خبرنگاران تجارت، اقتصاد و کار؛ آنچه سفر وزیر کار و تعاون از عراق به ارمغان آورد

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، بغداد - خبرنگاران - محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران پیش از ترک خاک عراق، بخش عمده ای از دستاوردهای سفر و مفاد سند امضا شده با همتای عراقی خود را تشریح کرد.

خبرنگاران تجارت، اقتصاد و کار؛ آنچه سفر وزیر کار و تعاون از عراق به ارمغان آورد

شریعتمداری با بیان اینکه سند امضا شده بین دو کشور دارای سرفصل های مختلفی است به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: روابط کار و یاری های فنی و تخصصی در این حوزه، بازرسان کار ایمنی و حفاظت و مبادله تجربیات در این زمینه ها از جمله مفاد این سند بود.

وی اضافه کرد: سه جانبه گرایی و روابط کار، تامین مزد حداقل کارگر، بیمه کارگران، هیات رسیدگی به اختلافات کارگران و کارفرمایان از مهمترین مواردی است که در تفاهم نامه 5 ساله تبادل دانش و فعالیت های پژوهشی داشته باشیم.

حوزه دیگر توافقات به اشتغال، روش های نوین در ایجاد اشتغال اعم از خانگی و روستایی و همچنین ایجاد شغل در مناطق کم برخوردار، روستایی و مناطق زیر 10 هزار نفر اختصاص داشت.

شریعتمداری استفاده از تسهیلات بانکی، ضمانت نامه های صندوق های ضمانت، تامین مالی مبتنی بر قرارداد، تامین مالی مبتنی بر زنجیره فراوری را از روش هایی مطرح نمودد که با تبادل تجربه و اطلاعات می توانیم اشتغال زایی در دو کشور را فراهم کنیم.

وزیر تعاون کشورمان اضافه کرد: با توجه به نقش مهارت در دانش کار و اشتغال، همکاری در آموزش فنی و حرفه ای را جنبه دیگر فعالیت های مورد همکاری طرفین خواهد بود تا قواعد و قوانین مربوط به بازار کار مطابق با معیارهای جهانی تنظیم شود.

در تفاهم نامه در مسایل مربوط به آینده کار مخصوصا امر مهارت، تربیت مربیان و ایجاد مراکز تربیت مربی مشترک، صلاحیت فنی و حرفه ای همکاری ذکر شده تا زمینه این مسایل شکل بگیرد تا به وسیله کاریابی های خصوصی امکان تبادل نیروی کار ماهر متناسب با نیازهای کار بصورت منظم و سامان یافته فراهم شود.

شریعتمداری که در مصاحبه های قبلی به خبرنگار وبلاگ ورزشی 90 از ساماندهی نیروهای کار دو کشور که با ویزاهای غیر کاری مشغول به کار هستند اطلاع داده بود در این مصاحبه هم بر بهتر شدن شرایط این نیروها با امضای تفاهم نامه 5 ساله بین ایران و عراق و اجرای مفاد آن سخن گفت.

همچنین وزیر کار و تعاون کشورمان پیرامون ملاقات با وزیر اقتصاد و امور دارایی عراق گفت: با وزیر اقتصاد مسایل مورد علاقه دوطرف آنالیز شد و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، تشویق سرمایه گذاری های متقابل که هردو از مسایل زیربنایی مالی و تجاری فیمابین دو کشور است مورد تاکید نهاده شد.

وی اضافه کرد: در نشست با وزیر اقتصاد عراق درباره سفر به ایران با دعوت فرهاد دژپسند همتای ایرانی تبادل نظر شد تا در سفر وی که پس از ماه رمضان خواهد بود، یک سند مالی 5 ساله هم امضا شود. گسترش فعالیت در زمینه های واقعی مالی، صنعت، معدن، کشاورزی و فعالیت های دانش بنیان از جمله مواردی بود که شریعتمداری بعنوان بخشی از نقاط مورد آنالیز و تبادل نظری وزیران اقتصاد دو کشور مطرح نمود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران از نهایی شدن چند برنامه بین طرفین با سفر وزیر اقتصاد عراق به تهران اطلاع داد که برای مثال به نظام تعرفه ای سازگار با توسعه روابط مالی دو کشور، همکاری های گمرکی، فعالیت بازارچه های مرزی برای توسعه فعالیت های اشتغالزا، تامین نیازهای دو کشور بوسیله کالای های فراوریی کشورمقابل، نظام تعرفه های ترجیحی و ایجاد بازار مشترک آزاد برای فعالیت های مالی اشاره داشت.

شریعتمداری، ساعتی پیش عراق را از مبدا نجف به مقصد تهران با بدرقه شخصیت های محلی، استاندار نجف و تنی چند از مقامات ترک کرد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تجارت، اقتصاد و کار؛ آنچه سفر وزیر کار و تعاون از عراق به ارمغان آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تجارت، اقتصاد و کار؛ آنچه سفر وزیر کار و تعاون از عراق به ارمغان آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید