ویروس کرونا چه تأثیری بر قرارداد بازیکن ها و انتقالات می گذارد؟

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، فوتبال مثل هر صنعت بزرگ دیگری در جهان، به شدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و ترس از انتقال سریع این ویروس تقویم مسابقات فوتبال را به طور کامل دچار اختلال کرده است. چارچوب حقوقی کلی فوتبال با فرض به انتها رسیدن فصل ها در زمان پیش بینی شده و بر اساس برنامه ریزی قبلی، تدوین شده اما با در نظر دریافت اینکه فصل فعلی فوتبال احتمالاً تا اواسط تابستان ادامه پیدا می کند، قوانینی که در شرایط عادی لازم الاجرا هستند، منطقاً نمی توانند کارکردی داشته باشند.

ویروس کرونا چه تأثیری بر قرارداد بازیکن ها و انتقالات می گذارد؟

یکی از نقاط نگرانی مشترک میان باشگاه ها و بازیکنان، قراردادها هستند که در شرایط فعلی شرایط نامشخصی دارند و همه منتظر هستند تا فیفا که کارگروه کووید 19 را تشکیل داده در این باره روشنگری کند. با توجه به این موضوع و بحران بی سابقه ای که به خاطر بروز کووید 19 رخ داده، نگاهی می اندازیم به قراردادها و انتقال بازیکنان.

قراردادها

این فصل احتمالاً در ماه ژوئن به خاتمه نمی رسد و یکی از نگرانی های اصلی در قالب این سوال مطرح می شود که آیا امکانش وجود دارد که قرارداد بازیکنان نیز تمدید شود. بسیاری از بازیکنان از جمله آنهایی که قرضی در یک باشگاه فعالیت می کنند، تا 30 ژوئن (10 تیر) قرارداد دارند و بعد از آن به صورت قانونی نباید برای تیم های خود بازی کنند. در شرایط عادی این تاریخ برای خاتمه قراردادها در نظر گرفته می شود قبل از آن که زمان ثبت نام فصل جدید شروع شود. در شرایط فعلی، بازیکنان نمی توانند در بازی هایی که زمانشان تغییر می کند و به بعد از این تاریخ موکول می شود، تیمشان را همراهی کنند. آنطور که ESPN گزارش داده حداقل 500 بازیکن در پنج لیگ ممتاز اروپایی تحت تأثیر این شرایط قرار می گیرند. بر اساس این گزارش، سری A 26 درصد بازیکنانش را از دست می دهد، لالیگا کمی کمتر از یک چهارم و لیگ برتر اگرچه کمتر از این دو لیگ اما با عدد قابل توجه 9،12 درصد روبرو است.

یک راه حل این است که زمان انقضای قراردادها خود به خود تمدید شود و حداقل تا خاتمه بازی های فصل هر یک از لیگ ها ادامه داشته باشد. البته این مستلزم پرداخت گروهی به بازیکنان است که با توجه به شرایط شخصی هر کدام از آنها کار آسانی نیست. یوناس بائر هوفمان رئیس اتحادیه بازیکنان (FIFPro) که از 65 هزار بازیکن حرفه ای در سراسر جهان کنندگی می کند، اخیراً ابراز امیدواری کرده با عقلانیت و منطق برای این مسأله راه حلی پیدا شود.

این امکان وجود دارد که بیشتر بازیکنان با چنین سناریویی موافقت کنند اما از نظر قانونی هر بازیکنی احتمالاً این حق را داشته باشد که به صورت خودمختار عمل کند و این به معنای آن است که اگر بعد از خاتمه زمان قراردادش قصد رفتن داشته باشد، می تواند. نگرانی از این بابت است که بدون یک توافق فراگیر و همه جانبه ممکن است سوءاستفاده صورت بگیرد و همه بخواهند از این تبصره استفاده کنند؛ این چیزی است که باشگاه ها و تصمیم گیران نمی خواهند به آن دچار شوند.

جابجایی

فیفا همچنین در حال بررسی زمان شروع جابجایی در هر لیگ است. فیفا قصد دارد تغییرات موقت درباره جابجایی اعمال کند. اگر لیگ ها تا آگوست و سپتامبر ادامه پیدا کند، تمایل دارند تا جایی که می شود شکل تیم ها تغییر نکند و باشگاه ها با کمترین تغییر به کار خود ادامه دهند. به تأخیرانداختن شروع ثبت نام بازیکنان جدید و موکول کردن زمان آن به خاتمه لیگ ها باشگاه ها را با این مشکل روبرو می کند که نمی توانند بازیکنان جدید به خدمت بگیرند و شانس خود را در ادامه فصل جدید افزایش دهند اما این در راستای تمدید اتوماتیک قرارداد بازیکنان تا خاتمه فصل است اگر نهادهای تصمیم گیرنده در نهایت به این نتیجه برسند.

در مورد توافق های قبلی، فیفا با مشکلاتی روبرو می شود به خصوص در مواردی که یک بازیکن قرار است از اول جولای قرارداد بهتری ببندد. نمونه آشکارش حکیم زیش که قرار است با قراردادی پنج ساله از اول جولای از آژاکس به چلسی برود. درباره مبلغ انتقالات هم ابهام به وجود می آید. اگر انتقال به موقع صورت نگیرد، پرداختی هم انجام نمی شود و معلوم نیست چه بر بخش مالی یک باشگاه می آید.

فیفا باید همه این جزئیات را قبل از تصویب قوانین مورد توجه قرار دهد یا در غیر این صورت کنندگانش را برای رفت و آمد در دادگاه ها آماده کند.

منبع: سایت گل

منبع: ایران ورزشی

به "ویروس کرونا چه تأثیری بر قرارداد بازیکن ها و انتقالات می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا چه تأثیری بر قرارداد بازیکن ها و انتقالات می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید