با خواص اعجاب انگیز آلو بخارا برای سلامتی آشنا شوید

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، آلو بخارا یا آلو برغانی همان آلوی سیاه است که خشک شده و اغلب به صورت پخته مصرف می گردد. از قدیم از خواص آلو بخارا برای درمان یبوست استفاده می شده است، اما این میوه خوشمزه خواص فراوان دیگری نیز برای سلامتی دارد، برای آشنایی با سایر خواص آلو بخارا ادامه مطلب را بخوانید.

با خواص اعجاب انگیز آلو بخارا برای سلامتی آشنا شوید

خواص آلو بخارا برای سلامتی

1. درمان یبوستاز مهمترین خواص الو بخارا در طب سنتی یاری به درمان یبوست است. آلو خاصیت ملین دارد و به علت فیبر بالایی که دارد، به درمان یبوست یاری می نماید. بعلاوه آلو سرشار از کربوهیدرات هایی موسوم به سوربیتول است که مانع یبوست می گردد.

2. حفظ سلامت روده هاباتوجه به تاثیر مصرف آلو بخارا در پیشگیری از یبوست، این میوه بر سلامت روده بزرگ نیز موثر است. فیبر موجود در آب آلو بخارا، پری بیوتیک لازم برای سلامت روده ها و باکتری های مفید دستگاه گوارش را فراهم و به داشتن روده سالم و متعادل یاری می نماید. بعلاوه فیبر موجود در آلو سبب افزایش رشد و تکثیر باکتری های مفید و مانع از رشد باکتری های مضر در داخل روده می گردد. در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در داخل روده، اسید بوتیریک فراوری می گردد که منشا انرژی برای سلول های روده است و به این ترتیب به حفظ سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید.

3. تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوانآلو بخارا حاوی مواد معدنی مختلف مانند کلسیم، بور، منگنز، پتاسیم و آهن است که در تقویت استخوان ها و حفظ اسکلت استخوانی نقش دارند. حفظ سلامت استخوان ها خود مانع بروز پوکی استخوان، شکستگی ها و تحلیل عضلانی می گردد، بعلاوه خوردن آلو بخارا از درد مفاصل و گرفتگی عضلات پیشگیری می نماید و از علائم آن می کاهد.

4. پیشگیری از کم خونیآلو بخارا منبع خوبی از آهن گیاهی است و در پیشگیری و درمان کم خونی موثر است و غذایی مفید برای زنان باردار است و به سلامت جنین نیز یاری می نماید.

5. تنظیم فشار خونآلو حاوی پتاسیم است که به کاهش فشار خون یاری می نماید. متخصصان تغذیه به افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، مصرف آن را توصیه می نمایند.

6. کاهش قند و چربی خونهمانطور که گفته شد، آلو بخارا سرشار از فیبر گیاهی است و به علت داشتن همین فیبر، مصرف آن برای کنترل قند و چربی خون و به تبع حفظ سلامت قلب بسیار مفید است و مصرف آن برای افرادی که مبتلا به چربی و قند خون هستند، توصیه می گردد.

7. تقویت حافظهتقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر از دیگر خواص آلو بخارا برای سلامتی است. همانطور که در بالا گفته شد، آلو سرشار از انواع آنتی اکسیدان است و می تواند با رادیکال های آزادی که باعث آسیب به سلول های مغزی می شوند، مبارزه کند. در حقیقت مصرف روزانه و منظم آلو بخارا، می تواند رادیکال های آزاد مخرب را از بین ببرد و حافظه را در شرایط سالمی نگه دارد. از این رو مصرف آن به افراد کهنسال توصیه می گردد.

8. کاهش درد سینهکاهش درد سینه و بهبود سرفه از دیگر خواص آلو بخارا در طب سنتی است.

9. رفع خارش بدنمصرف آلو بخارا به رفع خارش ناشی از گرمی مزاج و کاهش تب ناشی از حرارت بدن یاری می نماید.

10. پیشگیری از پیری پوستسرشار بودن آلو بخارا از آنتی اکسیدان ها باعث شده است که مصرف آن باعث کاهش علائم پیری و چین و چروک پوست گردد. ضمن اینکه مصرف آلو به علت تاثیر در کاهش وزن، برای تناسب اندام مفید است.

11. تقویت سیستم ایمنی بدنآلو بخارا یکی از منابع خوب آنتی اکسیدان ها است و حاوی مقادیر مناسبی از ترکیبات فنلی و بتاکاروتن است که با اثر آنتی اکسیدانی خود رادیکال های آزاد اکسیژن را خنثی و به تقویت سیستم ایمنی بدن بدن و پیشگیری از سرطان یاری می نماید.

طبع آلو بخاراآلو بخارا طبع سرد و تر دارد و معتدل نماینده مزاج افراد صفراوی (طبع گرم و خشک) است. آلو بخارا یا آلو برغانی رفع نماینده تب های ناشی از گرمی است و برای کسانی که کبد های گرمی دارند، بسیار مفید است.

موارد احتیاطی و منع مصرف آلو بخار1- گرچه مصرف آلو بخارای خشک، به درمان یبوست یاری می نماید، اما زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ایجاد نفخ و اسهال گردد.

2- توصیه می گردد افراد دارای مزاج یا طبع سرد، آلو بخارا را همراه با میزانی کندر مصرف نمایند تا عوارض جانبی آن کاسته گردد.

3- میزان اگزالات آلو بسیار بالا است، بنابراین مصرف زیاد آن به افرادی که سابقه سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا دارند، توصیه نمی گردد.

4- میزان پتاسیم آلو بسیار بالاست، بنابراین بیمارانی که مبتلا به پتاسیم خون بالا هستند، بایستی در مصرف آن احتیاط نمایند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "با خواص اعجاب انگیز آلو بخارا برای سلامتی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص اعجاب انگیز آلو بخارا برای سلامتی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید