2020 منتظر چه بازی هایی باشیم؟

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، سال 2020 قرار است میزبان کنسول های نسل بعد و آغازی برای نسل نهم بازی های ویدیویی باشد. با این حال، کنسول های نسل بعد و توانایی آن ها، موضوع جذاب سال آینده نیستند. بازی هایی که برای عرضه در سال 2020 برنامه ریزی شده اند، آن قدر بزرگ و شگفت انگیز هستند که به طور کلی کنسول های نسل بعد را فراموش نموده ایم و بیشتر برای تجربه کردن بازی های 2020 هیجان زده ایم.

2020 منتظر چه بازی هایی باشیم؟

با کیفیت ترین و معمولا بهترین بازی ها، معمولا در دوره های سرانجامی نسل های کنسولی عرضه می شوند. بازی سازان به خوبی با سخت افزار کنسول ها آشنایی پیدا نموده اند و در سطح بسیار بالاتری در مقایسه با ابتدای نسل، برای این دستگاه ها بازی می سازند. همین موضوع باعث شده است تا در یکی دو سال اخیر بازی های شگفت انگیزی ببینیم و در ادامه همین فرایند، آخرین سال نسل هشتم را با مجموعه ای از بازی های شگفت انگیز سپری کنیم.

کافی است نیم نگاهی به لیست بازی هایی که قرار است در 2020 شود بیاندازید تا دود از سرتان بلند شود؛ آن هم با در نظر دریافت این موضوع که در حال حاضر شاید نیمی از بازی های 2020 معرفی شده یا عرضه شان در این سال قطعی شده است. یعنی این لیست جذاب، حتی بزرگتر و طولانی تر هم خواهد شد.

در همان چند ماهه ابتدایی سال، تعدادی نقش آفرینی طولانی و بزرگ خواهیم داشت که حتی اگر قرار نبود عرضه بازی ها ادامه پیدا نمایند، همان ها تا سرانجام سال برای مان کفایت می کردند. بازسازی فاینال فانتزی 7 و سایبرپانک 2077 به همراه رزیدنت اویل 3 و حتی یک نقش آفرینی بزرگ بر اساس دراگون بال، آغاز بازی های 2020 هستند. خودتان تا انتهایش را بخوانید.

در ادامه می توانید به ترتیب تاریخ انتشار، لیست بازی هایی که در 2020 عرضه می شوند را ببینید. این لیست با معرفی بازی های بیشتر و مشخص شدن تاریخ انتشار بازی ها، در طول سال مرتب بروزرسانی خواهد شد.

نام بازی: Tokyo Mirage Sessions #FE Encore

تهیه نماینده: Nintendo

سازنده: Atlus

سبک: نقش آفرینی

پلتفرم: Nintendo Switch

تاریخ انتشار: 17 ژانویه 2020 - 27 دی 1398

نگذارید اسم عجیب و غریب بازی فراری تان دهد و از طرفی هم برای خواندن اسم بازی چندان کوشش نکنید که چیزی از آن دستگیرتان نخواهد شد. فقط همین مقدار از اسم بازی بدانید که آن نشانه وسط اسم بازی، هشتگ نیست، بلکه شارپ یا همان دیز خودمان است. بازی Tokyo Mirage Session #FE ادغامی از دو مجموعه نقش آفرینی ژاپنی است. شرکت های آتلوس و نینتندو، که به ترتیب مجموعه های شین مگامی تنسه و Fire Emblem را در اختیار دارند، با همکاری یکدیگر به ساخت این بازی دست زده اند و بازی Tokyo Mirage Sessions #FE عناصر هر دو مجموعه را در خود دارد.

سیستم مبارزه نوبتی بازی از شین مگامی تنسه و روابط بین شخصیت ها هم از Fire Emblem برداشته شده است. بازی وحشتناک ژاپنی است و حول فرهنگ پرستش دخترک ها و پسرک های خواننده ژاپنی و کره ای و چیزهایی از همین قبیل ساخته شده. بازی آن قدر مختص فرهنگ خود ژاپن ساخته شده که نینتندو هزینه بسیاری نموده است تا نسخه انگلیسی بازی را برای غربی ها به شکل عجیب و غریبی سانسور کند؛ انگار قرارا کسی به غیر از هواداران ژاپنی بازی های معمول سراغ آن رود. در هر حال، Tokyo Mirage Sessions #FE گیم پلی سرگرم نماینده ای دارد و اساسا نقش آفرینی بسیار خوبی است، ولی فقط به مذاق جمعیت بسیار کوچکی خوش خواهد آمد.

نام بازی: Dragon Ball Z: Kakarot

تهیه نماینده: Bandai Namco Entertainment

سازنده: CyberConnect 2

سبک: نقش آفرینی اکشن

پلتفرم: PS4، Xbox One، PC

تاریخ انتشار: 17 ژانویه 2020 - 27 دی 1398

سازندگان بهترین بازی های انیمه ای تاریخ، یعنی مجموعه ناروتو استورم، تخصص خود را برای اولین بار به دراگون بال آورده اند و نتیجه نهایی، این طور که به نظر می رسد یکی از بهترین بازی های دراگون بال است. بر و بچه های CyberConnect2 در حرکتی بزرگ، تصمیم گرفته اند تا تمام قصه دراگون بال را در یک بازی تعریف نمایند؛ آن هم نه فقط بخش های مهم، بلکه حتی قسمت های بی ربط وسط مجموعه اصلی هم به بازی راه پیدا نموده اند. خیلی جدی موقع بازی کردن منتظر قسمتی باشید که در آن گوکو باید رانندگی یاد بگیرد.

از نظر گرافیکی Dragon Ball Z: Kakarot حتی بهتر از سری اصلی از آب درآمده و مبارزاتش بزرگ و پر سر و صدا هستند. مطمئنا زمانی که خودمان دسته را به دست داریم و در مبارزات شرکت می کنیم، حتی از دیدن آن ها هم لذت بخش تر خواهد بود. این بار هم چنین مبارزات تنها بخش بازی نخواهند بود و Dragon Ball Z: Kakarot یک نقش آفرینی است.

می توانید در محیط باز بازی گشت و گذار کنید، به ماهی گیری بروید، با شخصیت های مختلف صحبت کنید و از آن ها مراحل مختلف بگیرید و به انجام مجموعه زیادی از فعالیت های دیگر مشغول شوید. به نظر می رسد Dragon Ball Z: Kakarot دقیقا همان چیزی باشد که هواداران دراگون بال سال هاست از یک بازی انتظار دارند.

نام بازی: Warcraft III: Reforged

تهیه نماینده: Blizzard Entertainment

سازنده: Blizzard Entertainment

سبک: استراتژی

پلتفرم: PC

تاریخ انتشار: 28 ژانویه 2020 - 8 بهمن 1398

بازسازی بازی های قدیمی، یکی از جریان های خوب چند سال اخیر است. با این حال، ظاهرا شرکت بازی سازی بلیزارد ارزش و محبوبیت وارکرفت 3 را فراموش نموده است، چون آنچه از بازسازی وارکرفت 3 تا به امروز دیده ایم، چندان چنگی به دل نمی زند. همین که وارکرفت 3 بازسازی می شود و آن بخش داستانی معروف بازی و تمام نقشه های چند نفره قدیمی را می توانیم دوباره تجربه کنیم، به خودی خود بسیار خوب است، ولی وقتی نگاهی به کیفیت این بازسازی می اندازیم، کمی نگران می شویم.

گرافیک بازسازی وارکرفت 3 که قرار است با اسم Warcraft III: Reforged وارد بازار شود، شبیه به بازی های موبایل می ماند و کمی این ذهنیت را در ما به وجود می آورد که احتمالا قرار است پس از عرضه روی کامپیوتر، بازسازی وارکرفت 3 به موبایل بیاید. خوشبختانه بلیزارد گفته است که انیمیشن های قدیمی بخش داستانی را به شکل مدرن بازسازی نموده اند و بدمان نمی آید آن ها را با کیفیت انیمیشن های امروزی بلیزارد ببینیم.

ساخت نقشه های مختلف و بازی های متنوع در وارکرفت 3 هم سر جای خود باقی خواهد ماند و مثل قدیم می توان نقشه های دفاع از قلعه یا نقشه های دوتا-طور را هم در این بازسازی تجربه کرد. وجود بازسازی وارکرفت 3 به خودی خود موضوع جذابی است، ولی این بازسازی آن طور که باید جذاب به نظر نمی رسد.

نام بازی: Granblue Fantasy: Versus

تهیه نماینده: Cygames

سازنده: Arc System Works

سبک: مبارزه ای

پلتفرم: PS4

تاریخ انتشار: 6 فوریه 2020 - 17 بهمن 1398

شرکت ژاپنی Cygames به خاطر یک مجموعه موبایلی آن قدر بزرگ شده است که می خواهد آن مجموعه را در قالب بازی های مختلف، به کنسول ها بیاورد. بازی موبایلی Granblue Fantasy از آن دسته بازی هایی است که در آن بسته های مختلف می خرید تا فلان شخصیت یا فلان کارت را بالاخره در یک بسته پیدا و آزاد کنید، ولی بازی های کنسولی این مجموعه در فرایند هیچ شباهتی به ریشه های موبایلی آن ندارند. قرار است یک نقش آفرینی اکشن بزرگ و یک بازی مبارزه ای از روی Granblue Fantasy ساخته شود و شرکت Cygames برای ساخت هر کدام از آن ها سراغ متخصصانش رفته است.

بازی مبارزه ای Granblue Fantasy: Versus را سازندگان گیلتی گیر و دراگون بال فایترز، یعنی استودیوی آرک سیستم ورکس می سازد. نکته جالب درباره این بازی مبارزه ای، بخش های مختلف آن است. بخش مبارزه ای معمول که شخصیت های روبروی هم با یکدیگر مقابله می نمایند به جای خود، بازی Granblue Fantasy: Versus در بخش داستانی خود فرایندی نقش آفرینی را به بازی های مبارزه ای معرفی می نماید؛ طوری که بازی نماینده ها با همان مکانیک های بخش مبارزه ای، در محیطی دو بعدی با دشمنان و غولآخرهای مختلف روبرو می شوند، آیتم های مختلف پیدا می نمایند، شخصیت ها را ارتقا می دهند و در این میان هم داستان و میان پرده می بینند. عمق معروف سیستم مبارزه ای بازی های آرک سیستم ورکس هم سر جای خود است و به نظر می رسد که Granblue Fantasy: Versus یکی از بهترین بازی های مبارزه ای چند سال اخیر باشد.

نام بازی: Dreams

تهیه نماینده: Sony Interactive Entertainment

سازنده: Media Molecule

سبک: شبیه سازی

پلتفرم: PS4

تاریخ انتشار: 14 فوریه 2020 - 25 بهمن 1398

بازی Dreams در واقع بازی نیست و باید آن را به عنوان یک مجموعه ابزار و نرم افزار برای بازی سازی در نظر بگیرید. هر چیزی که برای ساخت یک بازی احتیاج باشد، از مدل ساز سه بعدی گرفته تا نرم افزار طراحی بافت، ساخت موسیقی، نوشتن الگوریتم های مختلف و کد و یک موتورپایه که تمام عناصر مختلف را کنار هم قرار دهد، در Dreams پیدا می شود. با این حال، نکته مهم درباره Dreams این است که هر کسی، بدون دانش بازسازی و مدل سازی و طراحی یا برنامه نویسی، می تواند از Dreams استفاده کند و بازی و انیمیشن و موسیقی و مدل سه بعدی و چیزهای مختلف دیگری بسازد.

البته که کار با Dreams هم احتیاجمند یادگیری است، ولی می توانید مطمئن باشید که یاد دریافت Dreams از یاد دریافت تمام قوانین و مکانیک های بازی های تمدن سیار راحت تر است. بازی Dreams مثل ساخته قبلی استودیوی سازنده اش یعنی مجموعه Little Big Planet یک بخش داستانی هم دارد، ولی مطمئنا تمام کسانی که سراغ Dreams می فرایند به دنبال ابزارهای بازی سازی اش هستند.

در Dreams هر سبک بازی مختلفی می توان ساخت، از اکشن اول شخص گرفته تا استراتژی محیط باز تا نقش آفرینی نوبتی ژاپنی و هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد. نکته مهم درباره بازی، امکان به اشتراک گذاشتن تمام ساخته هاست؛ برای مثال به یک مدل درخت احتیاج دارید، نام درخت را جست و جو می کنید و درخت های مختلفی که دیگر بازی نماینده ها ساخته اند را می بینید و یکی را به سرعت به داخل بازی خود می آورید. بازی Dreams به درد افراد خلاقی می خورد که بی نهایت وقت دارند، در نتیجه اگر سن تان بیشتر از 20 سال است، احتمالا Dreams به درد شما نمی خورد.

نام بازی: Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary Bundle

تهیه نماینده: Sega

سازنده: PlatinumGames

سبک: اکشن سوم شخص

پلتفرم: PS4، Xbox One

تاریخ انتشار: 18 فوریه 2020 - 29 بهمن 1398

به مناسبت ده سالگی مجموعه بازی های بایونتا و هم چنین عرضه ونکوییش، شرکت سگا تصمیم به عرضه یک بسته از آن ها روی کنسول های نسل فعلی گرفته است. به راحتی می توان درباره لقب بهترین بازی اکشن و بهترین بازی تیراندازی سوم شخص را به این دو بازی داد. هر دو بازی هم به غیر از سبک شان، هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند؛ یکی علمی-تخیلی است و روی ربات ها تمرکز دارد و دیگری جادویی. ونکوییش را شینجی میکامی، کارگردان رزیدنت اویل 1 ساخته است و بایونتا را هیدکی کامیا، کارگردان رزیدنت اویل 2.

هر دو بازی هواداران بازی های اکشن را به شکلی راضی می نماید که حتی یک دهه پس از عرضه آن ها، هنوز هیچ بازی هم سبک دیگری نتوانسته است حتی به آن ها نزدیک شود. این بسته، همان دو بازی اصلی بایونتا (Bayonetta) و ونکوییش (Vanquish) را به پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان می آورد؛ وضوح تصویر و سرعت اجرای بازی بالا رفته و هر دو با وضوح تصویر 4K و سرعت 60 فریم در ثانیه اجرا می شوند، ولی خبری از پیشرفت های گرافیکی دیگری نیست. ونکوییش و بایونتا یکی دو سال پیش روی کامپیوتر عرضه شدند و تصور می کنیم که این بسته، همان نسخه های کامپیوتر این بازی هاست که به پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان آمده است. اگر هوادار بازی های اکشن، و صد البته به چالش کشیدن خود هستید و ونکوییش و بایونتا از زیر دست تان در رفته اند، حتما این بسته را تهیه کنید که بهترین نسخه این بازی ها را مقابل تان خواهد گذاشت.

نام بازی: One Punch Man: A Hero Nobody Knows

تهیه نماینده: Bandai Namco Entertainment

سازنده: Spike Chunsoft

سبک: مبارزه ای

پلتفرم: PS4، Xbox One، PC

تاریخ انتشار: 28 فوریه 2020 - 9 اسفند 1398

شرکت بازی سازی باندای نامکو، به عنوان تهیه نماینده اولین بازی از روی انیمه معروف وان پانچ من، مشخصا وسعت این انیمه را در مقایسه با دیگر مجموعه ها مثل دارگون بال و ناروتو در نظر گرفته؛ طوری که واضح است که بازی One Punch Man: A Hero Nobody Knows قرار نیست کیفیت دیگر بازی های انیمه ای باندای نامکو را داشته باشد. کوشش بسیاری شده است تا بازی وان پانچ کیفیت های لازم را داشته باشد، ولی آنچه در بهترین نمایش های بازی از آن دیده ایم، از کیفیتی بسیار پایین تر خبر می دهد.

از نظر فرایند، بازی بسیار شبیه به Jump Force از آب درآمده است؛ یعنی یک بازی مبارزه ای سه بعدی که بیشتر روی دکمه زنی تمرکز دارد تا عمق سیستم های مبارزه ای خود. این موضوع هم اتفاقی نیست. در واقع وظیفه ساخت بازی وان پانچ من بر عهده استودیوی Spike Chunsoft گذاشته شده است که بازی Jump Force و مجموعه زیادی از بازی های متوسط انیمه ای را در کارنامه خود دارد. با این حال، به نظر می رسد که سازندگان بازی وان پانچ من تمام کوشش خود را نموده اند تا بازی بزرگ و کامل باشد.

مثل همان جامپ فورس، در بازی One Punch Man: A Hero Nobody Knows هم یک شخصیت برای خود می سازید و در یک نقشه باز، از شخصیت های انیمه وان پانچ من ماموریت های مختلفی می گیرید. بخش های مبارزه ای بازی هم مثل همواره در آن وجود دارند که می توانید شخصیت های مختلف را انتخاب کنید و به جان یکدیگر بیاندازید. اگر از هواداران مجموعه وان پانچ من هستید، پیشنهاد می کنیم از این بازی لذت ببرید و انتظار اتفاق بزرگی برای بازی های این انیمه نداشته باشید؛ حداقل نه تا پنج شش فصل دیگر.

نام بازی: Marvels Iron Man VR

تهیه نماینده: Sony Interactive Entertainment

سازنده: Camouflaj

سبک: اکشن

پلتفرم: PSVR

تاریخ انتشار: 28 فوریه 2020 - 9 اسفند 1398

همکاری مارول و سونی در ساخت بازی فقط به اسپایدرمن محدود نشده و قرار است ادامه داشته باشد. دومین بازی این همکاری هم یک تجربه واقعیت مجازی برای هدست پلی استیشن است. همانطور که از بازی اسپایدرمن انتظار داشتیم تا تجربه ای در حد و اندازه بازی های استودیوی خود سونی ارایه دهد، سونی می گوید که برای ساخت بازی Marvels Iron Man VR هم تمام کوشش خود را نموده اند تا یکی از بهترین تجربه های واقعیت مجازی ممکن را با کیفیت هایی که از استودیوهای سونی انتظار می رود، به هواداران شخصیت آیرون من ارایه دهند.

بازی واقعیت مجازی آیرون من بخش های مختلفی دارد. در یک بخش بازی نماینده ها در برج استارک مشغول کلنجار رفتن با محیط و آنالیز زره های مختلف تونی استارک هستند و در بخش دیگر بازی، وارد زره های مبارزه ای استارک می شوند و در نقش آیرون من، پرواز و مبارزه می نمایند. سازندگان بازی Iron Man VR می گویند سیستم کنترلی برای بازی طراحی نموده اند که نه تنها لذت بخش است و به راحتی اجازه می دهد بازی نمایندگان در نقش آیرون من پرواز و به صورت همزمان حمله نمایند، بلکه یادگیری آن هم راحت خواهد بود. بازی آیرون من فعلا به صورت انحصاری برای هدست واقعیت مجازی پلی استیشن ساخته می شود و با توجه به اینکه تهیه نمایندگی بازی برعهده خود سونی است، چندان مطمئن نیستیم که برای هدست های واقعیت مجازی دیگر هم عرضه شود. اگر هدست پلی استیشن وی آر دارید، مطمئنا با یکی از بهترین بازی های این پلتفرم طرف خواهید بود.

نام بازی: Final Fantasy VII Remake

تهیه نماینده: Square Enix

سازنده: Square Enix

سبک: نقش آفرینی

پلتفرم: PS4

تاریخ انتشار: 3 مارس 2020 - 13 اسفند 1398

همین که بازسازی فاینال فانتزی 7 وجود دارد، به اندازه کافی شگفت زده مان نموده است؛ آن قدر که حتی نخواهیم به بازی و فرایند و گیم پلی آن توجه کنیم. با این حال، شرکت بازی سازی اسکوئر انیکس و سازندگان بازسازی فاینال فانتزی 7، بارها روی این موضوع تاکید نموده اند که ساخت این بازی به خاطر سطح انتظارات بسیار بالای هواداران، یکی از چالش برانگیزترین پروژه های آن ها بوده است. در نتیجه، سازندگان بازسازی فاینال فانتزی 7 مطمئن شده اند که بازی از هر نظر بالاترین کیفیت های ممکن را داشته باشد و این موضوع، به خوبی در تریلرها و ویدیوهای که از گیم پلی آن دیده ایم، خود را نشان می دهد.

از نظر فرایند، فاینال فانتزی 7 با حفظ تمام عناصر و سیستم های بازی اصلی، مدرن شده است. هر بخش بازی، از داستان گرفته تا جهانی بازی و سیستم مبارزه و کارگردانی صحنه ها، در نسخه اصلی فاینال فانتزی 7 ریشه دارند، ولی از هر نظر گسترده تر شده اند. برای مثال، به داستان بازی پر و بال داده شده است، جهانی بازی و شهر اصلی فاینال فانتزی 7 به محیطی بسیار بزرگ برای گشت و گذار تبدیل شده، سیستم مبارزه هم ادغامی از یک سیستم نقش آفرینی نوبتی و اکشن است.

پروژه ساخت بازسازی فاینال فانتزی 7 بسیار بزرگ شده است و قرار نیست تمام بازی اصلی، در یک بازسازی جای داده شود. نسخه اصلی فاینال فانتزی 7 تجربه ای چهل-پنجاه ساعته است و بازسازی آن همه داستان با مجموعه ای از صحنه های کارگردانی شده سینمایی، آن هم به شکلی بزرگتر و طولانی تر، منجر به ساخت چند بازی شده است. بازسازی فاینال فانتزی 7 قرار است در چند قسمت عرضه شود که اولین قسمت آن، ظاهرا و طبق گفته سازندگان، از بیشتر نقش آفرینی های امروزی، طولانی تر است. از اسکوئر انیکس بعید نیست، ولی امیدواریم تمام کردن این پروژه ده سال طول نکشد.

نام بازی: Nioh 2

تهیه نماینده: Koei Tecmo

سازنده: Team Ninja

سبک: نقش آفرینی اکشن

پلتفرم: PS4

تاریخ انتشار: 13 مارس 2020 - 23 اسفند 1398

بازی Nioh به عنوان یکی از بهترین نقش آفرینی های اکشن چند سال گذشته، قرار است در قالب یک دنباله، بهتر شود. می گوییم بهتر، چون هدف سازندگان دقیقا همین بوده است؛ اینکه بازی اول را به عنوان پایه قرار دهند، مسائل آن را رفع و کوشش نمایند تا آن را از هر نظر گسترش دهند. قرار نیست با تغییر بزرگ و اساسی در Nioh 2 طرف شویم و بازی سیستم مبارزه قسمت اول را حفظ نموده است. البته که ما هم با سازندگان در انتخاب این روش، موافق هستیم، چون سیستم مبارزه Nioh چند سر و گردن از هر سیستم مبارزه دیگری که دیده اید، بالاتر و بهتر است.

هنوز هم می توان در Nioh 2 سلاح های مختلف و حرکات متنوع هر کدام از آن ها را به چند حالت اجرا کرد و سازندگان می گویند حتی این سیستم را هم گسترش داده اند. بازی آن قدر در مبارزه اش عمیق بود که نمی دانیم سازندگان بازی چگونه می خواهند سیستم مبارزه Nioh 2 را حتی عمیق تر نمایند، آن هم بدون اینکه بازی پیچید ه تر نشود. مهارت ها در Nioh 2 مثل بازی اول وجود دارند، و مثل همه بخش های دیگر بازی، بیشتر و بزرگتر شده اند. بازی هم چنین این اجازه را می دهد تا در حین مبارزات، به هیولاهای مختلف افسانه های ژاپن تبدیل شود و دشمنان را لت و پار کنید.

یکی از تغییرات بازی در مقایسه با قسمت قبلی، امکان ساخت شخصیت است. برخلاف بازی قبلی که شخصیتی ثابت داشت، در Nioh 2 یک شخصیت برای خود خواهید ساخت و از او در مبارزات استفاده خواهید کرد. داستان بازی و میان پرده ا را هم از دید شخصیتی که ساخته اید انتخاب می کنید. انتظار داریم بازی Nioh 2 از پس هدفی که برای خود مشخص نموده، بر بیاید و به یک بازی بی نقص تبدیل شود. اگر اهل دارک سولز هستید، بازی Nioh 2 را در گوشه ذهن خود داشته باشید.

نام بازی: Animal Crossing: New Horizons

تهیه نماینده: Nintendo

سازنده: Nintendo

سبک: شبیه سازی

پلتفرم: Nintendo Switch

تاریخ انتشار: 20 مارس 2020 - 1 فروردین 1399

نینتندو، یعنی بزرگترین و با قدمت ترین شرکت حوزه بازی، نقشی در تاریخ گیم و گیمرهای مملکت ما ندارد. به همین دلیل هم می توانیم انتظار داشته باشیم که بازی های این شرکت هم اساسا هیچ محبوبیتی در مملکت ما نداشته باشند؛ طوری که به جای بزرگترین بازی مزرعه داری جهان یعنی Animal Crossing، ما سراغ هاروست مون را گرفته ایم. همان قدر که مجموعه هاروست مون برای بسیاری از ما مهم است، سری بازی های Animal Crossing برای آن ور آبی ها اهمیت دارد؛ طوری که جهان در پی رونمایی قسمت جدید این سری به اسم Animal Crossing: New Horizons شور جدیدی به خود می گیرد و در در پی خبر تاخیر عرضه آن، به عزا می نشیند.

با توجه به اینکه سری بازی های هاروست مون در پی دعواهای حقوقی نابود شده اند و آنچه امروز به اسم هاروست مون به ملت قالب می نمایند، ذره ای شباهت به ریشه های این مجموعه ندارد، پیشنهاد می کنیم که مثل بقیه نقاط جهان ما هم به بازی کردن Animal Crossing روی بیاوریم. البته که ما اشتباه نمی کنیم و هاروست مون بازی بهتری است. سری هاروست مون روی بخش های نقش آفرینی و قصه گویی تمرکز بیشتری دارد، در حالی که سری Animal Crossing بیشتر حول همان بخش های شبیه سازی مثل ساخت و ساز و کشت و کار می شود.

قسمت جدید این مجموعه بازی ها که برای نینتندو سوییچ ساخته شده، قابلیت های ساخت و ساز بسیاری بیشتری دارد. می توان آیتم های مختلف و جدیدی را با جمع آوری منابع، چه بیرون خانه ها و چه خارج از آن ها و در محیط ساخت. فعالیت های مختلف، مثل ماهی گیری، آشپزی، گشت و گذار در یک نقشه زیبا و مدیریت یک مزرعه و خانه، هنوز هم اساس Animal Crossing است، ولی هر کدام از آن ها یکی دو سطح پیشرفت نموده اند. قابلیت بازی کردن چند نفره به صورت همزمان هم در Animal Crossing: New Horizons وجود خواهد داشت. انتظار داریم مثل تمام بازی های این مجموعه، بازی Animal Crossing: New Horizons هم بتواند بازی نماینده ها را صدها ساعت پای بازی بنشاند. مشخصا، سوییچ کنسول مناسبی برای چنین بازی هایی به نظر می رسد و در غیاب هاروست مون، پیشنهاد می کنیم به آن فکر کنید.

نام بازی: Doom Eternal

تهیه نماینده: Bethesda Softworks

سازنده: id Software

سبک: اکشن اول شخص

پلتفرم: PS4، Xbox One، PC

تاریخ انتشار: 20 مارس 2020 - 1 فروردین 1399

در حالی که بیشتر اکشن های اول شخص مدرن، به جای طراحی مکانیک و مرحله، به کارگردانی صحنه های سینمایی روی آورده اند، استودیوی بازی سازی اید سافتور دو سه سال پیش با قسمت جدید مجموعه بازی های Doom ثابت کرد که هنوز هم جا برای اکشن های اول شخص کلاسیک وجود دارد. سازندگان Doom سه سال پیش می دانستند که هواداران این مجموعه، بهترین اکشن هیولاکشی ممکن را از آن ها می خواهند و مستقیما هم سراغ ساخت چنین چیزی رفتند؛ یک اکشن اول شخص تند و سریع که گیم پلی آن با این دیدگاه طراحی شده است که بازی نماینده، مستقیما به دل دشمن بزند و لحظه ای آرام ننشیند.

دنباله مستقیم این بازی که با اسم Doom Eternal عرضه می شود، با حافظ پایه و اساس بازی چند سال پیش، همه چیز را گسترش داده است. از Doom Eternal نباید انتظار منطق روایی و جهانسازی و چیزهایی از این قبیل داشته باشید. شخصیت اصلی بازی این بار به جای پرش، به هر سمتی جهش می نماید و مدتی هم در آسمان می ماند. دلیل آن هم نباید برای تان مهم باشد، چون اولویت اول Doom Eternal این است که یک بازی ویدیویی شگفت انگیز و سرگرم نماینده باشد. برای مثال میان زمین و آسمان یک آیتم بزرگ بنفش رنگ قرار داده شده است که اگر آن را بگیرید، برای سی ثانیه می توانید تمام هیولاهای مقابل تان را تکه تکه کنید. اینکه این آیتم چگونه در آسمان قرار گرفته است اصلا مهم نیست، مهم این است که حتی پیش از عرضه Doom Eternal کم و بیش مطمئن هستیم که بازی احتمالا سرگرم نماینده ترین و باحال ترین اکشن اول شخص ساخته شده تاریخ است.

نام بازی: Persona 5: The Royal

تهیه نماینده: Atlus

سازنده: Atlus

سبک: نقش آفرینی

پلتفرم: PS4

تاریخ انتشار: 31 مارس 2020 - 12 فروردین 1399

به عرضه نسخه های بهبود یافته و بروزرسانی شده از مجموعه بازی های پرسونا عادت نموده ایم و کم و بیش با آنچه قرار است در این نسخه ها روبرو شویم، آشنایی داریم. نسخه بهبود یافته پرسونا 5 با اسم Persona 5: The Royal عرضه می شود و حتی زمان بازی را در مقایسه با نسخه اصلی، طولانی تر می نماید. پرسونا 5 به هیچ وجه بازی کوتاهی نیست و تمام کردنش بیش از صد ساعت طول می کشد؛ آن همه بدون اینکه زیاد در بازی گشت و گذار کنید، وگرنه با راحتی با یک بازی 150 ساعته مقابل خواهید شد. با این اوصاف، بر و بچه های شرکت بازی سازی آتلوس تصمیم گرفته اند تا بخش های داستانی پرسونا 5 را در نسخه بهبود یافته آن گسترش دهند.

بازی Persona 5: The Royal تعدادی شخصیت جدید دارد، که یکی از آن ها اصلی است و به گروه تان اضافه می شود. صحنه های داستانی جدید و یک ترم کاملا تازه برای مدرسه، که اساسا یک سوم به داستان بازی اضافه می نماید، ظاهرا تمام آنچه نیستند که به از نظر داستانی در نسخه The Royal اضافه شده است. به غیر از داستان، گیم پلی بازی هم در این نسخه بهبود یافته از پرسونا 5 پیشرفت نموده و بزرگتر شده است. تمام شخصیت ها مجموعه ای از حرکات جدید را دارند، پرسوناها بیشتر شده اند، حرکات تازه ای برای استفاده در تمام مبارزات به بازی اضافه شده است و سیاهچال های متعدد و مختلفی هم بخشی از محتوای جدید بازی خواهد بود.

نسخه بهبودیافته پرسونا 5 هم چنین از نظر گرافیکی کمی پیشرفت نموده است و حداقل بافت های بسیار باکیفیت تری دارد. اگر بازی اصلی را تجربه ننموده اید و هوادار نقش آفرینی های ژاپنی هستید، درنگ نکنید و Persona 5: The Royal را در لیست خرید بازی های سال آینده خود قرار دهید. از طرف دیگر، اگر پرسونا 5 اصلی را تجربه نموده اید، اینکه آیا حاضرید دوباره صد ساعت پای آن موقع بگذارید تا محتوای جدید را ببینید، سوالی است که پاسخ اش به خودتان بازمی شود.

نام بازی: Resident Evil 3

تهیه نماینده: Capcom

سازنده: Capcom

سبک: اکشن سوم شخص

پلتفرم: PS4، Xbox One، PC

تاریخ انتشار: 3 آوریل 2020 - 15 فروردین 1399

شرکت بازی سازی کپ کام آن قدر به بازسازی های خود متعهد است که حتی تاریخ انتشار نسخه های اصلی را هم در نظر گرفته است؛ طوری که اگر قرار است رزیدنت اویل 2 و 3 بازسازی شوند، باید مثل نسخه های اصلی، عرضه شان با هم یک سال فاصله زمانی داشته باشد. بازسازی رزیدنت اویل 3 در ادامه موفقیت زیاد بازسازی رزیدنت اویل 2 عرضه می شود. نگران محتوای بازی هم نباید باشیم، چون طبق آنچه درباره ساخت رزیدنت اویل 3 شنیده ایم، حتی قبل از اینکه بازسازی رزیدنت اویل 2 رسما رونمایی شود، کپ کام ساخت رزیدنت اویل 3 را آغاز نموده بود. از نظر فرایند، انتظار داریم کپ کام دقیقا مثل بازسازی رزیدنت اویل 2 عمل کند و در عین حفظ تمام بخش های بازی اصلی، آن ها را با سبک و سیاق مدرن به مخاطب امروزی تحویل دهد.

نسخه اصلی رزیدنت اویل 3 در مقایسه با رزیدنت اویل 2، فرایندی اکشن تر را دنبال می کرد و مطمئنا کپ کام این موضوع را در ساخت بازسازی آن در نظر خواهد گرفت. با این حال، شباهت های گیم پلی رزیدنت اویل 2 و 3 کم نیستند و تصور می کنیم این موضوع در بازسازی های آن ها هم رعایت شود. از طرفی هم انتظار داریم تا کپ کام مثل بازسازی رزیدنت اویل 2 برای بزرگتر کردن و گسترش دادن بازی کوشش کند و با محتوای جدیدتری هم روبرو شویم. برای مثال یکی از قابلیت های جدید بازسازی رزیدنت اویل 3، قابلیت جاخالی دادن است که می تواند سیستم کنترل بازی را حتی از آنچه در بازسازی رزیدنت اویل 2 دیده بودیم، بهتر کند.

بازسازی رزیدنت اویل 2 آن قدر خوب بود که حتی اگر کپ کام همان فرایند را با قصه رزیدنت اویل 3 تحویل مان می داد، شکایت نمی کردیم. با این حال، خوشحالیم که قرار است با فرایندی متفاوت روبرو شویم.

نام بازی: Cyberpunk 2077

تهیه نماینده: CD Projekt

سازنده: CD Projket RED

سبک: نقش آفرینی

پلتفرم: PS4، Xbox One، PC

تاریخ انتشار: 16 آوریل 2020 - 28 فروردین 1399

اغراق ننموده ایم اگر همین حالا، و ماه ها پیش از عرضه بازی، سایبرپانک 2077 را بزرگترین بازی سال 2020 بنامیم. استودیوی بازی سازی سی دی پراجکت بزرگترین بودجه ای که احتمالا تا به حال برای ساخت یک نقش آفرینی هزینه شده است را برای ساخت سایبرپانک 2077 صرف نموده است؛ یک بازی که ادای احترامی به نقش آفرینی های سایبرپانکی کلاسیک تاریخ مثل دوس اکس است. از سازندگان مجموعه بازی های ویچر انتظار داریم تا به معنای واقعی کلمه، لغت نقش آفرینی را در جهانی علمی-تخیلی سایبرپانک تداعی نمایند.

آن طور که در نمایش های سایبرپانک 2077 دیده ایم، این بازی قرار است حتی پایش را از بازی های ویچر هم در ارایه انتخاب به بازی نماینده، فراتر بگذارد. سایبرپانک 2077 یک نقش آفرینی اکشن اول شخص است که با این هدف ساخته شده: اینکه یک بازی نماینده را تمام و کمال در جهانیی متفاوت قرار دهد. به همین دلیل، سی دی پراجکت می گوید که تمام کوشش خود را نموده است تا حجم انتخاب هایی که بازی نماینده دارد، چه در چگونگی پیشرفت داستان و برخورد با شخصیت ها و جهانی بازی، و چه مبارزات و تراز دریافت، آن قدر زیاد باشد که بتوانند به هدف اصلی شان برسند.

سی دی پراجکت قول تعریف قصه ای کاملا سینمایی را از زاویه دید اول شخص داده است؛ طوری که قرار است حتی میان پرده ها با زاویه دید اول شخص و از دید خود بازی نماینده نمایش داده شوند. اساسا سی دی پراجکت از بازی نماینده ها می خواهد تا خودشان را روی شخصیت اصلی بازی منعکس نمایند.

اینکه آیا سی دی پراجکت از پس ساخت یک جهانی نقش آفرینی خوب و تعریف قصه ای بزرگ که توسط بازی نماینده شکل می گیرد، برخواهد آمد، سوالی است که با دیدن سابقه کاری سازندگان 2077 به خوبی به آن جواب داد. با این حال، اینکه آیا آن ها توانسته اند در ساخت یک اکشن اول شخص به خوبی عمل نمایند، تا بازی نکردن سایبرپانک 2077 مشخص نخواهد شد.

نام بازی: Gears Tactics

تهیه نماینده: Xbox Game Studios

سازنده: Splash Damage

سبک: استراتژی نوبتی

پلتفرم: Xbox One، PC

تاریخ انتشار: 28 آوریل 2020 - 9 اردیبهشت 1399

مایکروسافت متوجه شده است که اگر می خواهد مجموعه بازی های گیرز آو وار را بزرگتر کند، باید همان تصمیم مهمی را بگیرد که سال ها پیش برای هیلو گرفته بود: اینکه یک بازی استراتژی در جهانی آن بسازد. بازی Gears Tactics در سبک استراتژی نوبتی تاکتیکی ساخته شده و از نظر فرایند، اساسا یک X-COM است که شخصیت های آن با کاراکترهای جهانی گیرز آو وار جایگزین شده اند. البته این اصلا موضوع بدی نیست و ما امیدواریم سازندگان تمام کوشش خود را برای کپی کردن X-COM نموده باشند، چون بازی استراتژی نوبتی بهتری از آن وجود ندارد. خوشبختانه ظاهرا همین اتفاق افتاده است و در Gears Tactics با فرایند خوب X-COM روبرو خواهیم شد.

با انجام مراحل مختلف در Gears Tactics برای خود شخصیت آزاد می کنید. بازی هم چنین پایگاهی دارد که در آن به شخصیت های خود، قابلیت ها و سلاح ها و مهارت های مختلف تان دسترسی دارید و می توانید آن ها را ارتقا دهید یا شخصی سازی کنید. پس از ارتقا مهارت ها و آیتم ها و شخصیت های خود، از بین آن ها مجموعه ای از افراد و تجهیزات را انتخاب می کنید و آن ها را به مبارزه می برید. مبارزات کاملا نوبتی هستند و در نقشه های مختلفی اتفاق می افتند. مثل دیگر بازی های استراتژی نوبتی، هر گروه تعدادی حرکت دارد که نوبت به نوبت آن ها را انجام می دهد.

سازندگان Gears Tactics گفته اند که بازی قرار است داستان جذابی در جهانی گیرز آو وار تعریف کند؛ داستانی که 12 سال قبل از وقایع اولین بازی ای مجموعه روی می دهد. شخصیت های Gears Tactics همگی جدید هستند، ولی می توانیم انتظار دیدن شخصیت های آشنا را هم میان بازی داشته باشیم. دشمنان بازی همان لوکاست ها هستند و غولآخرها هم سر جای خود باقی مانده اند و بخشی از مراحل داستانی بازی هستند. انتظار داریم Gears Tactics بازی استراتژی خوبی باشد، ولی تصور نمی کنیم قرار باشد چیز بیشتری از یک بازی استراتژی خوب تحویل مان داده شود.

نام بازی: Fast & Furious: Crossroads

تهیه نماینده: Bandai Namco Entertainment

سازنده: Slightly Mad Studios

سبک: مسابقه ای

پلتفرم: PS4، Xbox One، PC

تاریخ انتشار: 9 می 2020 - 20 اردیبهشت 1399

نگاهی به تریلر رونمایی اولین بازی سریع و خشن می اندازیم و به استودیوی سازنده اش بد و بیراه می گوییم که گرافیکی در حد و اندازه بازی های دو نسل قبل را مقابل مان گذاشته است. با این حال، وقتی که نام استودیوی سازنده بازی را می بینیم و سابقه کاری اش به خاطرمان می آید، نتیجه گیری را به زمان عرضه بازی موکول می کنیم. بازی Fast & Furious: Crossroads اولین بازی در جهانی سریع و خشن است. باورمان نمی شود مجموعه سریع و خشن تا به امروز بازی ویدیویی نداشته است؛ آن هم پس از هفت-هشت فیلم که هر کدام صدها میلیون دلار فروخته اند. با این حال واضح است آن هزینه ای که برای ساخت این فیلم ها می شود، به بازی سریع و خشن راه پیدا ننموده است.

استودیوی بازی سازی Slightly Mad وظیفه ساخت بازی سریع و خشن را برعهده گرفته؛ استودیویی که سری بازی های Project Cars و بازی های نید فور اسپید شیفت را در کارنامه کاری خود دارد. متاسفانه برخلاف این بازی ها، آنچه در نمایش Fast & Furious: Crossroads دیده ایم، ذره ای به Project Cars شباهت ندارد. بازی قرار است داستانی شبیه به مجموعه فیلم های سریع و خشن تعریف کند و بازیگران این فیلم هم نقش های خود را در Fast & Furious: Crossroads دوباره ایفا نموده اند. فرایند بازی هم ادغامی از مسابقات رانندگی معمولی و صحنه های اکشن قسمت های جدیدتر سری سریع و خشن است؛ قسمت هایی که به جای مسابقات، بیشتر روی صحنه های پر زد و خورد اسلحه تمرکز دارند.

بازی Fast & Furious: Crossraods دو بخش را در خود جای داده است. هر چه بیشتر به بازی دقت می کنیم، بیشتر به یاد دوره پلی استیشن 2 می افتیم؛ دوره ای که هر فیلم و سریالی حداقل یک بازی ویدیویی داشت. زمان زیادی تا عرضه باقی نمانده و تصور نمی کنیم سازندگان بازی سریع و خشن بتوانند تغییری بزرگ و اساسی در آن ایجاد نمایند، ولی فعلا اجازه نتیجه گیری را به خود نمی دهیم.

نام بازی: Marvels Avengers

تهیه نماینده: Square Enix

سازنده: Crystal Dynamics

سبک: اکشن ماجرایی

پلتفرم: PS4، Xbox One، PC

تاریخ انتشار: 15 می 2020 - 26 اردیبهشت 1399

سونی، تنها همکار مارول در ساخت بازی نیست؛ طوری که شعبه جدیدی که مارول برای ساخت بازی های ویدیویی تاسیس نموده، قرار است سراغ بهترین شرکت ها و استودیوهای بازی سازی را بگیرد. شرکت بازی سازی اسکوئر انیکس را شاید بیشتر به خاطر فاینال فانتزی بشناسیم، ولی این شرکت تعداد زیادی استودیوی درست و درمان و بزرگ در اختیار دارد و یکی از بزرگترین شرکت های بازی سازی حال حاضر است. همین می شود که وقتی مارول سراغ اسکوئر انیکس می آید و از آن ها می خواهد تا در قالب یک همکاری بزرگ، پروژه ساخت بازی اونجرز را برعهده بگیرد، اسکوئر انیکس یکی از بهترین استودیوهای خود را به ساخت این بازی می نشاند.

سازندگان سری بازی های توم ریدر وظیفه ساخت بازی Marvels Avengers را برعهده گرفته و چند سالی است که سفت و سخت روی آن کار می نماید. نهایتا تابستان سال گذشته بود که بالاخره توانستیم گیم پلی Marvels Avengers را ببینیم و برخلاف آنچه از سازندگان توم ریدر انتظار داشتیم، با یک بازی اکشن کاملا سینمایی روبرو شدیم؛ یک بازی که به نظر می رسد گیم پلی را فدای صحنه های از قبل مشخص شده نموده است. بازی Marvels Avengers را می توان به دو حالت متفاوت بازی کرد. بخش داستانی بازی شخصیت های مختلف گروه اونجرز، مثل ثور و آیرون من و کاپیتان امریکا را در مراحلی که مشخصا برای آن ها ساخته شده است، قرار می دهد. بازی نماینده ها با بازی کردن بخش داستانی در عین اینکه شخصیت های مختلفی را آزاد می نمایند، هم چنین آیتم های مختلفی دریافت می نمایند. می توان تمام کاراکترهای بازی را با آیتم های مختلف و تجهیزات متنوعی شخصی سازی کرد؛ برای مثال سلاح های مختلفی به دست آن ها داد، زره ها را ارتقا داد یا با آیتم های مختلف قابلیت های آن ها را عوض کرد و تغییراتی از این قبیل.

بازی در کنار بخش داستانی، بخش آنلاین چند نفره هم دارد. در این بخش، بازی نماینده می توانند هر شخصیت را به هر مرحله ای ببرند و محدودیتی در استفاده از شخصیت ها و تجهیزات وجود ندارد. بخش چند نفره بازی هم به صورت همکاری طراحی شده است؛ یعنی بازی نماینده به صورت رقابتی مقابل همدیگر بازی نمی نمایند، بلکه با یکدیگر کوشش می نمایند تا مراحل مختلف را به سرانجام برسانند. بازی Marvels Avengers تصمیم ندارد تا گیم پلی متفاوت و تازه ای به بازی نماینده ها ارایه دهد، بلکه تصور می کنیم با هدف فروختن آیتم و لباس به بازی نماینده ها طراحی شده باشد. با این حال، امیدواریم حداقل گیم پلی اصلی بازی آن چیزی نباشد که در ویدیوی رونمایی آن دیدیم و به جای کلیدزنی بی هدف، با مکانیک ها و سیستم های سرگرم نماینده روبرو شویم.

نام بازی: The Last of Us: Part II

تهیه نماینده: Sony Interactive Entertainment

سازنده: Naughty Dog

سبک: اکشن ماجرایی

پلتفرم: PS4

تاریخ انتشار: 29 می 2020 - 9 خرداد 1399

بازی The Last of Us: Part II دقیقا چند ماه پیش از عرضه کنسول نسل بعد سونی وارد بازار خواهد شد؛ اتفاقی که دقیقا برای قسمت اول این بازی هم اتفاق افتاده بود. امیدواریم این موضوع، تنها اتفاقی نباشد که برای The Last of Us: Part II تکرار می شود. از استودیوی بازی سازی ناتی داگ انتظار داریم تا در راستای تکرار تجربه بازی کردن The Last of Us برای اولین بار، حسابی کوشش نموده باشد. قسمت اول بازی The Last of Us به یک نسل قبل باز می شود و انتظار داریم تا جهش بین قسمت اول و دوم این بازی، حتی از آنچه در آنچارتد 4 دیدیم هم بزرگتر باشد.

سطح توقعات از قسمت دوم The Last of Us بسیار بالاست و به نظر می رسد که سازندگان این بازی، ریسک ساخت سیستم های گیم پلی جدید و تغییر آن ها را به جان نخریده اند. با توجه به آنچه از بازی دیده ایم، به نظر نمی رسد که با گیم پلی متفاوتی روبرو شویم. از نظر فرایند The Last of Us: Part II بسیار شبیه به قسمت اول است، ولی تصور می کنیم با محیط های بسیار بزرگتری روبرو شویم و گشت و گذار بخش بزرگتری از بازی باشد.

پرداخت گیم پلی خوب قسمت اول The Last of Us و گسترش بخش هایی از آن، چندان هم موضوع بدی نیست؛ مخصوصا که تغییر کلی فرایند بازی در یک دنباله، مخالف انتظارات مخاطبان آن است. با این حال، امیدواریم که چند دشمن و سلاح جدید و قابلیت پریدن، تنها پیشرفت های The Last of Us: Part II در گیم پلی نباشند و با غافلگیری هایی متعددی روبرو شویم. چیزی که مطمئن هستیم قرار است غافلگیرمان کند، داستان و روایت بازی است؛ طوری که به نظر می رسد ناتی داگ در ساخت این بازی، بیشتر کوشش خود را روی تعریف درست قصه شان گذاشته باشد. می دانیم که با بازی خوبی طرف هستیم، ولی می خواهیم که بازی چیزی بیشتر از سطح انتظارات ما باشد.

نام بازی: Ghost of Tsushima

تهیه نماینده: Sony Interactive Entertainment

سازنده: Sucker Punch Productions

سبک: اکشن ماجرایی

پلتفرم: PS4

تاریخ انتشار: تابستان 2020

بازی های سامورایی سال هاست که مخاطب خود را از دست داده اند و کسی سراغ ساخت آن ها نمی رود. با این حال، اگر اسم تان با سری دارک سولز گره خورده باشد، یا اینکه در حد و اندازه های سونی و استودیوهای بازی سازی آن ها باشید، انجام هر چیزی ممکن می شود. آغاز نسل هفتم بازی های ویدیویی و نمایش کیفیت پلی استیشن 4، وظیفه ای بود که بر عهده استودیوی بازی سازی ساکر پانچ پروداکشنز سپرده شد؛ استودیویی که در ابتدای نسل فعلی با Infamous: Second Son نه تنها یک بازی زیبا، بلکه یک بازی سرگرم نماینده و لذت بخش را به مخاطبان پلی استیشن تحویل داد.

استودیوی ساکر پانچ از زمان عرضه Infamous مشغول کار روی یک بازی جدید بوده؛ یک بازی که قرار است غزل خداحافظی پلی استیشن 4 و آخرین ساخته سونی برای نسل فعلی بازی های ویدیویی باشد. بازی گوست آو سوشیما نقشه ای بزرگ از ژاپن باستان را در مقابل بازی نماینده ها می گذارد. آنچه از گوست آو سوشیما و جهانی زیبایش دیده ایم، آن قدر شگفت انگیز بوده است که خیال مان از جهانی بازی و محیط و شخصیت های آن حسابی راحت شده است. به تصویر کشیدن ژاپن باستان آن هم در این حد و اندازه، در بازی های ویدیویی که هیچ، در هیچ جای دیگری سابقه نداشته است؛ طوری که هواداران فرهنگ سامورایی چیز بهتری از گوست آو سوشیما نصیب شان نخواهد شد.

از نظر گیم پلی، با یک بازی ماجرایی اکشن محیط-باز طرف هستیم. با اینکه تا به امروز فقط سامورایی بودن را در گوست آو سوشیما دیده ایم، ولی بازی قرار است دو راه نینجا و سامورایی را در مقابل بازی نماینده ها بگذارد. بازی نماینده ها با انجام کوئست های اصلی و فرعی، امتیاز تجربه دریافت و آن ها را برای دریافت مهارت های سامورایی یا نینجا خرج می نمایند. گفته شده که چه فرایند بازی و چه رفتار جهان و افراد داخل آن با توجه به نینجا بودن یا سامورایی بودن بازی نماینده، فرق خواهد نمود. آنچه از گوست آو سوشیما دیده ایم، خبر از ساخت یکی از بهترین بازی های چند سال اخیر می دهد و تهیه نمایندگی بازی از سوی سونی هم کم و بیش کیفیتش را ثبیت می نماید.

نام بازی: Yakuza: Like a Dragon

تهیه نماینده: Sega

سازنده: Ryu ga Gotuko Studio

سبک: نقش آفرینی

پلتفرم: PS4

تاریخ انتشار: 2020

جدیدترین قسمت مجموعه بازی های یاکوزا در حالی عرضه می شود که قصه شخصیت اصلی این بازی ها یعنی کازوما کیریو به سرانجام رسیده است. به همین دلیل هم بازی یاکوزا 7 که نسخه انگلیسی آن با اسم Yakuza: Like a Dragon عرضه می شود، یک بازنگری بزرگ بر این مجموعه بازی هاست. بازی Yakuza: Like a Dragon نه تنها مجموعه ای از شخصیت های جدید را در خود جای داده و داستانی متفاوت را در شهری جدا از شهر معمول این سری بازی ها دنبال می نماید، بلکه از نظر فرایند بازی هم کاملا متفاوت از دیگر بازی های یاکوزاست. برخلاف تمام بازی های سری یاکوزا که سیستم مبارزه اکشن داشتند، بازی Yakuza: Like a Dragon یک نقش آفرینی نوبتی است.

البته نکته جالب این است که سازندگان بازی یک سیستم مبارزه نوبتی بسیار شبیه به اکشن همیشگی این مجموعه ساخته اند؛ طوری که مبارزات از نظر ظاهری بسیار سریع و اکشن هستند، ولی در واقع به صورت نوبتی و به وسیله یک منوی فرمان ها انجام می شوند. اینکه مبارزات نوبتی شده اند، به سازندگان Yakuza: Like a Dragon اجازه داده است تا به مبارزات پر و بال دهند و آن ها را به عمیق ترین شکل ممکن پیاده نمایند. مبارزات در بازی با یک گروه، مثل بسیاری از نقش آفرینی ها انجام می شود. کلاس های مختلف، حرکات مختلف، مجموعه ای از دشمنان متنوع که به حرکات خاص عکس العمل نشان می دهند و حتی امکان احضار شخصیت های دیگر وسط مبارزات، به لطف سیستم نوبی برای اولین بار به Yakuza: Like a Dragon آمده اند.

بد نیست اضافه کنیم که مسخره-بازی های همیشگی بازی های یاکوزا و کوئست های فرعی متنوع در این بازی باقی مانده و حتی بزرگتر هم شده اند. فعالیت های فرعی بازی بزرگتر شده اند و حتی کارتینگ در حد و اندازه ماریو کارت به بازی اضافه شده است. بازی Yakuza: Like a Dragon می تواند به بزرگترین و بهترین بازی این مجموعه تبدیل شود، فقط امیدواریم که قصه اش چیزی از قصه کازوما کیریو کم نداشته باشد.

نام بازی: Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2

تهیه نماینده: Paradox Interactive

سازنده: Hardsuit Labs

سبک: نقش آفرینی

پلتفرم: PS4، Xbox One، PC

تاریخ انتشار: 2020

قسمت اول بازی Vampire: Bloodlines هواداران سفت و سخت خودش را دارد؛ هوادارانی که از پانزده سال پیش منتظر عرضه دنباله این بازی، یا درست شدن مسائل آن بوده اند. بازی Vampire: Bloodlines را متخصصان ساخت نقش آفرینی ساخته بودند. نویسندگان و طراحان نسخه های اصلی فال آوت تصمیم دریافتد تا یک بازی نقش آفرینی بر اساس جهانی خون آشامی Vampire: The Masquerade بسازند و نتیجه نهایی Bloodlines بود؛ یک بازی نقش آفرینی خون آشامی که به بازی نماینده اجازه می داد مطابق میل خود، هر کاری که دوست دارد در بازی انجام دهد و نتیجه کار خود را ببیند. با این حال Vampire: Bloodlines آن قدر مشکل فنی داشت که افراد زیادی نتوانستند آن را تجربه نمایند. جماعتی از هواداران بازی گرد هم آمدند و بخش بزرگی از مسائل بازی را حل کردند و نسخه دستکاری شده Vampire: Bloodlines یکی از بهترین نقش آفرینی های همین امروز است.

حالا که پانزده سال از عرضه بازی اصلی می گذرد، جماعتی جدید از بازی سازان توانسته اند حقوق ساخت دنباله این بازی را تهیه و ساخت Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 را آغاز نمایند. سازندگان Bloodlines 2 می گویند که این بازی به اندازه قسمت اول عمیق است، ولی ما تا خودمان آن را تجربه نکنیم، حرف آن ها را باور نخواهیم کرد. چیزی که تا به امروز از Bloodlines 2 و آن هم در بهترین نمایش ها و تریلرهای رسمی اش دیده ایم، نه تنها ذره ای شباهت به قسمت اول این بازی ندارد، بلکه حتی در بعضی موارد عقب تر است. امیدواریم منظور سازندگان Bloodlines 2 از سال 2020، سرانجام سال باشد، چون بازی حسابی جای کار دارد.

نام بازی: Streets of Rage 4

تهیه نماینده: Dotemu

سازنده: Dotemu

سبک: اکشن

پلتفرم: PS4، Xbox One، Switch، PC

تاریخ انتشار: 2020

شورش در شهر، بخش بزرگی از خاطرات دوران کودکی گیمرهاست؛ مجموعه ای که پیدایش آن به کنسول سگا و نزدیک به سی سال پیش باز می شود. نزدیک به 25 سال از عرضه شورش در شهر 3 می گذرد و استودیویی مستقل در فرانسه، با اجازه سگا، تصمیم به ساخت چهارمین شماره در این مجموعه بازی ها گرفته است. نکته مهم و جالب درباره شورش در شهر 4، وفاداری بسیار بالای بازی نسبت به مجموعه اصلی است. سازندگان شورش در شهر 4 می گویند که آن ها تمام کوشش خود را نموده اند تا شبیه به یک بازی ساز که در دوران سگا مشغول ساخت بازی است، فکر نمایند؛ طوری که قرار نیست خبری از مکانیک ها و سیستم های مدرن در شورش در شهر 4 باشد و بازی فرایندی عینا شبیه به دیگر بازی های این مجموعه دارد.

کوشش بسیاری شده است تا سیستم کنترل شورش در شهر 4، حرکات شخصیت ها، سرعت حرکت بازی و انیمیشن ها کاملا شبیه به بازی اصلی باشد. سازندگان شورش در شهر 4 می گویند که آن ها شورش در شهر 2 را به عنوان پایه بازی شان قرار دادند و تصمیم دریافتد تا مسائل آن را رفع نمایند و در عین حال، از خود بپرسند اگر محدودیت های فنی وجود نداشتند، سازندگان شورش در شهر 2 چه چیزی می ساختند.

شورش در شهر 4 قرار نیست عناصر نقش آفرینی و ارتقا و از این قبیل چیزها داشته باشد، بلکه تمام و کمال روی مبارزات خود و مهارت بازی نماینده تمرکز خواهد نمود. حتی از نظر گرافیکی هم شورش در شهر 4 شبیه به بازی اصلی است، فقط قید گرافیک پیکسلی زده شده و بازی سبک گرافیکی ساده تری دارد. شورش در شهر 4 مشخصا برای هواداران این مجموعه بازی ها ساخته می شود، در نتیجه تصور می کنیم تجربه خوبی برای زنده کردن خاطرات دوره سگا باشد.

نام بازی: Watch Dogs: Legion

تهیه نماینده: Ubisoft

سازنده: Ubisoft Toronto

سبک: ماجرایی اکشن

پلتفرم: PS4، Xbox One، PC

تاریخ انتشار: 2020

شرکت بازی سازی یوبی سافت متوجه شده است که رویه ساخت بازی قدیمش دیگر جواب نمی دهد؛ طوری که اگر می خواهد از بازی های خود نتیجه بگیرد، باید نه تنها از طراحان درست و درمان استفاده کند، بلکه به اندازه کافی به آن ها زمان بدهد. نتیجه این فرایند را در قسمت های اخیر فرقه اساسین به خوبی دیده ایم. به همین دلیل هم یوبی سافت کارگردان فار کرای 2 و سازنده مجموعه بازی های اسپلینتر سل را مسوول ساخت قسمت جدید مجموعه Watch Dogs نموده است. کلینت هاکینگ و تیمش چند سال گذشته را مشغول طراحی یک سیستم کاملا جدید برای بازی Watch Dogs: Legion بوده اند؛ سیستمی که به بازی نماینده ها اجازه می دهد کنترل تمام افراد یک شهر بزرگ را به دست بگیرند.مکانیک اصلی Watch Dogs: Legion دقیقا همین است.

بازی در لندن اتفاق می افتد و تمام افرادی که در شهر مشغول رفت و آمد هستند، قابلیت ها و مهارت های خاص خود را دارند. بازی نماینده ها می توانند از افراد داخل شهر برای خود یک ارتش بسازند و هر کدام از آن ها را در مرحله خاصی استفاده نمایند. برای مثال یک شخصیت قدرت هک کردن بیشتری دارد، شخصیت دیگری مبارز بهتری است و شخصیت دیگری روی توانایی های پنهان شدن تمرکز می نماید. بازی نماینده ها شخصیت های مختلف خود را ارتقا می دهند و اگر شخصیتی کشته شود، او را کاملا از دست می دهند.

پیش بینی می کنیم این سیستم کسب شخصیت های بیشتر، ارتقای آن ها، از دست دادن شان و پیدا کردن شخصیت های جدیدتر، فرایند بسیار سرگرم نماینده ای را در Watch Dogs: Legion به وجود آورد. این نکته را در نظر بگیرید که قرار است میان پرده های بازی و فرایند پیشرفت آن با توجه به شخصیت هایی که دارید، تغییر نمایند؛ موضوعی که باعث می شود در تعداد شخصیت های مختلفی که در شهر پخش شده اند شک کنیم. هر چه باشد این همه شخصیت احتیاج به صداگذاری و انیمیشن های بسیاری دارند. با این حال، اگر شرکتی باشد که توانایی انجام چنین کاری را داشته باشد، اولی راک استار است که هرگز سراغ چنین بازی ای نمی رود و دومی یوبی سافت.

منبع: دیجیکالا مگ

به "2020 منتظر چه بازی هایی باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2020 منتظر چه بازی هایی باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید