رئیس رگولاتوری: اپراتورهای TD، LTE باید به تدریج باند 3500 مگاهرتز را خالی کنند

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، این روزها و با وارد شدن انگیزه نو در سطح مدیران وزارت ارتباطات، بحث توسعه شبکه های 5G و فرکانس های 3500 و 700-800 مگاهرتز داغ شده است.

رئیس رگولاتوری: اپراتورهای TD، LTE باید به تدریج باند 3500 مگاهرتز را خالی کنند

دیروز، خبری از تلاش رگولاتوری برای آزادسازی باندهای فرکانس 700 و 800 مگاهرتز از دست صداوسیما و تخصیص باند 3500 مگاهرتز به اپراتورهای 5G رفتیم. امروز، صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت وگو با پیوست درباره این باندهای فرکانسی صحبت کرده است و البته گفته بیشتر نگران توان مالی اپراتورها برای راه اندازی و توسعه نسل پنجم شبکه های موبایل است.

عباسی شاهکوه می گوید یکی از ماموریت های نو او در چهار سال پیش رو، توسعه شبکه های 5G است:

یکی از ماموریت های حکم من افزایش کیفیت موبایل و رفتن به سمت تکنولوژی های نو است که یعنی 5G. در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هم تکلیف شده پوشش سراسری موبایل با سرعت میانه 10 مگ ایجاد شود و بعد از آن 10 درصد مشترکان باید به فناوری های نو دسترسی داشته باشند که 5G می شود.

اما نکته مهم صحبت های رئیس رگولاتوری، اشاره به باند فرکانس 3500 مگاهرتز و خالی کردن آن از طریق اپراتورهای TD-LTE است. همان طور که می دانیم، بخشی از باند فرکانس 3500 مگاهرتز از طریق ارائه دهنده های اینترنت TD-LTE و شاخصا شرکت های مبین نت و ایرانسل اشغال شده است.

عباسی شاهکوه دراین باره می گوید: اول باید به تدریج به کسانی که از این باند استفاده می کنند؛ جای دیگری بدهیم و کمک کنیم که جابه جا شوند و بعد برویم در فرآیند مزایده یا هر فرآیند دیگری که این باند را به اپراتورها بدهیم.

بحث خالی کردن فرکانس 3500 مگاهرتز، تازگی ندارد و اسفند ماه 1399 بود که مدیران رگولاتوری گفتند اپراتورهای TD-LTE باید هرچه زودتر از این باند فرکانسی مهاجرت کنند. اکنون نیز بحث توسعه 5G و استفاده از فرکانس 3500 داغ شده و وزارت ارتباطات و رگولاتوری جدی هستند موضوع فرکانس ها را تعیین تکلیف کنند.

اما در بازار، اپراتورهای TD-LTE قویا دارند روی فرکانس 3500 مگاهرتز کار کرده و هر روز شاهد ورود و عرضه مودم هایی هستیم که از این فرکانس پشتیبانی می کنند. سوالی که کاربران را نگرانی می کند این است که اگر واقعا باند 3500 مگاهرتز به 5G اختصاص یابد؛ تکلیف هزاران مودم TD-LTE که در دست کاربران است؛ چه می شود؟

البته، همان طور که رئیس رگولاتوری هم اشاره کردند؛ باید باندهای دیگری به اپراتورهای TD-LTE داده شود تا بتوانند به خدمات خود ادامه دهند.

عباسی شاهکوه در گفت وگوی خود تاکید دارد که مشکل اصلی توسعه 5G در ایران، بحث مالی و سرمایه گذاری است نه فرکانس!

منبع: شبکه چی

به "رئیس رگولاتوری: اپراتورهای TD، LTE باید به تدریج باند 3500 مگاهرتز را خالی کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس رگولاتوری: اپراتورهای TD، LTE باید به تدریج باند 3500 مگاهرتز را خالی کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید