طلسم کتابخانه شماره 2 پلدختر شکست

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: بیش از یک دهه از کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی کتابخانه شماره 2 پلدختر می گذرد، اما هنوز این پروژه به بهره برداری نرسیده است.

طلسم کتابخانه شماره 2 پلدختر شکست

این پروژه به دلیل نبود منابع اعتباری سال هاست به حال خورد رها شده و پس از گذشت بیش از 10 سال از کلنگ زنی آن در دولت سابق، هنوز تکمیل نشده است. سرانه فیزیکی مطالعه در کتابخانه های پلدختر در حالی پایین است که بر اساس شاخص های استاندارد برای مطالعه باید به ازای هر 100 نفر 8 متر فضای کتابخانه ای وجود داشته باشد که با احتساب جمعیت 76 هزار نفری پلدختر، سرانه فیزیکی کتابخانه های این شهر با فضای مورد احتیاج تناسب ندارد. اما بعد از آن همه کش و قوس و وقفه در اجرای کار به دلیل نبود اعتبار، اکنون 3 میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد و تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده است.

  • کلنگ زنی پروژه در بهمن 87

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر در این خصوص به وبلاگ ورزشی 90 می گوید: پروژه کتابخانه شماره 2 پلدختر بهمن سال 87 کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن هم در همان سال آغاز شد. غلامرضا محمودی می افزاید: به دلیل تخصیص های پایین یا نبود اعتبار، این پروژه روند تکمیلش به طول انجامیده و هنوز به بهره برداری نرسیده است. وی بیان می نماید: سند رسمی کتابخانه شماره 2 هنوز صادر نشده است و به همین دلیل در زمینه دریافت پروانه ساخت هم با مسائلی روبرو هستیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر ادامه می دهد: آنچه برای بهره برداری از پروژه کتابخانه شماره 2 پلدختر مهم است، میزان اعتبار تخصیص یافته است، نه اعتباری که اختصاص پیدا می نماید. وی می گوید: متاسفانه تخصیص ها در عمده پروژه های عمرانی استان پایین است و همین موضوع پروژه کتابخانه شماره 2 پلدختر را هم تحت الشعاع قرار داده است. محمودی اظهار می نماید: کتابخانه شماره 2 که در جوار درمانگاه تامین اجتماعی و ضلع غربی میدان جهاد پلدختر واقع شده، 1500 متر زیربنا دارد و اکنون از پیشرفت فیزیکی حدود 65 درصدی برخوردار است.

  • سرانه پایین فضای کتابخانه ای پلدختر

رئیس اداره کتابخانه های عمومی پلدختر نیز در این زمینه به وبلاگ ورزشی 90 می گوید: سرانه فیزیکی کتابخانه های پلدختر 125 سانتیمتر مربع است که این میزان در استان 77 سانتیمتر و در کشور 110 سانتیمتر است. علی محمد قهرمانی می افزاید: ضروری است تعداد کتابخانه های پلدختر افزایش یابد و حداقل 3 کتابخانه داشته باشیم تا جوابگوی جمعیت باشند. باید به ازای هر 25 هزار نفر یک کتابخانه وجود داشته باشد و ما به یک کتابخانه عمومی دیگر هم احتیاج داریم تا به این شاخص برسیم.

این مسئول با بیان این که زیربنای کتابخانه های پلدختر 1010 متر است، اظهار می نماید: مهم ترین مشکل کمبود فضا و ساختار قدیمی کتابخانه های عمومی است. با وجود ازدیاد جمعیت، کتابخانه های ما همان است که 73 به بهره برداری رسید. وی ادامه می دهد: سال هاست عملیات اجرایی کتابخانه شماره 2 پلدختر که در ضلع غربی شهر واقع شده است، آغاز شده، ولی تنگناهای بودجه ای سبب شده است نیمه کاره باقی بماند.

  • آسیب سیل به کتابخانه پلدختر

قهرمانی بیان می نماید: در جریان سیل فروردین سال جاری کتابخانه شماره 2 پلدختر آسیب جدی دید. برای همین حالا 3 میلیارد تومان برای تکمیل آن در نظر گرفته شده که امیدواریم سال جاری تخصیص پیدا کند تا یکی از مطالبات بحق مردم این شهرستان محقق گردد. وی می افزاید: بعد از تکمیل می توانیم این کتابخانه را به عنوان الگو در سطح کشور معرفی کنیم. با توجه به تعامل سازنده ادارات می توانیم از محدود انجمن هایی باشیم که مصوبات جلسه به صورت صددرصدی اجرا می گردد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی پلدختر در مورد آمار مراجعان به کتابخانه های این شهرستان می گوید: بیشترین مراجعان ما دانش آموزان برای دریافت منابع کنکور و استفاده از سالن مطالعه، دانشجویان برای تامین منابع پژوهشی و استفاده از سالن، زنان خانه دار برای استفاده از کتاب های آموزشی و رمان و آقایان - به خصوص افراد مسن - برای استفاده از منابع تاریخی هستند.

  • اعتبار تکمیل کتابخانه 10 ساله رسید

سرپرست فرمانداری پلدختر در این خصوص می گوید: 3 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کتابخانه عمومی شماره 2 این شهرستان ابلاغ شده است و تخصیص خوبی هم خواهد گرفت که امیدواریم به بهره برداری برسد. علی سیف می افزاید: پروژه کتابخانه شماره 2 پلدختر یکی از پروژه هایی است که اراده جدی برای اتمام و بهره برداری آن طی یکی 2 سال اخیر وجود دارد و با این مبالغ نیز می توان به اتمام این پروژه خوشبین بود.

  • اعتبارات قطره چکانی؛ مانع تکمیل پروژه

اما عضو شورای شهر پلدختر به وبلاگ ورزشی 90 می گوید: تکمیل پروژه کتابخانه شماره 2 پلدختر باید به یکی از اولویت های شورای برنامه ریزی این شهرستان تبدیل گردد. غلامرضا نصیری ادامه می دهد: اعتبار قطره چکانی مانع تکمیل این پروژه شده است و شایسته نیست یک پروژه فرهنگی روند ساختش یک دهه طول بکشد. وی اظهار می نماید: شورای برنامه ریزی شهرستان باید اعتبار مورد احتیاج پروژه را تامین کند و بیش از این اجازه ندهد این پروژه به طول بینجامد زیرا تکمیل کتابخانه عمومی شماره 2 خواست و مطالبه عمومی است. نصیری می گوید: کیفیت بخشی به فرآیند مطالعه احتیاجمند فضای فیزیکی است و به نظر می رسد با بهره برداری از این پروژه تا حدود زیادی مسائل حوزه کتاب و کتابخوانی پلدختر برطرف گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "طلسم کتابخانه شماره 2 پلدختر شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلسم کتابخانه شماره 2 پلدختر شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید