حساب کتاب نفتی ها درست درنیامد

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، بزرگترین شرکت های نفتی دنیا تحت تاثیر بازار نوظهور و نگرانی های محیط زیستی، سرمایه گذاری هایشان را پیوسته به جانب گاز طبیعی تغییر داده اند، اما اکنون با افت قیمت ها، ضربه خورده اند.

حساب کتاب نفتی ها درست درنیامد

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، فراورینمایندگان انرژی بزرگ شامل اکسون موبیل، رویال داچ شل، شورون، توتال و BP شاهد افت شدید قیمت هایی بودند که در سه ماهه گذشته برای گاز دریافت نموده اند. علاوه بر افت حاشیه سود پالایش، ارزان شدن قیمت گاز باعث شد سود سه ماهه دوم این شرکت ها کمتر گردد.

همزمان با رکوردشکنی فراوری گاز در آپالاچیا و تگزاس غربی، قیمت گاز در لوییزیانا به پایین ترین سطح فصلی در دو دهه گذشته سقوط کرد. قیمت گاز طبیعی مایع برای تحویل فوری در اروپا و آسیا نیز به دلیل موج خاتمهه های صادراتی جدید که محموله های جدید را وارد بازار می نمایند، ریزش پیدا نموده است.

گاز که سوخت کوره ها و نیروگاه های برق را تشکیل داده و همچنین یک ماده خام برای فراورینمایندگان مواد شیمیایی است، بهترین چشم انداز رشد بلندمدت را در میان سوخت های فسیلی دارد به خصوص به شکل LNG که توسط کشتی ها حمل می گردد.

شرکت شل در صنعتی که به مدت چندین دهه به تجارت LNG مشغول بوده، پیشرو است و شرکت BP در سال های اخیر فراوری گاز را افزایش داده است. در این بین، شرکت های اکسون و شورون ده ها میلیارد دلار روی شماری پروژه های عظیم LNG در سرتاسر دنیا هزینه نموده اند.

به گفته دوین مک درموت، تحلیلگر بانک مورگان استنلی، گاز یکی از مواردی بوده که روی درآمد غول های نفتی تاثیر منفی گذاشته است اما تاثیر آن روی نتایج اقتصادی کلی، نسبتا اندک بوده است.

قراردادهای بلندمدت LNG بر مبنای نفت خام قیمت گذاری می شوند زیرا خریداران خارجی تمایل ندارند قیمت آنها بر مبنای شاخص های قیمت منطقه ای در نقاطی مانند آمریکا یا شمال غربی اروپا معین شوند. با این حال قیمت های پایین گاز غول های نفتی را تحت فشار قرار داده است. عرضه گاز به خصوص در منطقه شیل پرمیان باسین هیچ نشانی از کاهش ندارد. قیمت های گاز محلی به دلیل عدم وجود ظرفیت خط لوله برای انتقال گاز، منفی شده اند و بسیاری از فراورینمایندگان چاره ای به جز سوزاندن گاز اضافی ندارند.

شورون که در منطقه پرمیان هیچ گازی نمی سوزاند میخواهد تا خاتمه سال 25 درصد از گاز فراوری شده در این میدان را به سایر بازارهایی که قیمت های بالاتری دارند صادر کند. این شرکت می خواهد تا خاتمه سال 2020 که خطوط لوله جدید گگردده می گردد، این میزان را به 60 درصد افزایش دهد.

اشباع عرضه گاز به ژاپن هم رسیده است و قیمت ها برای تحویل فوری در این کشور در شش ماه گذشته کاهش پیدا نموده است. به گفته یکی از مدیران اکسون موبیل، از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت LNG بازار آسیا تنها سه درصد رشد نموده در حالی که عرضه دنیای بیش از 10 درصد افزایش داشته است.

طبق گزارش بلومبرگ NEF، عرضه دنیای LNG در سه سال آینده از میزان تقاضا فراتر خواهد رفت و در سال 2022 بازار محدودیت عرضه پیدا می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حساب کتاب نفتی ها درست درنیامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساب کتاب نفتی ها درست درنیامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید