توقف عملیات غیر مجاز2 شرکت در عرصه باستانی ارجان بهبهان

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، احسان شیخ بارانی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی بهبهان اظهار کرد: عرصه شهر باستانی ارجان 400 هکتار است که کارخانه سیمان بهبهان و شرکت بهره برداری آبیاری مارون در محدوده این عرصه قرار گرفته اند.

توقف عملیات غیر مجاز2 شرکت در عرصه باستانی ارجان بهبهان

وی در خصوص دلیل و چگونگی قرار دریافت این کارخانه و شرکت در عرصه یک محوطه باستانی شرح داد: کارخانه سیمان بهبهان و شرکت بهره برداری آبیاری مارون پیش از انقلاب در این مکان احداث شده اند و در آن زمان عرصه و حریم شهر باستانی ارجان تعیین نشده بود از همین رو منع قانونی برای ساخت و ساز در محل وجود نداشت.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی در ادامه شرح داد: باتوجه به این که کارخانه سیمان و شرکت بهره برداری آبیاری مارون در عرصه ارجان واقع شده اند، دامنه فعالیت های این کارخانه و شرکت به منظور برداشت معدن مخلوط کوهی و تسطیح زمین، در عرصه ارجان است که بر همین اساس چند مدت پیش آن ها استعلامی برای این موضوع از میراث فرهنگی دریافتد که جواب منفی به آن ها دادیم و طی سلسله مراتبی پاسخ استعلام را به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهبهان ارجاع دادیم و این اداره نیز آن را به اداره کل استان فرستاد و بر این اساس پاسخ استعلام به طور کل منفی اعلام شد.

وی اضافه نمود: باوجود این، کارخانه سیمان بهبهان در محل ممنوع به فعالیت غیرمجاز اقدام کرد و علاوه بر این، شرکت بهره برداری آبیاری مارون نیز درشمال شرق محوطه ارجان در نزدیکی بنای تاریخی روشمهر، عملیات تسطیح را آغاز کردند که خوشبختانه این اقدامات غیرمجاز با اقدام به موقع عوامل پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شهرستان بهبهان و همکاری آن ها با نیروهای پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی متوقف شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی تأکید کرد: انتظار ما از مسئولان شهرستان بهبهان اعم از فرماندار و بخشدار و مدیران عامل شرکت های بهره برداری آبیاری مارون و سیمان بهبهان این است که توجه خاصی به عرصه شهر باستانی ارجان داشته باشند و پیش از هرگونه فعالیتی استعلام و مجوز باستان شناسی را از پایگاه ارجان و چگاسفلی دریافت کنند.

وی گفت: این تعرض به عرصه محوطه باستانی ارجان درحالی رخ داده است که چهار ماه پیش نشستی تحت عنوان شورای حل اختلاف را با حضور مدیران عامل شرکت های سیمان بهبهان و بهره برداری آبیاری مارون در فرمانداری شهرستان بهبهان برگزار کرده بودیم.

شیخ بارانی اضافه نمود: هدف این نشست که کنندگانی از اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هم در آن حضور داشتند، حل اختلاف میان این شرکت ها و میراث فرهنگی درخصوص فعالیت های این 2 شرکت در عرصه ارجان بود که در این راستا به توافقاتی هم دست پیدا کردیم که متاسفانه برخلاف توافقاتی که داشتیم و علی رغم ارائه پاسخ منفی به استعلامات باستان شناسی، 2 شرکت پیش گفته به فعالیت غیرمجاز در عرصه ارجان اقدام کردند که با همکاری پایگاه حفاظت میراث فرهنگی بهبهان، این پروژه ها را متوقف کردیم.

محوطه باستانی ارجان در کنار رودخانه مارون در 12 کیلومتری شمال شرقی بهبهان واقع است. وسعت این محوطه باستانی که با شماره ثبت 44 جزو نخستین محوطه های ثبت شده در استان محسوب می شود، حدود 500 هکتار است. در اولین مطالعات پیرامون شهر قدیم ارجان، قدمت این شهر به دوره ساسانیان (224- 652 میلادی) نسبت داده شده ولی در سال 1316 خورشیدی در نزدیکی این محوطه باستانی، آثار یک آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از میلاد و به دوره ایلامی کشف شد که باب جدیدی در باستانشناسی این محوطه تاریخی گشود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، در یکی دیگر از کاوش اجرا شده در محوطه ارجان هیات کاوش باستان شناسی پیروز شدند مسجدی مدفون شده متعلق به اوایل دوره اسلامی که در متون و اسناد تاریخی از آن به عنوان مسجد ارجان یاد شده است را از دل خاک بیرون آورند.

منبع: گردشبان

به "توقف عملیات غیر مجاز2 شرکت در عرصه باستانی ارجان بهبهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف عملیات غیر مجاز2 شرکت در عرصه باستانی ارجان بهبهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید