روپینیرول؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، روپینیرول دارویی است که به منظور درمان پارکینسون و سندروم پای بی قرار تجویز می شود اما نکته قابل توجه این که میزان و زمان مصرف دارو در معالجه آنها متفاوت است.

روپینیرول؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری وبلاگ ورزشی 90 از drugs.com، روپینیرول دارویی است که با دارا بودن اثر مشابه ماده شیمیایی دوپامین در مغز به منظور درمان علائم بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد.

سطح پائین دوپامین در مغز به بروز بیماری پارکینسون منجر می شود که مهم ترین علائم آن عبارتست از لرزش، اسپاسم عضلانی و ضعف در کنترل عضلات.

این دارو همچنین برای درمان سندروم پای بی قرار -restless legs syndrome (RLS)- نیز تجویز می شود.

نکات مهم در مصرف روپینیرول

  • برای اطمینان از بی خطر بودن روپینیرول برای بیمار اطلاع پزشک از دارا بودن هر یک از این بیماری ها یا اختلالات از جمله: فشار خون بالا، بیماری کلیوی، قلبی و همچنین اختلال در خوابی که در طول روز باعث خواب آلودگی می شود ضروری است.
  • مبتلایان به پارکینسون بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند به همین دلیل در صورت بروز هرگونه علائم پوستی می بایست پزشک معالج نسبت به این موضوع مطلع شود.
  • روپینیرول برای استفاده افراد جوان تر از 18 سال مورد تأیید نیست.
  • دوز و زمان مصرف روپینیرول در معالجه بیماری پارکینسون با سندروم پای بی قرار RLS متفاوت است بنابراین بیمار باید مصرف دارو را مطابق دستور پزشک انجام دهد.
  • اگر بخشی از قرص روپینیرول در مدفوع مشاهده شد حتماً باید پزشک معالج نسبت به آن مطلع شود زیرا این بدان معنی است که بدن ممکن است تمام دارو را جذب نکرده باشد.
  • ممکن است تا چند هفته قبل از اتمام زمان تجویز پزشک بهبود علائم حاصل شود که در این صورت پزشک معالج می بایست نسبت به این موضوع مطلع شود.
  • مصرف روپینیرول نباید به طور ناگهانی متوقف شود زیرا ممکن است علائم ناخوشایندی به همراه داشته باشد به همین دلیل بیمار باید دستور پزشک مبنی بر کم کردن دوز دارو را رعایت کند.

عوارض جانبی مصرف روپینیرول چیست؟

  • برخی از افرادی که روپینیرول مصرف می کنند در جریان فعالیت های روزمره عادی مانند کار، صحبت، غذا خوردن یا رانندگی به خواب می فرایند که در صورت مشاهده این مورد پزشک معالج باید نسبت به آن مطلع شود.
  • ممکن است در زمان مصرف روپینیرول میل جنسی به طور غیرمعمول افزایش یابد که در صورت بروز پزشک معالج باید نسبت به آن مطلعی یابد.
  • لرزش، حرکات غیرقابل کنترل و ناگهانی عضلات، تغییرات غیرمعمول در خلق و خو، سرگیجه، افزایش فشار خون، حالت تهوع، استفراغ، علائم آنفولانزا (تب، لرز و درد بدن)، افزایش تعریق و ... از عوارض جانبی شایع مصرف این دارو است.

منبع اصلی

4105

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "روپینیرول؛ موارد مصرف، عوارض جانبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روپینیرول؛ موارد مصرف، عوارض جانبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید