یلدا آیین پاسداشت خانواده است

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، خبرنگاران/زنجان استاندار زنجان تاکید نمود: یلدا آیین پاسداشت خانواده است.

یلدا آیین پاسداشت خانواده است

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، اسدالله درویش امیری در جشن شب یلدا که در موزه کارخانه کبریت زنجان برگزار گردید، گفت: کوشش برای حفظ فرهنگ بومی و ایرانی در کنار فرهنگ اعتقادی و دینی یک ضرورت است.

وی اضافه نمود: با وجود ارتباطات عظیم رسانه های داخلی و خارجی فرهنگ های متعددی در سراسر دنیا جابه جا می گردد ولی نباید اجازه دهیم که نسل جدید از فرهنگ های اصیل و بومی به دلیل سابقه فرهنگی و تاریخ کهن غافل شوند.

نماینده عالی دولت در استان زنجان اظهار داشت: می توان با پاس داشت مراسمی همچون شب یلدا سنت های اصیل و قدیم را منتقل کرد؛ چرا که حیف است دویست سال آینده مردم ندانند که یلدا چیست و ایرانیان پایه گذاران این سنت بوده اند.

وی اظهار کرد: سنت شب یلدا گامی در راستای تکریم خانواده و بزرگ ترهای فامیل است، زیرا در این مراسم اعضای خانواده از گذشته و آینده خود صحبت نموده و این دورهمی ها سبب استحکام خانواده می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این مراسم توضیح داد: اول دی روز تولد خورشید است، به همین جهت آن را خور نامیده اند و نیز این شهر آغاز چله ای است که در ادبیات عرفانی و کهن صندلی ویژه ای دارد.

یحیی رحمتی مطرح نمود: شب یلدا در باورهای عامیانه نشان از امید به وصل دارد و مرور خاطرات گذشته و شب چره های خانه مادربزرگ غم غربتی در ذهن ایجاد می گردد.

وی تاکید نمود: جشن شب یلدا در زنجان برای پاس داشت این روز برگزار گردید تا بخشی از خاطرات گذشته در ذهن زنده گردد.

این مسئول اظهار داشت: با توجه به سنت ها و آیین یک کشور می توان به عمق تمدن و فرهنگ بشری در آن کشور پی برد و ایران نیز به واسطه غنای میراث معنوی در آن جزو سه کشور برتر دنیا در تعداد مواریث فرهنگی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یلدا آیین پاسداشت خانواده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یلدا آیین پاسداشت خانواده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید