ثبت جهانی ماسوله به پر استرس ترین لحظاتش نزدیک می گردد

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، ثبت جهانی ماسوله به پر استرس ترین لحظاتش نزدیک می گردد.

ثبت جهانی ماسوله به پر استرس ترین لحظاتش نزدیک می گردد

عزم مسئولان گیلان در پی سلسله پیگیری های مداوم در برطرف موانع ثبت دنیای ماسوله که در صدر آنها پیگیری و حمایت های استاندار نهاده شده است، پس از گذشت 11 سال از شروع فرآیند این فرایند جزم تر شده است؛ بطوریکه در تازه ترین خبر اسدالله عباسی، استاندار گیلان پس از حضوری کوتاه در مراسم اختتامیه جشنواره ملی طنز پهلو در شهرستان فومن ثبت دنیای ماسوله را یک فرصت برای استان دانست و همایش را برای آنالیز شرایط ادامه فرایند برطرف موانع ثبت دنیای ماسوله ترک کرد.

ماسوله با قدمتی حدود یک هزار سال، از سال 90 در راستا دنیای شدن نهاده شد تا اینکه در سال گذشته مهیا شدن حضور ارزیابان یونسکو برای آنالیز شرایط ثبت، همت مسئولان را برای برطرف هرچع بیشتر موانع ثبتی این اثر زنده تاریخی به همراه داشت. البته این شهر تاریخی که در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در دل جنگل های البرز نهاده شده است، سال 1354 با شماره 1090 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید اما تا به امروز پس از گذشت یک دهه پیروز به دریافت مهر ثبت دنیای نشد.

با این وجود کوشش مسئولان و مشقت مردمان ماسوله در راه ثبت دنیای همچنان ادامه دارد؛ بطوریکه پس از یازده سال کش و قوس در راستا دنیای شدن همچنان مردمان این شهر تاریخی با موضوع تامین انرژی و سازگاری به روش های سنتی گرمایشی در زمستان های سرد منطقه برای پیشگیری از آسیب دیدگی بافت قدیمی شهر دست و پنجه نرم می کنند.

استاندار گیلان پنجشنبه هفته گذشته با همراهی جمعی از مسئولان استانی از فرایند برطرف موانع ثبت دنیای شهر تاریخی ماسوله بازدید کرد و پس از این بازدید میدانی و ملاقات چهره به چهره با بعضی از اهالی، بازاریان و گردشگران با تأکید بر برطرف موانع به جامانده در راستا ثبت دنیای ماسوله گفت: مدیران استانی باید با تمام قوا به منظور برطرف موانع موجود اقدام و با اقدامات جهادی و اهتمام لازم، شرایط را برای ثبت دنیای این شهر تاریخی فراهم کنند.

اسدالله عباسی با اشاره به اینکه ثبت دنیای ماسوله برای استان و کشور اهمیت ویژه ای دارد، اعلام نمود: با پیگیری های انجام شده در ابتدای حضورم در گیلان و درخواست از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اهتمام دولت سیزدهم، ماسوله جز گزینه های مد نظر برای ثبت دنیای پیشنهاد شده است.

عباسی با اشاره به اینکه تا به امروز بیش از 90 درصد اقدامات برای برطرف نواقص ثبت دنیای به وسیله دستگاه های متولی پیشرفت داشته، اضافه نمود: برای برطرف نواقص 10 درصد به جامانده نیز به دستگاه های مربوطه فرصت یک هفته ای داده ام.

وی با بیان اینکه مدیران می بایست ظرف یک هفته گزارش نهایی برطرف نواقص را به اینجانب اعلام کنند، ادامه داد: در مورد تجهیز و بازسازی منازل متناسب با بافت تاریخی شهر ماسوله، تسهیلات حمایتی تا سقف یکصد میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

چشم انتظاری ماسوله برای عبور از ثبت موقت

شهرک تاریخی ماسوله در سال 2007 در میراث تاریخی یونسکو بطور پیروز ثبت شد تا راستا هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته گردد. در گذر سالها این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید، که آنالیز های و گزارشات متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.

اما همچنان پفراینده دنیای شدن ماسوله اندر خم یونسکو به جای مانده بود تا اینکه آبان 1400 ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در راستا ثبت دنیای محسوب می گردد.

بهمن سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در لیست میراث دنیا اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امید بخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در همین ماه ولی دنیای، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ارسال پفراینده ثبت دنیای ماسوله به یونسکو از مهیا شدن این شهر تاریخی برای حضور ارزیابان یونسکو برای تابستان 1401 اطلاع داد.

غفلت مساوی با از دست دادن یک فرصت تاریخی

کمر همت برای ثبت دنیای ماسوله بسته شد و در اسفند پارسال کمیته برطرف موانع ثبت دنیای شهر تاریخی ماسوله در استانداری گیلان با مدیریت شخص اسدالله عباسی، استاندار گیلان تشکیل شد.

استاندار گیلان فروردین امسال نیز در این کمیته بر لزوم هم افزایی همه دستگاه های اجرایی در جهت برطرف موانع ثبت دنیای ماسوله تأکید کرد و گفت: ثبت دنیای ماسوله، حیثیت گیلان است و هیچ گونه بهانه ای برای تاخیر دستگاه های اجرایی در انجام وظایف معین شده، پذیرفتنی نیست.

عباسی در خرداد در جلسه آنالیز برطرف موانع برای ثبت دنیای ماسوله تاکید نمود: همه دستگاه های ذیربط دست به دست دهند تا ماسوله بعنوان نماد میراث فرهنگی استان ثبت دنیای گردد و غفلت در این فرآیند به معنی از دست دادن یک فرصت تاریخی است.

وی ثبت دنیای ماسوله را گامی مهم در اقتصاد گردشگری استان دانست و گفت: هر دستگاه به سهم خود برای موانع معین شده اقدام و هر کجا احتیاج به تامین اعتبار است، اعلام گردد تا برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.

مدیران و متولیان این امر با دعوت از اهالی رسانه برای آنالیز چگونگی برطرف موانع به جامانده روز پنجشنبه 9 تیر در خود شهر پلکانی ماسوله گرد هم آمدند و تامین اعتبار، ترجیع بند کلام مدیران شرکت کننده در نشست برطرف موانع ثبت دنیای ماسوله بود.

شهردار ماسوله ضمن اعلام یک خبر خوش مبنی بر پیوستن ماسوله به اتحادیه شهرهای تاریخی دنیا مسائل پیش رو را هم بیان کرد و گفت: قرار بود در بحث اعتبارات مساعدت گردد تا الان علی رغم همه مسائل از منابع داخلی هزینه شده است.

یوسف نیرویی پیرامون اینکه ثبت دنیای ماسوله به پر استرس ترین لحظاتش نزدیک می گردد، گفت: شرایط بحرانی را طی کردیم بعد از دو سال و نیم در حال گذر از این شرایط هستیم و در این راه احتیاجمند مساعدت سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان هستیم تا بتوانیم مسائل را پیش ببریم.

تامین اعتبار برای کاوش، جداره سازی، ساماندهی و آزادسازی حریم

مدیر کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز گفت: پفراینده منظر فرهنگی تاریخی شهر ماسوله به منظور ثبت در لیست میراث دنیای یونسکو پس از مطالبه ای قریب به دو دهه و کوشش های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با حمایت های استاندار گیلان و با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان تنها پفراینده ارسالی کشورمان در امسال به منظور ثبت در لیست میراث دنیای ارسال شد.

ولی دنیای اضافه نمود: در حال حاضر باید با همکاری همه جانبه تا پیش از حضور ارزیاب سازمان دنیای یونسکو در استان گیلان موانع به جامانده در راستا ثبت این میراث ماندگار گیلان مرتفع شوند.

وی گفت: در زمان حاضر با 6 میلیارد ریال اعتبار جداره سازی خانه های تاریخی ماسوله در حال اجرا است و در مجموع در زمان حاضر 30 میلیارد ریال از محل اعتبار اسناد برای کاوش، جداره سازی، ساماندهی و آزادسازی حریم اعتبار در نظر گرفته شده است.

منبع: همگردی

به "ثبت جهانی ماسوله به پر استرس ترین لحظاتش نزدیک می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی ماسوله به پر استرس ترین لحظاتش نزدیک می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید