هگل و پدیدارشناسی روح چاپ شد

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، این کتاب ترجمه جدیدی از شرحی بر پدیدارشناسی روح هگل است. کتاب پدیدارشناسی صرف نظر از این که یکی از شاهکارهای فلسفه غرب است، متنی بسیار دشوارفهم به شمار می رود. نویسنده کتاب شرحی را که بر این کتاب نوشته، با نیت کاستن از دشواری متن این کتاب، فراوری نموده است.

هگل و پدیدارشناسی روح چاپ شد

نتیجه ای که هگل در این اثرش به دنبال آن بوده، بازاندیشی مسحورکننده موضوعات فلسفی بنیادین از قبیل دانش، ماهیت اشیا، بنیان هنجارهای اخلاقی، برداشت حقیقی از آزادی، رابطه میان دین و علم، و سایر موارد است. در مجموع هگل کوشش نموده با این موضوعات به طریقی سر و کار داشته باشد که از ثنویت گرایی موجود در اندیشه اسلافش اجتناب کند و به این وسیله مخاطب را به سوی رویکردی منسجم و یکپارچه از واقعیت سوق می دهد تا به این وسیله بتواند در دنیا، احساس ِ در خانه بودن بکند.

درباره ترجمه فارسی این کتاب، تا قبل از دهه 1380 شمسی، یعنی حدودا 40 سال پس از طرح شدن نام هگل و به ویژه پدیدارشناسی روح در محافل فکری و دانشگاهی ایران، تنها دو ترجمه از دو بخش جزئی این کتاب منتشر شده بود؛ یکی ترجمه حمید عنایت از فصل مختصر مربوط به خدایگان و بنده و دیگری ترجمه محمود عبادیان از پیشگفتار و مقدمه پدیدارشناسی روح.

کتاب پیش رو که انتشارات ققنوس آن را چاپ نموده، ترجمه ای از کتاب Hegel and Phenomenology of Spirit است که در سال 2002 به چاپ رسیده است. بستر و زمینه پدیدارشناسی، دیالکتیک ابژه، دیالکتیک سوژه، دیالکتیک عقل، دیالکتیک روح، دیالکتیک دین و فلسفه به مثابه دیالکتیک عنوان 7 فصل اصلی کتاب هستند.

خلاف آن چه در قرون اخیر به کرّات شنیده شده، روح هگلی اتفاقا به شدت نسبت به تمام بیرون افتادگان و اقلیت ها حساس است. به درون کشیدن یا بلعیدن آن ها توسط روح، با توجه به منطق درون ماندگار حاکم بر اندیشه هگل، صرفا به درون کشیدن جزء محذوف نیست، بلکه برکشیدن روح به سطح آن است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

هرچند هگل پیش از دست یافتن به نتیجه نهایی به یقین حسی اجازه می دهد که به مسائل آغازین پیش رویش پاسخ دهد، انتها درمی یابد که اکنون و این جا از به دست دادن سرشت تفردیافته منحصربه فردی که این یقین در پی آن است عاجز است؛ چراکه اکنون و این جا می توانند اشیای بسیاری را شامل شوند. از آن جا که فرد تنها امری است که اینک در تجربه من در مقام سوژه حضور دارد، نخستین واکنش یقین حسی بدل ساختن این جا و اکنون به ویژگی منحصربه فردی از این فرد است. اما هگل در پاسخ به این واکنش یقین حسی نشان می دهد که سایر اشیا نیز در تجربه سایر سوژه ها حاضرند؛ در نتیجه، چیزی وجود ندارد که بتواند ابژه را در رابطه با سوژه بدین سان تفرد بخشد: من، این ٰمنٰ، درخت را مشاهده می کنم و می گویم ٰاین جاٰ به مثابه یک درخت، اما یک ٰمن ِٰ دیگر نیز خانه ای را مشاهده و ادعا می نماید که ٰاین جاٰ نه یک درخت، بلکه در عوض، خانه ای وجود دارد. هر دوی این حقایق واجد اعتباری یکسانند، به بیان دیگر، هر دو در بی واسطگی مشاهده و یقین و اطمینانی که در قبال دانسته هایشان دارند [مشابهند]؛ اما یک حقیقت در دل دیگری نیست و نابود می گردد... ٰمنٰ، همانند ٰاکنونٰ، ٰاین جاٰ یا ٰاینٰ به طور عام، صرفا امری کلی است.

این کتاب با 368 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 18 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هگل و پدیدارشناسی روح چاپ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هگل و پدیدارشناسی روح چاپ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید