آخرین شرایط درج قیمت فراوری روی کالا تشریح شد

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان ضمن تشریح آخرین شرایط درج قیمت فراوریکننده روی کالا گفت: حداکثر سود کالاهای سرمایه ای (نسبت به قیمت فراوری) 20 درصد و کالاهای مصرفی 26 درصد است.

آخرین شرایط درج قیمت فراوری روی کالا تشریح شد

داوود موسوی، معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان در خصوص آخرین شرایط اجرای طرح درج قیمت فراوریکننده روی کالا اظهار کرد: بر اساس قوانین متعدد نظام صنفی و قانون تعزیرات باید کلیه عرضه کنندگان در هر مقطع و مرحله از کار فراوری و عرضه کالا قیمت مورد نظر و حلقه خود را به وسیله درج قیمت یا اطلاع رسانی قیمت، در معرض دید مصرف کنندگان قرار دهند؛ منتهی همه شاهد بودند که بعضاً قیمت های غیرواقعی و یا تخفیف های نامتعارف تا 40- 50 درصد روی بعضی از اقلام درج می شد.

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و فراوری کنندگان با بیان اینکه شفاف سازی نظام فراوری و توزیع کالا جزو اولویت هاست، اضافه نمود: با توجه به اینکه هر واحد فراوریی بر مبنای عوامل مؤثر بر بهای تمام شده قیمت کالایی را استخراج نموده و بر مبنای ضوابط قیمت گذاری این کالا را به حلقه بعدی می فروشد و اینکه فضای غیرشفافی وجود داشت، تصمیم بر این شد که قیمت فراوریکننده به جای مصرف کننده روی کالا درج گردد. البته برای اجرای این طرح بیش از 300 ساعت کار کارشناسی و نشست با فعالان ذی ربط اجرا شده است.

سود واحدهای فراوری، توزیع و پخش شفاف شده است

وی با اشاره به اینکه کار را مرحله به مرحله پیش بردیم و در حال حاضر مرحله چهارم اجرا شده است، گفت: سود واحدهای فراوریی، شرکت های پخش و خرده فروشی معین و شفاف شده است.

موسوی اضافه نمود: نباید تخفیف های غیرمتعارف اعمال گردد زیرا این موارد از جیب مصرف کننده هزینه می گردد؛ در واقع بعضی از مراکز فراوریی، توزیعی و پخش رقابتی را در بازار ایجاد نموده بودند که هزینه را مصرف کننده می پرداخت.

کاهش 5 تا 65 درصدی قیمت 4500 قلم کالا

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت توضیح داد: به همین دلیل بر اساس اطلاعاتی که از سازمان های صمت استان ها گرفته ایم، از 7 هزار قلم کالایی که مشمول طرح شدند 4500 قلم کالا از 5 تا 65 درصد کاهش قیمت داشته اند.

وی با بیان اینکه اصلاح ضرایب پخش اجرا شده است، ادامه داد: البته در سازمان حمایت باز است و اگر افزایش هزینه ای در واحدها اتفاق افتاده می توانند اطلاعات را به ما ارائه دهند.

نحوه محاسبه اختلاف قیمت مصرف کننده و فراوریکننده

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت در خصوص نحوه محاسبه اختلاف قیمت مصرف کننده و فراوریکننده، اظهار کرد: حداکثر سودی که برای کالاهای سرمایه ای همانند لوازم خانگی و لوازم یدکی خودرو (نسبت به قیمت فراوری) در نظر گرفته شد 20 درصد است. در خصوص همه کالاهای مصرفی حداکثر سود 26 درصد است. البته در خصوص میوه حداکثر سود 30 درصد است.

موسوی با بیان اینکه اجرای این طرح احتیاج به مطالبه عمومی دارد، اضافه نمود: در حال حاضر با اجرای این طرح اگر در یک مغازه کالای ایکس 4 هزار تومان و در مغازه کناری 5 هزار تومان باشد، قطعاً مصرف کننده از آن مغازه خرید نمی کند.

وی گفت: از سویی دیگر مراکز خرده فروشی از بازرسی اصناف نیز نگران خواهند بود زیرا به صورت ویژه در مراکز عرضه ورود خواهیم کرد. بعلاوه در طرح نظارتی عید هم با اولویت به سمت آنالیز درج قیمت خواهیم رفت. درصدهای سود باید به درستی رعایت شوند.

وی توضیح داد: بعلاوه بر اساس ماده 15 قانون نظام صنفی هر واحد خرده فروشی مکلف است که نسبت به درج یا اطلاع رسانی قیمت در مرکز خرده فروشی خود اقدام کند. پس مصرف کننده اگر به مرکز صنفی مراجعه کند باید این قیمت را ببیند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "آخرین شرایط درج قیمت فراوری روی کالا تشریح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط درج قیمت فراوری روی کالا تشریح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید