5 نوع ساز ایرانی و غربی که برای هر سلیقه ای مناسب است

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، خرید ساز خوب در همه شهرهای ایران کار ساده ای نیست. اما در خبرنگاران می توانید ساز خود را از میان تعداد زیادی برند معتبر به راحتی انتخاب کنید و بخرید. این مطلب به شما یاری می نماید با توجه سطح مهارت و علاقه ای که دارید یک ساز خوب از میان 5 نوع ساز ایرانی و غربی که برای هر سلیقه ای مناسب است انتخاب کنید.

5 نوع ساز ایرانی و غربی که برای هر سلیقه ای مناسب است

هنر برای همه شعار ماست. هنر همواره در روزهای سخت منجی آدم ها بوده است. به ویژه هنر موسیقی که جزو 7 هنر اولیه، اساسی و مهم است. موسیقی از صدا و سکوت تشکیل شده و برای بیان احساسات به هیچ واسطه ای جز ساز احتیاج ندارد. برای نواختن ساز هم هیچ وقت دیر نیست؛ وقتی فرا دریافت موسیقی را آغاز کنید خواهید دید که زندگی اتان تا چه حد با نواختن یک ساز تغییر می نماید.

1. کیبورد

سازهای کلاویه ای مثل ارگ و کیبورد و پیانو سازهایی هستند که از صفحه کلید تشکیل شده اند. در این سازها نوازنده به وسیله فشار روی کلیدها آوا فراوری می نماید و احساساتش را بروز می دهد. در میان سازهای کلاویه ای تعداد اکتاوهای پیانو بیشتر از ارگ و کیبورد است در نتیجه گستره صدایی که فراوری می نماید از زیر تا بم وسیع تر است.

اگر در ابتدای کار هستید یک کیبورد خوب هم می تواند احتیاجتان را رفع کند. برندهای کاسیو و یاماها هر دو جزو برندهای مورد اعتماد در فراوری ارگ هستند. ارگ به معنای کلاسیک آن جزو قدیمی ترین سازهاست که در اجرای موسیقی کلیسایی مورد استفاده قرار می گرفت. سازی بادی که برای نواختن آن از صفحه کلید استفاده می شد. اما ارگ های امروز بیشتر از نوع برقی یا الکتریک هستند. درنتیجه به جای آن که صدا از نوسان هوا به وسیله لوله های صوتی ایجاد گردد از نوسان مدارهای الکترونیک به وجود می آید.

کیبورد یاماها مدل PSR-E363

اگر تازه کار هستید کیبورد یاماها مدل PSR-E363 با قیمت مناسب می تواند یکی از انتخاب هایتان برای خرید ساز باشد. این کیبورد نیمه حرفه ای بیشتر از 500 صدای پیش فرض دارد که اگر تمایل به استفاده از صداهای مختلف توسط سازتان دارید می توانید بهره ببرید.

این کیبورد را می توان به کامپیوتر وصل و صدای ساز را ضبط کرد. نکته جالبش این جاست که اگر کلاویه های این ساز را محکمتر فشار بدهید صدای بلندتری به گوش می رسد و از این بابت شبیه پیانوست.

ضمناً اگر می خواهید کلاویه ها شبیه پیانو برایتان عمل کند می توانید زیر آن ها ابر بگذارید تا سفت تر بشوند. این روشی است که معلم های پیانو برای شاگردانی که سازشان کیبورد است توصیه می نمایند؛ البته از قلم نیاندازید این روش خیلی ایدئال نیست.

اگر قصد دارید نزدیک ترین تاچ به تاچ یه پیانوی آکوستیک را داشته باشید بهتر است بیشتر هزینه کنید و یک پیانوی دیجیتال بخرید. در ادامه چند مدل پیانوی دیجیتال خوب را هم معرفی خواهیم کرد.

کیبورد کاسیو مدل CT-X5000

برند دیگری که می گردد خرید کیبوردهایش را توصیه کرد کاسیوست. کیبورد مدل CT-X5000 کاسیو از آن سازهایی است که مدت ها می توانید با آن کار کنید. این ساز 5 اکتاو دارد و از حافظه داخلی هم بهره می گیرد، علاوه بر این که قابلیت اتصال به حافظه خارجی را هم دارد. می توانید با این کیبورد ملودی ضبط کنید و ریتم های خودتان را بسازید.

این کیبورد 12 نوع هارمونی اتوماتیک دارد. از آن جایی که آکوردهای کاسیو جزو پیش فرض های این ساز است یاری می نماید تا راحت تر با دست راستتان روی ملودی تمرکز کنید. ارگ های کاسیو هیچ وقت کهنه نمی شوند و همواره می گردد از آن ها استفاده کرد.

کیبورد رولند مدل E-A7

اگر نوازنده حرفه ای تر ساز هستید می توانید از کیبورد رولند مدل E-A7 بهره ببرید. این کیبورد ویژگی هایی دارد که کارآیی اش را بالا می برد اما در عین حال کاربری اش ساده است و نکته مهم هم وزن سبک آن است.

در نگاه اول ممکن است از دیدن آن همه چراغ و دکمه وحشت کنید اما وقتی با این کیبورد کار کنید متوجه می شوید که در این رده اتفاقا بسیار رابط کاربری محبت آمیز ای دارد. در این کیبورد صدها ریتم از موسیقی های سرتاسر دنیا به صورت پیش فرض ذخیره شده است. این نمونه های ریتمیک را بهترین نوازندگان دنیا نواخته اند.

وزن کم این کیبورد و تاچ بالایش از نقاط قوتش است. حساسیت لمسی کیبور رولند E-A7 چهار حالت است.

2. پیانو

ساز مادر و یکی از مشهورترین و محبوب ترین سازهای تاریخ موسیقی پیانوست. پیانو سازی کلاویه ای است که از صفحه کلید تشکیل شده و از برخورد چکش با سیم های فلزی داخل جعبه چوبی پیانو اصوات فراوری می شوند.

پیانوها هشت اکتاو دارند و این ساز بالاترین دامنه صوتی را میان سازها به خودش اختصاص داده است. ساز پیانو به شکل کنونی در قرن نوزدهم ابداع شد. پیانوهای آکوستیک از دو مدل پیانوی رویال (پیانوی گرند) و پیانوی دیواری تشکیل شده اند.

البته این روزها استفاده از پیانوهای دیجیتال مرسوم تر است. دلیلش هم این است که پیانوهای دیجیتال ارزانتر هستند، حس کلاویه های پیانو را به خوبی زیر دست القا می نمایند و بر خلاف پیانوی آکوستیک هیچ وقت از کوک خارج نمی شوند.

به علاوه پیانوی دیجیتال امکان کم کردن صدا یا استفاده از هدفون را هم دارد و آسایش دیگران را سلب نمی نماید. این ویژگی برای کسانی که در آپارتمان زندگی می نمایند یا می خواهند شب ها تمرین نمایند بسیار مهم است. در پیانوهای دیجیتال به جای نیروی مکانیکی چکش ها، انرژی الکترونیکی تبدیل به صدا می گردد.

در میان فراورینمایندگان پیانوی دیجیتال باز هم برند یاماها یکی از پیروز ترین و معتبرترین برندهاست. این برند ژاپنی با قیمت های مختلف پیانوهای دیجیتال را به شما عرضه می نماید.

پیانو دیجیتال یاماها مدل YDP-103

اگر دنبال یک پیانوی دیجیتال با قیمت مناسب هستید می توانید سراغ یاماها مدل YDP-103 بروید که در سه رنگ مشکی، قهوه ای و قهوه ای تیره عرضه می گردد. یاماها کوشش نموده با به روزرسانی، صدای این پیانو را هر چه بیشتر به پیانوی آکوستیک نزدیک کند.

تاچ کلاویه های این پیانوی دیجیتال در اکتاوهای پایین که صدا بم است سنگین تر و در اکتاوهای بالا با صدای زیر سبک تر است. در نتیجه حس کلاویه ها به شدت شبیه پیانوی آکوستیک است و برای کسانی که می خواهند پیانو را به صورت حرفه ای بیاموزند و بنوازند گزینه مناسبی است.

می گردد این پیانو را به تبلت های با سیستم عامل iOS هم متصل کرد. به صورت کلی این پیانو با درگاه USB به سیستم های هوشمند متصل می گردد.

پیانو دیجیتال یاماها مدل CVP-709

اگر دنبال یک پیانوی حرفه ای هستید و در نوازندگی به سطحی رسیده اید که می خواهید ساز کاملی داشته باشید پیشنهاد ما خرید پیانوی دیجیتال یاماها مدل CVP-709 است.

صدای این پیانو ترکیب گرند پیانوی مخصوص کنسرت های یاماها و گرند پیانوی بوزندوفر، یک برند اتریشی مشهور، است. کلاویه های این پیانوی دیجیتال برخلاف بسیاری از پیانوهای دیجیتال از جنس پلاستیک نیست بلکه چوبی است. کلاویه های چکشی که دقیقا مثل یک پیانوی آکوستیک واقعی عمل می نمایند.

این پیانو البته خاصیت های یک پیانوی دیجیتال را هم به کمال دارد و صدها ملودی و آکورد آماده ضبط شده در حافظه آن موجود است. این پیانو حتی یک خروجی هم دارد که می توانید با آن متن ترانه ای که ملودی اش را می نوازید روی صفحه عظیم نمایش دهید. آیفون و آیپاد هم به صورت بی سیم و با سیم به این پیانو وصل می شوند.

3. گیتار

گیتار یکی از سازهای محبوب میان قشر جوان است. چون سازی است که می گردد آن را در آغوش گرفت و قابل حمل است و حتی در نواختن هم حالت محبت آمیز و گرمی دارد. گیتار از دسته سازهای زهی است که بسته به سبک موسیقی با انگشت یا ابزاری به نام پیک نواخته می گردد.

گیتارهای کاسه دار به سه نوع اصلی آکوستیک، کلاسیک و فلامنکو تقسیم می شوند. گیتار کلاسیک و فلامنکو هر دو از سیم های نایلونی استفاده می نمایند و در ظاهر شباهت بسیار زیادی به هم دارند. تفاوت دو نوع کلاسیک و فلامنکو بیشتر در نوع چوب به کار رفته در ساخت آن هاست.

در ساخت گیتار کلاسیک از چوب هایی استفاده می گردد که صدایی نرم و لطیف و مناسب برای قطعات کلاسیک ظریف فراوری می نمایند. اما در گیتارهای فلامنکو از چوب هایی استفاده می گردد که صدایی خشن تر با فرکانس های زیر بیشتر فراوری می نمایند و برای نواختن قطعات پرهیجان و پرضرب فلامنکو مناسب هستند.

تفاوت اصلی گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک و فلامنکو در این است که سیم های فلزی دارد. این نوع گیتار بیشتر در سبک های بلوز، جز، کانتری و راک به کار برده می گردد.

گیتار الکتریک هم نوع دیگری از گیتار با سیم فلزی است که در سبک های بلوز، جز، کانتری، راک و متال به وفور استفاده می گردد. بر خلاف انواع کاسه دار، بدنه گیتار الکتریک معمولا توپر است و در آن لرزش سیم ها با استفاده از پیکاپ های ویژه به امواج صدا تبدیل و با استفاده از آمپلی فایر تقویت می گردد.

گیتار کلاسیک یاماها مدل C40

برای نوازندگان تازه کار یکی از بهترین گیتارهای کلاسیک یاماها مدل C40 است. یکی از مدل هایی که به نسبت قیمتش بسیار کارآمد است و از ویژگی های متمایز برند یاماها بهره می برد.

اندازه گیتار کلاسیک یاماها C40 برای نوجوانان و عظیمسالان مناسب است. دسته این گیتار از جنس چوب ناتوست و نکته مهم برای آن هایی که تازه آموزش گیتار را آغاز نموده اند این که، به صفحه انگشت گذاری رزوود مجهز است.

گیتار آکوستیک یاماها مدل F310

اگر به دنبال خرید یک گیتار آکوستیک هستید که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم بتوانید برای آغاز کارتان از آن بهره ببرید و بعد از حرفه ای شدن هم کارآیی اش را از دست ندهد می توانید سراغ برند ژاپنی یاماها بروید.

گیتار آکوستیک یاماها مدل F310 از چوب صنوبر ساخته شده است درنتیجه هم سبک است و هم رزونانس بالایی دارد. در ساخت این گیتار از چوب مرانتی هم استفاده شده که به دلیل استحکام باعث می گردد به عنوان یک ساز آموزشی گزینه مناسبی باشد.

دسته استاندارد این گیتار برای تمرین به مدت طولانی بسیار مناسب است و باعث می گردد با کمترین میزان خستگی نوازنده یا هنرجو به نواختن ادامه دهد.

گیتار الکتریک شکتر مدل Odin - 4508

شکتر یک شرکت آمریکایی است که سال 1976 در آمریکا توسط دیوید شکتر بنیان گذاشته شد تا جای گیتارهای گران قیمت برندهای مهمی مثل فندر و گیبسون را در زمینه فراوری گیتار الکتریک بگیرد. امروزه این شرکت هم گیتارهای الکتریک و هم آکوستیک و در کنار آن ها آمپلی فایر و بقیه ادوات تکمیلی نواختن گیتار الکتریک را فراوری می نماید.

اگر به دنبال نواختن گیتار الکتریک هستید، گیتار الکتریک شکتر مدل Odin - 4508 انتخاب مناسبی است. جنس بدنه این گیتار از ماهون و دسته آن از چوب افراست. جنس صفحه انگشت گذاری هم از آبنوس است. این گیتار سه نوع پیکاپ دارد اما پیچ تنظیم دسته و دسته ویبره ندارد.

4. تار

تار از اصیل ترین سازهای ایرانی و جزو دسته سازهای زهی است. به جز ایران با بعضی تغییرات در جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان هم ساز پرطرفداری است. تار قدیمی ایرانی پنج سیم دارد اما درویش خان که استاد موسیقی سنتی ایران در دوران قاجار بود سیم ششم را به آن اضافه کرد و در حال حاضر تارها شش سیم دارند.

تار کشاورز مدل 1 مهر

تار کشاورز مدل 1 مهر کاسه عظیمی دارد و اگر تازه می خواهید زدن تار را آغاز کنید هم قیمتش مناسب است و هم کیفیت مناسبی دارد و می توانید تا زمان حرفه ای شدنتان از آن بهره ببرید.

کاسه این تار از چوب توت و دسته اش از چوب گردوست. تار صدای محکم و در عین حال لطیف و گوش نوازی دارد. اساتید عظیمی مثل محمدرضا لطفی در ایران از نوازندگان مجرب و چیره دست این ساز بوده اند.

5. سنتور

سنتور از آن دسته سازهای ایرانی با صدای دلنشین است که حتی اگر نوازنده حرفه ای آن هم نباشید از صدای خوشایندش موقع تمرین می گردد لذت برد. سنتور از دسته سازهای زهی است که با دو مضراب چوبی نواخته می گردد. سنتورها 9 خرک دارند که 72 سیم رویشان قرار گرفته اند. سیم ها در هجده دسته چهارتایی قرار می گیرند.

سنتور صفری مدل دو مهر

سنتور صفری مدل دو مهر یکی از بهترین سنتورهای موجود در بازار به قیمت مناسب است. این سنتور از چوب آزاد ساخته شده است. سیم های آن آلمانی هستند و کوکش هم بسیار راحت است و تا مدت ها هم کوک را نگه می دارد. اگر هنوز تردید دارید که با سنتور کنار می آیید یا نه به صدای مضراب پرویز مشکاتیان گوش بدهید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 نوع ساز ایرانی و غربی که برای هر سلیقه ای مناسب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نوع ساز ایرانی و غربی که برای هر سلیقه ای مناسب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید