بوده و می توان از بخش تنظیمات اندروید به آن دسترسی پیدا کرد. با استفاده از قابلیت های این برنامه می توان از حالت های از پیش معین شده داینامیک، ویدیو، موسیقی و گفتمان استفاده کرد.

دستگاه های صوتی خارجی را می توان به وسیله USB-C یا کدک های مشهور بلوتوث 5.3 نظیر AAC، LDAC، aptX و aptX HD به تبلت متصل کرد.

باتری و مدیریت انرژی

تبلت Redmi Pad به طرز حیرت آوری از جنبه انرژی، کم مصرف است. در حالی که تبلت های مشابه برای مثال، هوآوی MatePad T10S که مالی تر از تبلت شیائومی هستند، از بابت انرژی پرمصرف تر محسوب می شوند.

تبلت ردمی پد به مدد باتری قدرتمند هشت هزار میلی آمپر، عملکرد شگفت انگیزی دارد. این تبلت را که با شارژر 22.5 وات می توان شارژ کرد، 2 ساعت و 37 دقیقه به طول می انجامد تا باتری تبلت به طور کامل شارژ گردد.

می توان با تبلت شیائومی ردمی پد به مدت 17 ساعت و 37 دقیقه به وب گردی پرداخت یا بالغ بر 16 ساعت ویدیو دیدن کرد. این تبلت 10.6 اینچ نسبت به رقبای خود به طرز قابل توجهی از جنبه باتری دوام بیشتری دارد.

تبلت شیائومی ردمی پد؛ یک دستگاه شگفت انگیز و ارزان

اگر شما در پی خرید یک تبلت میان رده هستید که قیمت مناسبی هم داشته باشد، تبلت Redmi Pad می تواند یک گزینه خوب برای شما تلقی گردد. این تبلت همان طور که قبلا هم به آن اشاره نموده ایم، 240 دلار قیمت دارد.

از مزیت های تبلت شیائومی ردمی پد می توان به وزن سبک، صفحه نمایش IPS با قدرت 90 هرتز، چهار اسپیکر دالبی اتموس و عمر باتری فوق العاده اشاره نمود. با این حال، از نقاط منفی این دستگاه یعنی عملکرد میانه تبلت در حین اجرای بازی های ویدیویی می توان فاکتور گرفت؛ مگر این که در پی خرید یک تبلت فوقِ حرفه ای گیمینگ باشید. تنها در این صورت، تبلت Redmi Pad به کار شما نخواهد آمد.

اگر قصد خرید این تبلت را دارید، پیشنهاد می کنیم حتما مدلی را بخرید که حداقل چهار گیگابایت رم داشته باشد؛ چراکه از بابت اجرای برنامه ها به طور هم زمان با مشکل روبه رو نخواهید شد.

توضیحات
نقاط قوت
  • وزن سبک با متریال فلزی خوب
  • صفحه نمایش IPS بسیار حیرت انگیز
  • باتری هشت هزار میلی آمپر
نقاط ضعف
  • عملکرد میانه در بازی های ویدیویی
  • ایجاد نویز در هنگام تصویربرداری و فیلم برداری در محیط کم نور

از رقبای حائز اهمیتِ این تبلت خوش ساختِ شیائومی می توان به تبلت Samsung Galaxy Tab A8 2022 و بعلاوه Xiaomi Pad 5 اشاره نمود. با این حال، تبلت Xiaomi Pad 5 تقریبا 120 دلار گران قیمت تر از تبلت ردمی پد بوده اما از لحاظ عملکردی به علت وجود 6 گیگابایت رم و حافظه 128 گیگابایت قوی تر است. بعلاوه این تبلت از صفحه نمایش HDR IPS با قدرت 120 هرتز و پردازنده قوی اسنپ دراگون 860 استفاده می نماید. روی هم رفته، خرید تبلت Redmi Pad برای افرادی که در پی خرید یک تبلت با کیفیت و ارزان هستند توصیه می گردد.

منبع: notebookcheck

سوال و جواب های رایج

آیا تبلت Redmi Pad برای گیم مناسب است؟

دو قطعه گرافیک ARM Mali-G57 MP2 و پردازنده مدیاتک Helio G99 که در این تبلت تعبیه شده برای اجرای بازی های ویدیویی اندرویدیِ حال حاضر کفایت می نمایند.

آیا تبلت Redmi Pad باتری خوبی دارد؟

تبلت ردمی پد به مدد باتری قدرتمند هشت هزار میلی آمپر، عملکرد شگفت انگیزی دارد. می توان با تبلت Redmi Pad به مدت 17 ساعت و 37 دقیقه به وب گردی پرداخت یا بالغ بر 16 ساعت ویدیو دیدن کرد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز تبلت شیائومی ردمی پد؛ یک تبلت میان رده ولی فوق العاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تبلت شیائومی ردمی پد؛ یک تبلت میان رده ولی فوق العاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید