5 راه حل برای تقویت مغز و فکر

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، آیا علاقه ای دارید که در سال 97 بیشتر روی ذهنتان کار کنید؟ در اینجا برترین متود ها را در راستا افزایش بهره وری مغز، تقویت حافظه، فراوری اتصالات نورونی تازه، تسریع یادگیری و بهبود عملکرد شناختی؛ برای شما دسته بندی نموده ایم. در ادامه همراه ما باشید.

5 راه حل برای تقویت مغز و فکر

مغز انسان قابل انعطاف است؛ یعنی در هر سن و سالی می تواند تغییر کند. این انعطاف پزیری، نقش مهمی را در پیشرفت یا حتی افول عملکرد مغز بازی می نماید و همین قابلیت هست که شخصیت ما را از دیگران متمایز نگه می دارد. اتصالات نورونی ما می تواند قوی یا ضعیف تر شوند و ماده خاکستری مغز می تواند کاهش یا افزایش یابد؛ این تغییرات در رفتار و عملکرد ما موثرند. برای مثال، یادگیری مهارت های تازه می تواند راه های نورونی تازهی در مغزمان باز کند؛ در حالی که افزایش سن می تواند این جهت ها را ضعیف تر بکند.

انجمن قلب آمریکا اخیراً 7 قدم برای نگه داشتن فکر سالم از کودگی تا پیری، ارائه داده است.

1. منظم ورزش کنید.

2. تغذیه سالم داشته باشید.

3. وزن خود را متعادل نگه دارید.

4. کلسترول را کنترل کنید.

5. اندازه قند خون را کنترل کنید.

6. فشار خون را مدیریت کنید.

7. سیگار را ترک کنید.

علاوه بر موارد بالا، پنج راه چاره برای مغزی سالم و بعلاوه تقویت فکر در سال تازه برای شما فراهم کردیم.

1- فعالیت فیزیکی داشته باشید

از کودک تا جوانی و تا آنجا که پا به سن می گذاریم، فعالیت فیزیکی اهمیت خود در سلامت فکر مؤثر است. محققان نشان داده اند که بچه هایی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند در قسمت فرونتال، سابکروتیکال و تمپروال مغز، ماده خاکستری بیشتری دارند که همه این ها عملکرد ، یادگیری و پردازش تصویر بهتری را در پی دارد.

ثابت شده است که فعالیت فیزیکی در بهبود حافظه و قدرت تفکر، در میان سالمندان، نقش بسزایی دارد. مخصوصا ورزش های هوازی که حجم ماده خاکستری را افزایش می دهد که به حافظه کوتاه مدت و ادراک مرتبط است.

یکی از تحقیقات نشان داده است که ورزشی 10 دقیقه ای موقتا بخش هایی از فکر را تقویت می نماید که به تمرکز، تصمیم گیری و حل مساله مربوط اند. توصیه می گردد قبل از امتحان و یا مصاحبه کاری فعالیت فیزیکی داشته باشید. عمل کرد شما می تواند با دوچرخه سواری یا پیاده روی بهتر گردد. بعلاوه اگر ورزش های آرام تر را ترجیه می دهید؛ تمرین 25 دقیقه ای یوگا یا مدیتیشن، پیشرفت هایی در عملکرد اجرایی مغز و توانایی های شناختی ادراکی را بهمراه دارد.

2- غذاهای مدیترانه ای را به برنامه غذایی اضافه کنید.

این رژیم متشکل از میوه، سبزیجات، دانه های غلات، لوبیا، آجیل، دانه ها و روغن زیتون است و بعلاوه با رعایت اعتدال لبنیات، گوشت قرمز،ماهی و مقادیره محدودی از محصولات فرآوری شده؛ را شامل می گردد.

تحقیقات علمی نشان داده این رژیم در بلند مدت از مغز شما مراقبت می نماید. بعلاوه افرادی که این رژیم را در روزمره خود جای داده اند کمتر به مسائل ادراکی مبتلا می شوند و با افزایش سن تقویت فکر را به همراه دارد.

یکسری از تحقیقات نشان داده اند که آجیل (بادام، پسته، گردو، و بعلاوه بادام زمینی با اینکه در دسته حبوبات قرار گرفته است) به تقویت سیگنال های مغزی منجر می گردد؛ این سیگنال ها با ادراک، یادگیری، حافظه، ترمیم و ایمنی؛ و بسیاری از سازوکار های حیاتی مغز، رابطه مستقیم دارند. به عنوان مثال، بنظر می رسد پسته بیشتر پاسخ گاما را فراوری و بادام زمینی مهم ترین پاسخ گاما را فراوری می نماید.

3- با تمرین، مهارت های ادراکی خود را افزایش دهید.

آموزش مغز در مطالعات، نتایج متفاوتی داشته است. در حالی که بعضی تحقیقات نشان داده است که تمرین مغز و حافظه توانایی ادراکی شناختی را بهبود می بخشد؛ مطالعات دیگر گزارش می دهند که شواهد کمی برای حمایت از ادعاها وجود دارد که برنامه های آموزش مغز باعث بهبود عملکرد روزمره گردد. مقالات اخیر معین نموده اند که نوع تمرین مغز در نتیجه جلسات آموزش مغز عامل مهمی است است.

تحقیقاتی در دانشکده پزشکی نیجمگان، هلند نشان داد که نه تنها مهارت های حافظه قابل تمرین است بلکه اثراتش طولانی مدت باقی می ماند.

4- زبان تازهی یاد بگیرید.

علاوه بر تمرین های مغزی، می توانید با یادگیری زبان، مغزتان را تقویت کنید. یادگیری زبان تازه می تواند مهارت های شناختی و ادراکی را افزایش دهد، از پیر شدن مغز جلوگیری کند و مغزتان را سریع و تیز نگه دارد.

تحقیقاتی در دانشگاه هلینسکی فنلاند نشان داد که یادگیری زبان تازه جهندگی و حساسیت فکر را افزایش می دهد و قابلیت رمز گذاری اطلاعات را افزایش می دهد. آن ها شرح دادند که هرچه انسان زبان های بیشتری را بداند، شبکه های عصبی سریع تر و در نتیجه عکس العمل بهتر در تحلیل اطلاعات انباشته شده دارند.

تحقیقاتی دیگر در دانشگاه ادینبورگ بریتانیا خاطر نشان کرد، افرادی که با دو یا چند زبان مختلف صحبت می نمایند، افول ادراک کند تری را با افزایش سن تجربه می نمایند حتی اگر در بزرگسالی به یادگیری زبان اقدام کنید.

5- ساز زدن بگیرید.

صرفنظر از اینکه شما در دوران کودکی یا بزرگسالی اقدام به یادگیری موسیقی کنید؛ رها کردن موتزارت درون تأثیرات مفیدی بر مغزتان دارد.

یادگیری و درگیری با ساز و موسیقی در سال های جوانی تأثیر مستقیم در توسعه مغز، تقویت شبکه های عصبی و تحریک جهت های مغزی دارد. دریافت آموزش موسیقی در دوران کودگی در تشدید مهارت های شنیداری در بزرگسالی مؤثر است و بعلاوه از سرعت افول ادرک در رابطه با سن جلوگیری می نماید.

گزارشات و مقاله هایی منتشر شده است که ادعا دارد یادگیری ساز موج های مغز را تغییر می دهد طوری که سریعاً مهارت های شینیدن و گوش دادن را افزایش می دهد. یادگیری موسیقی و ساز به نوعی مغز را دوباره سیم بندی می نماید طوری که یادگیرنده توانایی این را بدست می اورد که به طریق مختلفی امور را آنجام دهد.

هر یک از این 5 مورد بالا می تواند به تقویت فکر و مغزتان یاری کند. اگر در طول هفته تنها وقت برای یکی از موارد داشته باشید ما به شما پیشنهاد می کنیم که بیرون بروید و پیاده روی کنید. ورزش و فعالیت فیزیکی فوایدی بی خاتمه بر فکر و بدن شما دارد

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "5 راه حل برای تقویت مغز و فکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 راه حل برای تقویت مغز و فکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید