اقتصاددان لبنانی: لبنان در سخت ترین مرحله تاریخی است

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، یک کارشناس اقتصادی لبنانی معتقد است که لبنان سخت ترین مرحله از تاریخ اقتصادی و اقتصادی خود را می گذراند.

اقتصاددان لبنانی: لبنان در سخت ترین مرحله تاریخی است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ورزشی 90 به نقل از المیادین کامل وزنه کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه لبنان معتقد است که لبنان وارد مرحله هشدار شده و این مرحله٬ سخت ترین مرحله این کشور در تاریخ خود است. وی اشاره می نماید که بانک ها پول سپرده گذاران را به عنوان گرو گرفته اند و نمی دهند.

ابهام واقعیت ها و تناقض در آمار و ارقام عرصه اقتصادی لبنان و اینکه هر مسئولی شاخص های متفاوتی از دیگری ارائه می دهد٬ موجب شده تا مردم لبنان در حالت نگرانی به سر برده و این سوال برای آنها پیش بیاید که آیا ما در برابر یک فقر و ورشکستگی اقتصادی و اقتصادی هستیم؟ آیا راهی برای حل مشکل بدهی ها وجود دارد؟ این همه بدهی برای لبنان از کجا انباشته شده و ثروت های کشاورزی و صنعتی آن کجا رفته است؟ چه خبر از گاز وعده داده شده در سواحل کشور؟

موسسه آمریکایی اعتبارسنجی مودیز رتبه اعتباری لبنان را از آغاز اکتبر سال جاری تاکنون به Caa2 کاهش داد.

ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان در اظهارات اخیر خود٬ ذخیره پولی را 38 میلیارد دلار گفت که بر اساس گفته های این کارشناس اقتصادی،این مقدارذخیره نقدی بسیار زیاد است و طبیعتا نباید لبنان از بحران نقدینگی رنج ببرد.

کامل وزنه در تبادل نظر با المیادین تاکید نمود که واقعیت های روی زمین در لبنان متفاوت و متناقض است؛ بانک ها با وجود قطب های مخفی که همه ارقام و اعداد واقعی را افشا نمی نمایند٬ قادر به تامین نقدینگی کشور نیستند.

وزنه بر این باور است که لبنان سخت ترین روزهای خود را در تاریخ بحران های اقتصادی می گذراند و این امر مستلزم تصویب قوانین جدید برای بازنگری در سیاست های بانکی و موسسات اقتصادی و پولی در لبنان است؛ چرا که اعتماد سپرده گذاران به بانک ها و موسسات کم شده و احتمالا به زودی با کاهش رتبه اعتباری لبنان٬ این اعتماد به طور کامل از بین خواهد رفت. این کارشناس اقتصادی اعلام کرد که این کاهش اعتبار به معنای فروپاشی و ورشکستگی است و صراحتا بگویم: ما اکنون در دل ورشکستگی هستیم.

اقتصاددان لبنانی اضافه نمود در این شرایط طبیعتا نگرانی هایی درباره سپرده ها و اموال مردم در بانک ها وجود دارد؛ چرا که بانک ها اطمینانی نسبت به آینده به آنها نمی دهند و سقف بسیار پایینی برای برداشت وجوه در نظر گرفته اند.

کامل وزنه اشاره نمودکه بانک ها به اقدامات و وعده هایی که درابتدای بحران گفتند پایبند نبوده اند و باید پول های واریزشده به خارج از کشور را بازگردانند. وی توضیح داد که میزان وجوهی که در خارج از کشور است به حدود 9 میلیارد دلار می رسد.

اقتصاددان لبنانی همچنین تاکید نمود که بانک ها باید پول ها را در کشور پمپاژ نمایند تا شدت تنش های مردم کاهش یابد. وی معتقداست که بعضی از اقدامات بانکی لبنان خودسرانه بوده و فرایند نگهداری پول در بانک ها توجیه پذیر نیست.

وزنه معتقد است که رئیس بانک لبنان به آن اندازه ای که در اظهارات اخیر خود به لبنانی ها وعده می داد٬ مسئولیت پذیر نیست و او بخشی از سیستمی است که می داند امروز به جایی رسیده که دیگر نمی تواند ادامه دهد.

این کارشناس اقتصادی تاکید نمود که مسئولان باید وطن پرست باشند و برای اوضاع کنونی کشور به طور جدی فکر نمایند؛ نه اینکه فقط شعار بدهند؛ چرا که آنها در استفاده از ثروت و اموال کشور شریک بوده اند.

طبق گفته های این استاد دانشگاه لبنانی هر دولت جدیدی که تشکیل گردد مستلزم فداکاری های زیاد مردم برای بازگرداندن شرایط سیاست اقتصادی و اقتصادی خواهد بود و حتما اقتصادیات های جدیدی را وضع خواهد نمود؛ چرا که اصلاح این شرایط بدون فداکاری های بزرگ امکان پذیر نیست.

اقتصاددادن لبنانی در مورد ثروت های لبنان از نفت و گاز تاکید نمود که نباید بیش از حد به نفت تکیه کنیم؛ چرا که سالهاست از آن استفاده می کنیم. وی همچنین اشاره نمود که لبنان هنوز عملیات استخراج را آغاز نکرده و احتمالا این عملیات در خلال دوماه آینده آغاز گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اقتصاددان لبنانی: لبنان در سخت ترین مرحله تاریخی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاددان لبنانی: لبنان در سخت ترین مرحله تاریخی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید