خبرنگاران زخم یکهزار و 500 میلیارد تومانی کرونا به اقتصاد لرستان

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، خرم آباد - خبرنگاران - شیوع کرونا از اسفندماه سال گذشته تا به امروز تبعات اقتصادی زیادی در استان لرستان داشته تا جایی که زخم خسارت بیش از 10 هزار میلیارد تومانی سیل با یکهزار و 500 میلیارد تومان خسارت کرونا در این استان تازه شد.

خبرنگاران زخم یکهزار و 500 میلیارد تومانی کرونا به اقتصاد لرستان

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، کرونا آمد و تمامی ابعاد مالی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را تحت تاثیر قرار داد و روابط سیاسی و بین الملل را نیز در امان نگذاشت، سبک های نهادینه شده زندگی با کرونا تغییر کرده و دنیا وارد مرحله جدیدی شده است.

لرستان نیزاز این تبعات در امان نمانده اما با توجه به اقتصاد ضعیف این استان، تعطیلی های انباشت شده سالیان گذشته و البته چندین مرحله سیل با بیش از 10 هزار میلیارد تومان خسارت، می توان گفت کووید 19 پیکر نیمه جان اقتصاد این استان را بیش از پیش نشانه گرفته و امروز واحدهای تولیدی و کارگری آن درد عمیقی بر بدن دارند.

نخستین تاثیر کرونا بر لرستان در حوزه اصناف رخ نمایان کرد و اسفندماه اعلام شد 56 هزار واحد صنفی این استان دچار رکود 70 درصدی شده اند در حالیکه 70 تا 80 درصد این واحدها مستاجر هستند و خوش بینانه ترین رقم اجاره بهای آنها به یژه در شهر خرم آباد از سه میلیون تومان تا پنج میلیون تومان است.

واحدهای تولیدی پر خطر، رستوران، تالار، شهربازی، آموزشگاهها، آرایشگری ها، کاسب های پوشاک، آجیل فروشی و حتی کیف و کفش از نخستین قربانیان کرونا در حوزه اقتصاد بودند و این روال کم و بیش همچنان ادامه دارد.

خسارت 7 میلیارد تومانی کرونا به گلخانه های لرستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: درپی شیوع ویروس کرونا هفت میلیارد تومان به واحدهای گلخانه استان خسارت وارد شد.

چنگیز ابراهیمی اضافه کرد: مساحت واحدهای گلخانه استان بیش از 64 هکتار می باشد که در زمینه تولید محصولات سبزی و صیفی، گیاهان دارویی و گلهای شاخه بریده فعالیت می نمایند و شیوع ویروس کرونا بر فرایند تولید تا مصرف این واحدهای تولیدی تاثیر منفی گذاشته است.

وی ادامه داد: سالانه بیش از چهار و نیم میلیون گل شاخه بریده در استان تولید می شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا حداقل یک و نیم میلیون گل شاخه بریده استان خسارت دید و به بازار مصرف عرضه نشد که عمده خسارات در این حوزه می باشد.

ابراهیمی گفت: به منظور کمک به تولید نمایندگان، وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاداتی را به هیات دولت ارایه کرد که استمهال وام ها، کاهش سود بانکی، بخشودگی جرایم دیرکرد وام ها، بخشودگی هزینه های آب، برق و گاز از جمله مواردی است که مورد تقاضا می باشد.

خسارت 52 میلیارد تومانی کرونا به کشاورزی لرستان

معاون برنامه ریزی سازمان جهادکشاورزی لرستان نیز به وبلاگ ورزشی 90 گفت: شیوع کرونا و تحولات بازار موجب خسارت 52 میلیارد تومانی به زیربخش های این نهاد شده است.

نامدار صیادی اضافه کرد: مرغداری ها و واحدهای گلخانه ای لرستان بیشترین آسیب را متحمل شده اند چراکه با تحولات بازار و کاهش تقاضا، تولید این واحدها به فروش نرفت و هزینه سرمایه گذاری ها جبران نشد.

وی ادامه داد: مرغداری ها با توجه به افزایش تقاضا در اسفندماه برای خریدهای نوروزی مردم برنامه ریزی کرده و تولید بیشتری در این ماه اختصاص می دهند اما اسفند پارسال کرونا و ترس مردم موجب افت چشمگیر این بازار شد و هر کیلوگرم مرغ 2 تا سه هزار تومان کاهش قیمت داشت.

وی شرح داد: شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی برای پیشگیری از زیان بیشتر مرغدارای ها، 800 تن از آنان خریداری و ذخیره کرده است.

صیادی همچنین اضافه کرد: 10 واحد گلخانه ای تولید گل و گیاه نیز به دلیل مسائل حمل و کاهش تقاضا آسیب بسکمک دیده اند چراکه خریدهای فانتزی و محصولات تزیینی با شیوع کرونا از سبد خرید خانواده ها حذف شده است.

وی تاکید کرد: تسهیلات مصوب برای جبران خسارت های کرونا به هیچ عنوان جوابگوی حجم زیان واحدهای استان نیست چراکه با وجود خسارت 52 میلیارد تومانی تنها حدود پنج میلیارد تومان تسهیلات به این واحدها تعلق می گیرد.

صیادی با اشاره به اینکه کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد لرستان را در بر گرفته گفت: بنابراین پیشنهاد شده برای جبران بخشی از خسارت های این حوزه و حفظ چرخه حیات واحدهای متضرر، تسهیلات بر اساس حجم خسارت وارده به استان تخصیص یابد که تا به امروز تصویب نشده است.

خسارت کرونا به 25 هزار کارگاه مالی لرستان تایید شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز به وبلاگ ورزشی 90 گفت: تا به امروز خسارت کرونا به 25 هزار کارگاه های مالی استان تایید شده که باید با مراجعه به سامانه کارا برای دریافت تسهیلات کمکی اقدام نمایند.

علی آشتاب اضافه کرد: پیامک تایید خسارت برای 25 هزار واحد ارسال شده و باید برای تکمیل مشخصات در سامانه کارا وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام نمایند.

وی ادامه داد: این واحدها دارای کارگر بیمه شده هستند اما واحدهایی که کارگر بیمه شده ندارند مشمول این 25 هزار کارگاه نشده و شیوه نامه مربوط به آنها از هفته آینده ابلاغ می شود.

وی شرح داد: بیشتر این واحدها کارگاه های خرد و خوداشتغالی هستند که هرچند فعالیت آنان ادامه دارد اما به دلیل شیوع کرونا آسیب دیده و متضرر شده اند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: در پی شیوع کرونا برخی از کسب و کارها و کارگاه ها دچار آسیب شدند که برای این واحدها در 14 رسته تعریف شده، تسهیلاتی در نظر گرفته شده و پس از ثبت نام برای دریافت تسهیلات و بررسی شرایط، به سیستم بانکی معرفی خواهند شد.

آشتاب با اشاره به بازپرداخت اقساط این تسهیلات از مهربه مدت 24 ماه ادامه داد: به ازای هریک از افراد شاغل آسیب دیده در این کارگاه ها 12 میلیون تومان در نظر گرفته شده اما بنگاه های مالی که تعطیلی اجباری داشتند به ازای هر نفر 16 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

9 هزار و 281 کارگر لرستانی در انتظار بیمه بیکاری کرونا

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان همچنین گفت: 9 هزار و 281 کارگر قراردادی استان مشمول بیمه بیکاری کرونا شده اند.

آشتاب اضافه کرد: درکارگروه بررسی و مقابله با پیامدهای مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا 13 رسته شغلی آسیب دیده از کووید 19 به استان ها ابلاغ و چند نوع حمایت از سوی ستاد ملی کرونا برای آسیب دیدگان در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: پرداخت وام یک میلیون تومانی به مشمولان دریافت یارانه، حمایت مالی و تسهیلاتی از بنگاه ها به ازای هر بیمه شده 12 میلیون تومان و بنگاه هایی که تعطیلی اجباری شدند 16 میلیون تومان از جمله این حمایت ها است.

آشتاب با اشاره به اینکه در بحث بیمه بیکاری بیشترین تاثیر کرونا برروی بخش خدمات و بنگاه های کوچک بوده اضافه کرد: مشخصات 125 هزار کارگر بیمه شده در لرستان ثبت شده است.

خسارت 77 میلیارد تومانی کرونا به گردشگری لرستان

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز به وبلاگ ورزشی 90 گفت: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تاسیسات و جاذبه های گردشگری، 77 میلیارد و 451 میلیون تومان به حوزه گردشگری استان خسارت وارد کرد.

اسکندر فلاحوند بیان نمود: شیوع بیماری کرونا حوزه گردشگری استان را دچار خسارت کرده و بسکمک از تاسیسات، مراکز اقامتی و دفاتر گردشگری استان در حال رکود هستند.

وی گفت: با تعطیلی مراکز و تاسیسات گردشگری استان به دلیل گسترش انتشار ویروس کرونا دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری 15 میلیارد و 500 میلیون تومان متضرر شدند.

وی اضافه کرد: همچنین 60 میلیارد و 600 میلیون تومان به تاسیسات گردشگری، یک میلیارد ریال در حوزه راهنمایان گردشگری، 351 میلیون تومان به موسسات آموزش گردشگری استان از اسفندماه سال گذشته تا به امروز خسارت وارد شده است

زخم 1500 میلیارد تومانی کرونا به 60 هزار واحد لرستان

معاون هماهنگی امور مالی استانداری لرستان نیز گفت: شیوع ویروس کرونا به 60 هزار واحد استان بیش از یکهزار و 500 میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

اسد عبداللهی با اشاره به خسارت کرونا بر واحدهای مالی و تولیدی گفت: علیرغم این که شرایط سختی بر کشور و استان از طریق تحریم و کرونا وجود دارد طی بررسی های اجرا شده کرونا به 60 هزار واحد مالی و کسبه در استان لرستان خسارت وارد کرده که بالغ بر یکهزار و 500 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی گفت: برخی از واحدهای تولیدی در این شرایط نیز به فعالیت خود ادامه داده و برخی دیگر از واحدهای تولیدی که در طی سال های گذشته به دلایلی چرخه تولید آنها دچار مشکل شده، با پیگیری های لازم یا افزایش ظرفیت پیدا کردند و یا اگر به تملک بانک درآمده بودند بخشی از آنها به سرمایه گذار جدید واگذار شده است.

معاون هماهنگی امور مالی استانداری لرستان با تاکید بر احیای واحدهای راکد بیان نمود: نمایندگان و مسوولان استان پیگیر هستند که واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید بازگردند.

تخصیص 700 میلیارد تومان وام ارزان قیمت به واحدهای متضرر کرونا در لرستان

عبداللهی همچنین اضافه کرد: تا به امروز 700 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای مالی استان که از کرونا متضرر شده اند پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: این رقم به منظور جبران خسارت ناشی از ویروس کرونا به واحدهای تولیدی و بنگاه های مالی استان توسط 16 بانک عامل در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: شرط اصلی برای دریافت این تسهیلات، ثبت نام واحدها در سامانه کارا است چراکه در غیراینصورت نمی توان از این خدمت بهره مند شد.

وی گفت: دستگاه های اجرایی عضو کارگروه اشتغال استان در خصوص اطلاع رسانی و رفع مسائل متقاضیان دریافت این تسهیلات به نحوی اقدام نمایند که همه مشمولین از آن بهره مند شوند.

معاون استاندار لرستان گفت: 60 هزار واحد تولیدی و شرکت استان بر اثر بیماری کرونا دچار آسیب شده اند که برخی از آنها کاملا تعطیل و برخی دیگر با 50 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند.

عبداللهی ادامه داد: نرخ سود تسهیلات اعطایی به متقاضیان 12 درصد و بازه زمانی بازپرداخت آن 24 ماهه می باشد که بسته به شرایط از 12 تا 16 میلیون تومان وام به هر شرکت پرداخت خواهد شد.

رشد مالی دنیا به دلیل کرونا کند شده است

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ورییس اتاق لرستان نیزبه وبلاگ ورزشی 90 گفت: سازمان های بین المللی پیش بینی می نمایند که رشد اقتصاد دنیای در سال 2020 میلادی به دلیل شیوع کرونا کند شود و از این رو کرونا برای بسکمک از کشورهای دنیا یک مصیبت بزرگ مالی به شمار می آید.

حسین سلاح ورزی با برشمردن پیامدهای مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر دنیا اضافه کرد: همانطور که پیش بینی نهادهای معتبر دنیای مثل صندوق بین المللی پول بانک دنیای، داووس، سازمان بین المللی کار و فائو و سازمان تجارت دنیای نشان می دهد اقتصاد دنیا به جای رشد سه درصدی در سال 2020 با رشد منفی سه درصد روبرو خواهد شد.

وی گفت: به نظر می رسد با بیکار شدن شمار قابل اعتنایی از شاغلان به دلیل شیوع ویروس کرونا، بر شمار بیکاران اضافه کرده خواهد شد بنابراین در سطح ملی و دنیای شاهد رشد نرخ بیکاری به دلیل کاهش سرمایه گذاری های جدید مالی خواهیم بود.

نایب رییس اتاق ایران اضافه کرد: در سطحی دیگر و با توجه به کاهش تقاضای کل در اقتصاد می توان تصور کرد رکود و تورم نیز افزایش یابد که این موضوع بر کاهش صادرات و واردات اثرگذار است.

آسیب پذیری خدمات درون شهری و کسب و کارهای کوچک و متوسط

رییس اتاق بازرگانی لرستان همچنین در خصوص آثار شیوع این ویروس بر این استان گفت: گسترش این ویروس پیامدهای اجتماعی، مالی و سیاسی مشابهی بر جوامع مختلف داشته است، برای نمونه در پهنه استان لرستان کسب و کارهای متعددی در رشته های گوناگون دچار مشکل شده اند که اثر آن بر خدمات درون شهری و کسب وکارهای کوچک و متوسط بیشتر است.

نایب رییس اتاق ایران با اشاره به برخی تغییرات حاصل از شیوع کرونا اضافه کرد: جوامع انسانی، دهه های قبل دچار مصیبتی در سطح مصیبت فعلی در اندازه و گستردگی کل دنیا نشده بودند، چندین دهه رشد مالی، افزایش ثروت و رفاه را تجربه و با توجه به پیشرفت دانش در پزشکی وفناوری با سرمستی زندگی می کردند.

سلاح ورزی ادامه داد: ویروس کرونا همه سرزمین ها را در یک دوره کوتاه با نوعی فلج ذهنی و مالی روبرو کرد و بشر دریافت که نمی توان برای همیشه بدون آینده نگری محتاطانه زندگی کرد و این اتفاق، یعنی بدبینی نسبی آدمیان به زندگی و تردید در رفتارهای قدیمی و مرسوم، شاید ماندگارترین پیامد بر ذهنیت آدمی و جامعه های انسانی است.

وی گفت: علاوه بر این سردرگمی، سیاستمداران برای بیرون بردن کشور و مردم جامعه خود در یک دوره کوتاه مدت به نوعی ملی گرایی دامن زدند که این نیز می تواند به پیامدی ماندگارتر تبدیل شود و از طرفی به نظر می رسد تبلیغات برای ناتوان نشان دان اقتصاد آزاد نیز شاید برای یک دوره ای ماندگار شود.

وی بیان نمود: این ویروس می تواند دغدغه ای ایجاد کند که شهفرایندان و حکمرانان همیشه در انتظار یک ویروس جدید باشند که این نوع تفکر، اجتناب از خوش بینی مفرط ایجاد خواهد کرد که تمامی این پیامدها بررفتار و تصمیم های مالی و فعالیتهای اجتماعی موثر خواهد بود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران زخم یکهزار و 500 میلیارد تومانی کرونا به اقتصاد لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زخم یکهزار و 500 میلیارد تومانی کرونا به اقتصاد لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید