مکرون پرچمدار بازنگری اروپا در روابط با روسیه

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی در بروکسل با تأکید بر بی حاصل بودن تحریم ها علیه مسکو، خواستار بازبینی اروپا در روابط با روسیه شد.به گزارش سایت خبر تحلیلی ای یو آبزرور، مکرون که برای شرکت در نشست شورای اروپا به بروکسل سفر نموده بود، سه شنبه شب پیش از ترک بروکسل، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها درباره مسائل اروپا و فرانسه پاسخ گفت.

مکرون پرچمدار بازنگری اروپا در روابط با روسیه

وی به طور تلویحی شکست سیاست های اروپا مقابل روسیه را پذیرفت و تأکید کرد: اتحادیه اروپا نیازمند یک استراتژی جدید برای رویارویی با روسیه است. زیرا تا به امروز تحریم هایی که اروپا علیه مسکو اعمال نموده، هیچ تأثیری در رفتار این کشور نداشته است. بنابراین تحریم دیگر یک سیاست مؤثر نیست. ما در لحظه حساسی از روابط با روسیه هستیم و باید با تجدیدنظر در سیاست هایمان، تصمیم مناسب را بگیریم. او سپس خطاب به وبلاگ ورزشی 90 که درباره سیاست های احتاقتصادی پرسش می کردند، اشاره نمود: شما دوست دارید چه کنیم؟ برویم به جنگ؟ روابط را کاملاً قطع کنیم؟ دوباره تحریم کنیم؟ اگر قرار بر تحریم است، تا کجا می توان تحریم کرد؟ وی سپس به وبلاگ ورزشی 90 اطلاع داد، این مسائل را با رهبران اروپا نیز آنالیز نموده و قرار است در نشستی که در ماه ژوئن برگزار خواهد شد، رهبران اروپا گزینه های خلاقانه تری را به جلسه آورده و درباره آنها به شور بنشینند. یکی از کشورهایی که از پیشنهاد مکرون استقبال نموده است، آلمان است.

آنگلا مرکل نیز که آخرین ماه های صدراعظمی خود را سپری می نماید، همچون مکرون علاقه مند به خط لوله نورد استریم 2 است و نمی خواهد روسیه را به عنوان منبعی که می تواند انرژی اروپا و البته کشورش را تأمین کند، از دست بدهد. او نیز سه شنبه در سخنانی مشابه مکرون گفت: می توان با هر کشوری اختلاف نظرهایی داشت، اما با آن به مذاکره نشست. دیپلماسی تنها زمانی مجال بروز و ظهور می یابد که با دیگری پای میز مذاکره بنشینید.

پیشنهاد امانوئل مکرون برای بازبینی سیاست های اروپا در مواجهه با روسیه در حالی مطرح شده است که او در 3 سال گذشته یکی از حامیان اصلی بازنویسی روابط با روسیه بوده است و در این راه بارها طی 18 ماه اخیر در قالب مذاکراتی تحت عنوان گفت و گو های استراتژیک با کرملین به مذاکره نشسته است. در همین ارتباط ژولیت فاور، استاد دانشگاه هاروارد معتقد است، اگر مکرون خواستار دیپلماسی با روسیه است و مخالف تحریم آن است، به خاطر علاقه کشورش به همکاری با روسیه در مسائلی مثل اکتشاف در قطب شمال، فناوری فضایی و البته در کنار آنها مشارکت با روسیه برای حل اختلافات اروپا با مسکو بر سر مسائل اوکراین، سوریه، لیبی و جمهوری آفریقای مرکزی است. ضمن اینکه در 18 ماهی که از مذاکرات او با ولادیمیر پوتین می گذرد، مبادلات اقتصادی بین فرانسه و روسیه افزایش چشمگیری داشته است و در حالی که تراز تجاری دو کشور بین سال های 2013 تا 2017 به یک سوم کاهش یافته بود، اکنون تا 25 درصد افزایش یافته است. ضمن آنکه بعد از شروع مذاکرات استراتژیک بین آنان، شرکت نفت و گاز فرانسه در پروژه مشترک با روسیه برای اکتشاف گاز در قطب شمال همراه شد و شرکت نفتی توتال، تبدیل به یکی از سرمایه گذاران اصلی نفتی در روسیه هم عرض با چین و پس از آن آلمان شد. همچنین فرانسه در سال 2020 پنجمین شریک تجاری روسیه اعلام شد.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی معتقدند، فرانسه و آلمان به خاطر منافع اقتصادی و اقتصادی خود و به طور خاص مزایایی که از روابط با روسیه در دستیابی به پروژه نورد استریم 2 می برند، در حال باج دهی به روسیه هستند و هر چند در مواردی مثل پرونده الکسی ناوالنی و اوکراین و کریمه مقابل روسیه می ایستند و آن را محکوم می نمایند. اما هرگز کاری که باعث خشم روسیه گردد، انجام نمی دهند.

منبع: ایران آنلاین

به "مکرون پرچمدار بازنگری اروپا در روابط با روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکرون پرچمدار بازنگری اروپا در روابط با روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید