جزئیات دیدار نمایندگان با شهردار تهران، چرا شهرداری گزارشی از شرایط آسیب اجتماعی ارائه نمی دهد؟

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، دومین نشست مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس یازدهم با حضور شهردار تهران به عنوان اولین میهمان این مجمع به منظور بررسی مسائل پایتخت برگزار گشت.

جزئیات دیدار نمایندگان با شهردار تهران، چرا شهرداری گزارشی از شرایط آسیب اجتماعی ارائه نمی دهد؟

به گزارش وبلاگ ورزشی 90 و به نقل از خانه ملت، دومین نشست مجمع کنندگان استان تهران در مجلس یازدهم بعدازظهر امروز (سه شنبه 27 خرداد) با حضور پیروز حناچی شهردار تهران به عنوان اولین میهمان این مجمع به منظور بررسی مسائل پایتخت برگزار گشت.

در ابتدای این نشست سید رضا تقوی رئیس مجمع کنندگان تهران با بیان اینکه مجلس یازدهم در نظر دارد که از بُعد نظارتی در کنار مسئولان به بررسی امور پرداخته و در جهت رفع مسائل به آنها کمک کند، گفت: بعد از این با شهرداری تهران جلسات مستمری خواهیم داشت، چرا که تهران تنها یک شهر نبوده و به اندازه یک کشور دارای مسائل و مسائل متعددی است، بنابراین باید با نگاه ویژه ای به این حوزه ورود پیدا کنیم.

در ادامه سید نظام الدین موسوی دبیر مجمع کنندگان تهران با یادآوری اینکه این مجمع روزهای سه شنبه تشکیل جلسه می دهد، شرح داد: مسائل شهر تهران متعدد بوده و در دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم بندی می گردد، بنابراین نیازمند برنامه ریزی است.

وی افزود: مجلس یازدهم به منظور تسریع فرایند پیگیری امور شهر، فراکسیون مدیریت شهری را به عنوان مهمترین فراکسیون این دوره از مجلس تشکیل داده که پیرهادی ریاست آن را برعهده دارد و دو جلسه از نیز قبل از آغاز به کار مجلس با حضور قالیباف تشکیل شده است.

موسوی تاکید کرد: اعضای این فراکسیون آمادگی این را دارند که در خصوص کلانشهر تهران تصمیمات جدی اتخاذ کنند و برعکس مجلس گذشته که تصویر سیاسی به این حوزه بخشیده بود، از طریق ارتباطات و هماهنگی با شهرداری به رفع مسائل موجود بپردازیم.

شهرداری تهران توجه بیشتری به نظافت سطح شهر داشته باشد

مجتبی توانگر با اشاره به اینکه یکی از مهمترین سرمایه های ارزشمندی که در اختیار شهرداری قرار گفته، حضور کنندگانی است که با برخورداری از سوابق حوزه شهری اعم از شهرداری و شورای شهر به مجلس یازدهم ورود پیدا کرده اند، افزود: فراکسیون مدیریت شهری دارای بیشترین میزان عضو نسبت به سایر فراکسیون هاست که می تواند نقش موثری در رفع مسائل شهر داشته و در این زمینه با شهرداری تهران همکاری موثری داشته باشد، کما اینکه افرادی همچون پیرهادی، اقبال شاکری، تقی پور و پاک فطرت در آن عضویت دارند.

این عضو مجمع کنندگان تهران در ادامه تاکید کرد: شهرداری تهران باید در رابطه با عدم اجرای پروژه های بزرگ در پایتخت شرحاتی را ارائه دهد، همچنین نظافت و پیراش شهر که هزینه زیادی را در بر ندارد، نسبت به قبل افت زیادی داشته که شهرداری باید در این زمینه به طور جدی ورود کند.

تهران الگویی برای سایر شهر های کشور است

بیژن نوباوه با بیان اینکه تهران الگویی برای سایر شهر های کشور است و مسائل مربوط به آن باید کلان تر بررسی گردد، شرح داد: بودجه فرهنگی شهر تهران در دوره های قبلی حدود 1500 میلیارد تومان و تقریبا به اندازه بودجه صدا و سیما بوده که باید در خصوص نحوه و محل هزینه کرد آن شرحات کاملی ارائه گردد. به نظر می رسد که نگاه سیاسی به نوع فعالیت فرهنگی شهرداری کاملا قالب است به همین دلیل هم موازی کاری در این امور کاملا محسوس است.

این کننده مردم در مجلس یازدهم افزود: متاسفانه علی رغم فعالیت های بسیار خوبی که شهرداری در خصوص فرهنگ سرا ها و نصب بنرهای فرهنگی انجام می دهد، عملکرد قابل توجهی در حوزه فرهنگ شاهد نیستیم، افزود: انتظار داریم موازی کاری در فعالیت های شهرداری و سایر نهادها فرهنگی به حداقل رسیده و رفع گردد، همچنین به نیازهای واقعی فرهنگی بیشتر توجه گردد. البته مسائل فرهنگی نیاز به جلسات تخصصی و بررسی دقیق تری دارد و کنندگان در جلسات مذکور بهتر می توانند با شهرداری در راستا توسعه مسائل فرهنگی همکاری کنند.

محسن پیرهادی با اشاره به اینکه 193 نفر از کنندگان برای عضویت در فراکسیون مدیریت شهری اعلام آمادگی کردند، افزود: موضوعات مختلفی در خصوص شورای شهر و شهرداری از دوره های قبل بر زمین مانده که نیازبه بررسی قانونی و نظارتی دارد. به عنوان مثال لایحه مدیریت یکپارچه شهری هنوز مشخص تکلیف نشده و نیاز به قانون دارد. همچنین قانون انتخابات شورها و نظارت بر آنها نیز باید کامل و مصوب گردد.

این کننده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: کمک های دولت به شهرداری ها برای توسعه حمل و نقل عمومی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که نیازمند پیگیری و نظارت کنندگان است. شهرداری ها همواره به دلیل نگاه های سیاسی متضرر شده و بودجه ی آنها به دلایل مختلف اعم از کمبود منابع و اقتصادی و عدم اولویت دهی دولت ها پرداخت نشده است. چرا که دولت ها و گاها مجلس، شهرداری و شورای شهر را رقیب خودشان می دانستند و از آنها حمایت نمی کردند.

وی با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر تهران باید دقیق تر دنبال گردد، اظهار کرد: بیشتر بودجه فرهنگی شهرداری در حوزه های زیرساختی هزینه می گردد و هزینه های جاری فرهنگی آنها حدود 300 الی 400 میلیارد تومان است.

پیرهادی افزود: امیدواریم جلسات شهرداری تهران با مجمع کنندگان تهران به منظور بررسی و رفع مسائل شهری مستمر و دائمی باسد. بحل مسائل شهرها با توجه به کمبود بودجه و منابع اقتصادی شهرداری ها، دولت و مجلس نیازمند اراده و همت مسئولان دارد. معتقدم در این شرایط هم می توانیم گام های موثری برداریم.

رفع مسائل تهران نیاز به قانونگذاری ندارد

اقبال شاکری با بیان اینکه جلسه کنندگان تهران با شهرداری باید در کارگروه های تخصصی پیگیری گردد، افزود: برخی از مسائل چالش های شهر تهران با پیگیری حل می گردد و نیازی به قانون ندارند. اگر نیاز به تصویب هم بود کنندگان تهران آماده همکاری هستند.

وی با بیان اینکه فضای حاکم بر نیروهای شهرداری باید بهبود یابد گفت: نبود امنیت شغلی، انگیزه های کارکنان را از بین می برد. با توجه شرایط سخت معیشتی امروز مردم ورود به مسائل کارکنان و جابه جایی انها غیر منطقی است.

این کننده مردم در مجلس یازدهم، افزود: تغییر مداوم برخی از موضوعات به صورت مکرر موجب بی اعتمادی در میان مردم می گردد. به عنوان مثال تغییرات در طرح ترافیک به تبدیل آن به شکل های پیچیده و مجهول مردم را سردرگم می کند، بنابراین باید خودمان را جای مردم بگذاریم، با این طرح ها چه اتفاقی رخ خواهد دارد؟

وی ادامه داد: برخی از سامانه ها طراحی شده، نیمه تمام مانده است که تکمیل آنها کمک به شهرداری است. از طرفی ترمینال شرق که 90 در پیشرفت کار داشت با اقدامی عجیب و یکباره، تغییر کاربری داده می گردد.

شاکری اظهار کرد: افزایش ظرفیت های سفرهای درون شهری تهران می تواند، ظرفیت خوبی برای شهرداری تهران است که باید در اولویت رسیدگی قرار بگیرد. از طرفی افزایش بودجه شهرداری از 25 هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد، موجب افزایش بدهی های شهرداری می گرددو به بررسی دقیق تری نیاز دارد. همچنین خصوص موضوع کرونا و تاکید شهرداری بر اجرای طرح ترافیک با وجود مخالفت وزیر بهداشت و درمان آیا به نفع شهفرایندان بود ؟

شرایط فاضلاب تهران فاجعه بار است

سمیه رفیعی با تاکید بر اینکه جا به جایی بیش از یک میلیارد متر معکب فاضلاب به صورت روزانه در سطح شهر تهران فاجعه بار است، افزود: آیا شهرداری برای ساماندهی فاضلاب شهری و مدیریت آن برنامه ای دارد؟

رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس ، شرح داد: خواهش می کنم برنامه های منسوخ شده مانند طرح زوج و فرد را کنار بگذارید. با اجرای این نوع طرح ها به دنبال مدیریت بحران آلودگی هوا هستیم یا کسب درآمد؟ اگر این طرح ها در کاهش آلودگی هوا موثر بود، نتیجه معین و قابل ارزیابی ارائه می کردید.

وی خطاب به شهردار تهران، گفت: میزان آلایندگی موتورسیکلت ها بیش از آن چیزی است که در گزارش اعلام کردید، بنابراین از شما دعوت می کنم برای بررسی تخصصی مسائل مربوط به حوزه زیست محیطی تهران در فراکیسیون محیطزیست جلسه ای برگزار کنیم.

اراده ای برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی وجود ندارد

عزت الله اکبری تالارپشتی با بیان اینکه ما در رابطه با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نظراتی داریم، افزود: هم اکنون در شهرداری اراده ای برای به نتیجه رساندن طرح های نوسازی این ناوگان وجود ندارد، و این در حالی است که با قرار تضمین خرید داخلی یا خارجی می توان به این بخش را ساماندهی کرد.

این عضو مجمع کنندگان استان تهران در ادامه از شهردار تهران خواست درخصوص نحوه فعالیت های بسکمک از صنایع تحت عنوان صنف براساس استانداردهای تعریف شده برنامه ریزی کند.

چرا شهرداری گزارشی از شرایط آسیب های اجتماعی ارائه نمی دهد؟

احمد نادری با بیان اینکه براساس نظرسنجی های اجرا شده از مردم معین شده که فرایند اجرای پروژه های عمرانی در تهران به کندی صورت می گیرد، افزود: مصداق این مهم تکمیل پروژه زیرگذر گیشا است که قرار بود قبل از عید به اتمام برسد، اما هنوز تکمیل نشده و حجم زیادی از ترافیک در این منطقه به وجود این معضل باز می گردد.

وی یادآور شد: اجرای طرح ترافیک که تنها روزانه 1.5 میلیارد تومان سود برای شهرداری به همراه دارد، جان مردم را به خطر می اندازد، کما اینکه اجرای طرح ترافیک از ساعت 8 تا 16 زیبنده نیست و مسئله ای را نیز از شهرداری حل نمی کند، ضمن اینکه در این زمینه به نظر وزیر بهداشت که نگران جان شهفرایندان بوده بی توجهی شده است.

رئیس فراکسیون مبارزه با آُسیب های اجتماعی مجلس یازدهم شرح داد: ما انتظار داشتیم شهردای گزارش دقیقی از آسیب های اجتماعی مطرح کند و اینکه چه اقداماتی تا به امروز برای رفع این معضل در این نهاد اجرا شده است، تا براساس آن بتوانیم در صورت نیاز خلأهای قانونی را جبران کنیم.

شهرداری تنها ژست مبارزه با کرونا را گرفته است

در ادامه علی خضریان با بیان اینکه آسیب های اجتماعی مسئله اساسی شهر تهران است، افزود: با اینکه شهرداری متولی رفع این معضل در تهران نیست، اما چنانچه تصور می کنید دستگاه های مربوطه پای کار نیستند، به مجلس اطلاع دهید تا الزامات لازم برای ایجاد هماهنگی بین این دستگاه ها را ایجاد کنیم.

سخنگوی مجمع کنندگان استان تهران در مجلس یازدهم یادآور شد: شهرداری تنها ژست مبارزه با کرونا را به خود گرفته است، کما اینکه مصداق آن شرایط تردد از طریق متروها است که جان مردم را به خطر انداخته و درآمدزایی شهرداری از طرح ترافیک مردم را به این سمت فرستاده است.

وی افزود: شهرداری چه برنامه ای برای مقابله با آسیب های اجتماعی در میادین امام حسین (ع) و شوش دارد که به راحتی در اماکن عمومی مواد مخدر خرید و فروش می گردد و شرایط نامساعدی را ایجاد کرده است، بنابراین لازم است در این خصوص با نیروی انتظامی تفاهم نامه ای ایجاد کنید.

خضریان درادامه از شهرداری خواست به موضوع عدم صدور مجوز ساخت و ساز در شهرری که باعث رها شدن ساختمان ها شده و آنها را به پاتوق معتادان تبدیل کرده ، ورود کند. همچنین درخصوص نبود پیوست فرهنگی اجتماعی برای تبدیل پادگان 06 ارتش در پاسداران، ساماندهی زنان معتاد خیابانی، رفع بوی مشمئزکننده در خیابان پیروزی و مشخص تکلیف متروی پرند و پردیس به منظور کاهش حجم ترافیک در این مناطق تدبیری بیاندیشد.

مردم پرند در انتظار راه اندازی مترو هستند

حسن نوروزی در ادامه افزود: در 4 سال گذشته تهران مبلغ 18 هزار میلیارد اقتصادیات به خزانه می داد و امروز 60 درصد اقتصادیات کشور از طریق این شهر پرداخت می گردد، چرا بخشی از این اقتصادیات برای حل مشکل تامین وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و مترو برای خود این شهر هزینه نمی گردد؟

این کننده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس یازدهم گفت: 15 سال است که زیرساخت های متروی پرند تکمیل نشده است ، همچنین بودجه امسال متروی پرند 800 میلیارد تومان مشخص شده که با بخش اندکی از آن نیز می توان متروی این منطقه را راه اندازی کرد.

این عضو مجمع کنندگان استان تهران در ادامه از شهردار خواست که در جهت ایجاد دو ایستگاه مترو در رباط کریم و بهارستان اقدام کرده و با توجه به مذاکراتی که با برخی کشورهای همسایه اجرا شده برای ایجاد اتوبوس برقی در تهران و حومه برنامه ریزی گردد.

ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان

سید محسن دهنوی با بیان اینکه شهرداری تهران پایه مدیریت شهری کل کشور است، افزود: شهرداری تهران باید کل بار مدیریت شهری کشور را بر دوش بکشد، بنابراین این آمادگی را داریم که با این دید از شهرداری حمایت کنیم.

وی با انتقاد از عملکرد کنندگان تهران در دوره های قبلی که یک نوع بی تفاوتی نسبت به شهر و شهفرایندان را نشان می دهد، افزود: رویه کنندگان کنونی تهران باید برخلاف کنندگان دوره های قبل این شهر باشد، به همین دلیل نمی توانیم نسبت به شرایط شهر بی تفاوت باشیم، بنابراین انتظار می رود در زمینه رفع مسائل مناطق محروم داخل تهران و حاشیه آن با شهرداری کار مشترکی انجام دهیم.

دهنوی یادآور شد: ما در پی نشستی که با سایر کنندگان تهران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تحقق این مهم در گرو ایجاد سه ضعلی شهرداری، مجلس و کمک های مردمی است، ضمن اینکه باید به این نکته توجه گردد که تهران شهر پولداران نیست، کما اینکه در کورهپزخانه ها و بسکمک از مناطق حاشیه ای تهران شاهد محدودیت های جدی هستیم، به همین دلیل لازم است جلسه جداگانه ای را با شهرداری جهت ارائه طرح جهت رفع مسائل موجود در پایتخت برگزار کنیم.

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس یازدهم در سرانجام ضمن تشکر از شهرداری که به شرکت های دانش بنیان کمک مطلوبی کرده است، یادآور شد: به رغم تلاش هایی که در این زمینه اجرا شده، اما هنوز تا نقطه ایده آل فاصله داریم، بنابراین لازم است نشستی را با شهرداری جهت تامین اعتبارات لازم برای این بخش و رفع موانع برگزار کنیم.

آرامستان بهشت زهرا (س) عامل ترافیک سرانجام هفته پایتخت

سیدعلی یزدی خواه ضمن اشاره به مسائل آرادکوه، زباله و بوی بد موجود در پایتخت گفت: شرایط ترافیک ایجاد شده به دلیل وجود آرامستان بهشت زهرا (س) که سال 1353 ایجاد شده، سرانجام هفته ها مسائلی را ایجاد کرده است، به طوری که راه های جنوبی تهران به طور کامل مسدود می گردد، بنابراین لازم است آرامستان هایی در بخش های دیگری از این شهر ایجاد گردد.

این عضو مجمع کنندگان تهران در ادامه از شهرداری خواست نسبت به استانداردسازی حریم کاری در منطقه 20 ، تخصیص بخشی از بودجه 4 هزار میلیارد تومانی تخصیص یافته به مشهد، شیراز، قم و ری به منطقه 20 و رسیدگی به شرایط قنوات چاره اندیشی کند، همچنین برای تامین امنیت شهر ری در جهت احداث مقر ناجا در این منطقه اقدام گردد.

رضا تقی پور نایب رئیس مجمع کنندگان تهران در ابتدا خطاب به شهرداری خواست تا از نتیجه بدهی 14 هزار و 500 میلیارد تومانی دولت به شهرداری گزارشی ارائه دهد.

وی افزود: قرار بود مبلغ 2 میلیارد برای رفع مسائل مترو از منبع فروش نفت اختصاص داده گردد که نقش موثری در رفع آلودگی و کاهش سفرها دارد. ضمن اینکه در این مورد می توان از دولت الکترونیک کمک گرفت.

تهران نمی تواند نفس بکشد

مالک شریعتی نیاسر با اشاره به اصل 50 قانون اساسی که بر ممنوعیت فعالیت های مخل حیط زیست تاکید دارد، افزود: تهران نمی تواند نفس بکشد، بنابراین شهرداری باید برای رفع این مشکل تدبیری بیاندیشد. از سوی دیگر در خصوص تعطیلات زمستانی برنامه ریزی گردد، چرا که به زودی آبان ماه می رسد که با مشکل وارونگی هوا روبرویم، بنابراین لازم است از الان برای رفع این مشکل چاره اندیشی گردد.

عبدالحسین روح الامینی در ادامه افزود: پذیرش مسئولیت بهداشت و درمان شهر تهران توسط شهرداری همانند بسکمک از کشورهای توسعه یافته، در صورت موافقت شهرداری و شورای شهر با این موضوع، پیشنهاد میگردد کمیته سه جانبه ای از جانب دولت و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسالمی و شهرداری نسبت به تدوین قانون جهت طرح در مجلس شورای اسلامی تشکیل گردد.

وی یادآور شد: در حال حاضر، در شهرداری تهران دو ساختار نسبتاً موازی اداره کل سلامت در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و همچنین شرکت شهر سالم در معاونت اداری و اقتصادی فعالیت میکنند. با توجه به موازی کاری موجود، پیشنهاد میگردد با ادغام دو ساختار سازمانی فوق در شهرداری تهران، معاونت سلامت تأسیس گردد و معاونت مذکور، پایش و ارتقاء شاخصهای سلامت مردم شهر تهران را عهده دار گردد.

روح الامینی گفت: علیرغم تصویب قانون فعالیت پزشکان و حرف وابسته در اماکن مسکونی، متأسفانه با برخوردهای سلیقه ای در مناطق مختلف در اجرای مفاد این قانون روبرو هستیم. از آنجا که فعالیت پزشکان در اماکن تجاری هزینه های پرداخت از جیب مردم را به طور مستقیم افزایش خواهد داد، از شهردار محترم تقاضا میگردد اجرای دقیق مفاد این قانون از کلیه شهرداران مناطق مطالبه گردد.

عضو مجمع کنندگان تهران تاکید کرد: شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت اعم از دارو و تجهیزات پزشکی نقش مهم و کلیدی در تأمین محصولات سلامت محور را عهده دار هستند و از شهرداری انتظار می رود برای استقرار و فعالیت این شرکتها زیرساختهای لازم را فراهم آورد.

فرایند ایجاد زیرگذر شهریار تسریع گردد

حسین حق وردی افزود: موضوع حریم شهرداری ناحیه 6 منطقه 18 در شهر قدس مطابق با رأی عمومی دیوان عدالت اداری حل گردد، همچنین تکمیل تقاطع زیرگذر شهریار که در حوزه اختیارات شهرداری منطقه 21 است تسریع گردد.

کمبود 1481 واگن مترو در تهران

پیروز حناچی با بیان اینکه تهران یکی از کلانشهرهای معروف و پرمشغله است، افزود: تهران با بیش از 8.5 میلیون نفر جمعیت و 800 کیلومتر مربع مساحت بیش از 220 سال است که پایتخت ایران بوده و براساس نظرسنجی های مردمی که در سال 96 و 97 صورت گرفت، آلودگی هوا و ترافیک اصلی ترین مسائل آن است که در شرایط کنونی مسائل اقتصادی و اجتماعی هم به آن اضافه کرده می گردد.

وی افزود: شهرداری به دلیل حذف منابع پایدار که در سال 64 صورت گرفت، از طریق فروش مایملک و دارایی ها، شهر تهران را اداره می کند. همچنین بودجه شهرداری به طور مستقیم و غیرمستقیم به ساخت و ساز و منابع پایدار حاصل از اخذ عوارض تامین می گردد.

شهردار تهران با یادآوری اینکه اجرای لایحه منابع اقتصادی پایدار شهرداری ها و لایحه اصلاحیه اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده بسکمک از مسائل اقتصادی شهرداری را رفع می کند، یادآور شد: اجرای این دو قانون وابستگی شهرداری به درآمد حاصل از ساخت و ساز قانونی و غیرقانونی را کاهش داده، ضمن اینکه لازم است گام های بعدی برای تامین هزینه جاری و چابکی بدنه شهرداری برداشته گردد.

حناچی با اشاره به مسائل ناشی از کمبود حمل و نقل عمومی که به معضل آلودگی هوا دامن می زند، گفت: براساس آمار بهداشت جهانی در سال 2018 سالانه 7 میلیون نفر در سراسر جهان در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و در تهران نیز آمارهای غیررسمی بیانگر روزانه فوت 150 نفر بوده که آلودگی هوا این تعداد را تا 180 نفر افزایش می دهد، ضمن اینکه در شرایط کنونی روزانه تعدادی از مردم در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند که این رقم در هفته اول فروردین 119 نفر بوده است. از سوی دیگر براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه تعداد 7 میلیون نفر بر اثر تنفس ذرات معلق دچار سکته مغزی و سرطان می شوند و این در حالی است که میزان ذرات معلق در تهران بالاتر از حد استاندارد است.

وی افزود: در حوزه منبع متحرک و تولید آلاینده های گازی، 572 تن بوده که 82 درصد آن در تهران مربوط به منابع متحرک از قبیل موتور، خودرو و حتی قطارها است و این آمار در رابطه با فرودگاه 0.3 درصد، جایگاه سوخت 1.9 درصد، راه آهن 0.1 درصد، سرانجامه اتوبوس 0.2 درصد، همچنین ذرات معلق در تهران سالانه 6800 تن از طریق منابع متحرک ایجاد می گردد که بسیار خطرناک بوده چرا که مستقیماً وارد خون شده و باعث ایست قلبی می گردد.

شهردار تهران در رابطه با کیفیت هوای تهران اظهار کرد: در سال 97 که سال پربارندگی بود، تعداد روزهای پاک 28 روز، روزهای سالم 278 روز، روزهای ناسالم برای گروه های حساس 59 روز و روزهای ناسالم نداشتیم. همچنین در سال 98 تعداد روزهای پاک 29 روز، روزهای سالم 250 روز، روزهای ناسالم برای گروه های حساس 81 روز و روزهای ناسالم 5 روز بود.

وی در بیان قوانین متعددی که در حوزه شهری ایجاد شده، به قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، قانون هدفمندی یارانه ها، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخایر ارزی برای حمل و نقل ریلی، قانون رفع موانع تولید و رقابت پذیر و قانون هوای پاک اشاره کرد.

شهردار تهران در ادامه افزود: هم اکنون 240 کیلومتر خطوط مترو داریم ، همچنین برای احداث خط 6 از ایستگاه دولت آباد تا امام حسین (ع) برنامه ریزی شده و قرار بود تا سولقان تداوم یابد که به دلیل نبود تجهیزات و منابع اقتصادی و اعمال تحریم ها به تعویق افتاد.

وی یادآور شد: خطوط متروی منطقه 2 و 5 به راحتی قابل اتصال به شبکه مترو هستند که تحقق این امر در گرو حمایت مجلس است. ضمن اینکه خط 6 و 7 مترو طولانی ترین خطوط در تهران هستند. از سوی دیگر 70 واگن مترو ساخته شده و به شبکه مترو متصل شده است، اما همچنان تعداد 1481 واگن کمبود داریم که چنانچه تامین گردد میزان تاثیرگذاری مترو از 17 درصد به 50 درصد افزایش پیدا می کند که در این شرایط میزان جابجایی مسافران از 2 میلیون نفر به 7 میلیون نفر افزایش پیدا می کند.

حناچی با اشاره به میزان سوبسید پرداخت شده به بلیط های مترو افزود: برای هر بلیط 1200 تومان دریافت می گردد و این در حالی است که قیمت واقعی بلیط ها بیش از 6 هزار تومان و با حذف سرمایه گذاری اجرا شده 12 هزار تومان است که بیانگر پرداخت سوبسید سنگین در این بخش است و شاید این یکی از عواملی باشد که باعث می گردد بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه گذاری در این بخش نداشته باشد.

وی افزود: افزایش سهم شهرداری از اوراق مشارکت در قوانین بودجه سنواتی از موضوعات مهمی است که بخش اعظم بودجه مترو را تشکیل می دهد.

شهردار تهران با اشاره به دلایل مسائل ایجاد شده در ناوگان اتوبوسرانی در پی انتشار ویروس کرونا گفت: هم اکنون 5 هزار و 786 دستگاه اتوبوس و 245 دستگاه مینی بوس وجود داشته، ضمن اینکه حداقل در این بخش به تامین 3 هزار دستگاه اتوبوس و یک هزار دستگاه مینی بوس نیاز فوری وجود دارد. از سوی دیگر برنامه پیش روی سامانه اتوبوسرانی خرید و بکارگیری 1950 دستگاه اتوبوس و 200 دستگاه مینی بوس، بازسازی 100 دستگاه اتوبوس فرسوده دوکابین و 2 هزار دستگاه اتوبوس تک کابین و برنامه ریزی برای ورود 200 دستگاه اتوبوس برقی است.

وی در خصوص شرایط تاکسیرانی یادآور شد: هم اکنون 39 هزار تاکسی فرسوده وجود دارد و از سال 96 نیز 9 هزار تاکسی بازسازی شده است.

حناچی افزود: امیدواریم با تجربه کنندگان تهران در حوزه شهری بتوانیم لایحه مدیریت شهری را به نتیجه برسانیم که اختیارات همراستا با مطالبات را در شهرداری افزایش می دهد.

وی در خصوص دلیل اجرای مجدد طرح ترافیک با وجود کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و تهدید سلامت مردم به دلیل شیوع کرونا عنوان کرد: در اجرای طرح ترافیک نگاه اقتصادی مطرح نبود و تنها افزایش سفرهای غیرضروری به مرکز شهر دلیل اجرای مجدد این طرح بود که با حضور دکتر زالی در جلسه ای برای آن تصمیم گیری شد و هر چند یک بار استاندار و یک بار وزیر بهداشت در رابطه با اجرای آن تردید داشتند، اما در نهایت با تایید ستاد ملی مقابله با کرونا به این نتیجه رسیدیم.

شهردار تهران شرح داد: در خصوص بودجه سال 98 شهرداری، بودجه اولیه میزان 98 درصد محقق شد و در دو ماه آخر با متممی که شورای شهر افزود متوسط 78 درصد محقق شد.

وی در خصوص شرایط فاضلاب ها در تهران افزود: گزارش ارائه شده در خصوص فاضلاب براساس آمار سالانه و غیرصحیح مطرح شد، چرا که یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب در سال در تهران داریم که 800 هزار مترمکعب به فاضلاب و 300 هزار مترمکعب بازیافت و تصفیه می گردد.

حناچی در خصوص شرایط زیرگذر گیشا گفت: قرار بود این پروژه آخر اسفند تکمیل گردد، اما از هفتم اسفند به دلیل شیوع کرونا ادامه فعالیت ها متوقف شد و ما تا سرانجام فروردین مجوز فعالیت نداشتیم، اما الان تکمیل شده است.

وی یادآور شد: در خصوص ترمینال شرق سوال جدی مطرح است چرا که در دهه 70 این محدوده برای تردد بیش از 50 هزار مسافر تا 100 هزار مسافر طراحی شد، اما در شرایط کنونی روزانه 6 هزار مسافر بیشتر در آن تردد ندارند.

شهردار تهران در خصوص آرادکوه و آرامستان بهشت زهرا (س) یادآور شد: این نکته مهمی است به همین دلیل در حال مطالعه و مکان یابی برای ایجاد چند آرامستان دیگر هستیم. در خصوص آرادکوه نیز روز گذشته طرح کاهش پسماند رونمایی شد که از 7 هزار تن به 5600 تن کاهش یابد، ضمن اینکه ایده آل این است که مقداری از پسماندها در ایستگاه های میانی بازیابی شده و یک بخشی تبدیل به انرژی و بقیه دفن گردد و در نهایت این بخش به صفر برسد.

وی تاکید کرد: در خصوص استفاده از صندوق توسعه ملی خط اعتباری در چین برای خرید 630 واگن ایجاد کردیم که نامه از طریق بانک مرکزی به این کشور ارسال شده است.

شهردار تهران افزود: در خصوص تهران در حوزه سلامت نسبت به دیگر استان ها شرایط خوبی داریم، همچنین در خصوص متروی پرند هفته گذشته جلسه ای داشتیم و در خصوص متروی پردیس و هشتگرد نیز مطالعات آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "جزئیات دیدار نمایندگان با شهردار تهران، چرا شهرداری گزارشی از شرایط آسیب اجتماعی ارائه نمی دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات دیدار نمایندگان با شهردار تهران، چرا شهرداری گزارشی از شرایط آسیب اجتماعی ارائه نمی دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید