اجرای قانون تازه مالیات بر ارزش افزوده موجب پیاده سازی عدالت در کشور می گردد

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه اجرای این قانون موجب اجرای عدالت در کشور می گردد، اضافه کرد: بر اساس این قانون شخصی که مصرف بیشتری دارد، باید مالیات بیشتری هم پرداخت کند.

اجرای قانون تازه مالیات بر ارزش افزوده موجب پیاده سازی عدالت در کشور می گردد

محمود بنانژاد در گفت وگو با وبلاگ ورزشی 90 در مورد اجرای قانون تازه مالیات بر ارزش اضافه نموده از 13 دی ماه امسال و تاثیرات آن بر قیمت کالاها اظهار کرد: طی سال های گذشته عایدیهای کشور همیشه وابسته به فروش نفت بود اما در کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه عایدی کشورها بر مالیات پایدار است. عایدیهای مالیاتی انواع مختلفی دارد که یکی از آن اجرای قانون تازه مالیات بر ارزش اضافه نموده است. بنابراین یکی از دلایل اجرای این طرح حصول عایدیهای مالیاتی است.

رئیس اتاق اصناف مشهد توضیح داد: این قانون در سال 1387 به صورت آزمایشی اجرا شد. آن موقع بعضی از کالاها مشمول مالیات بر ارزش اضافه نموده نشد اما در قانون تازه کالاهایی مثل روغن، برنج و شکر هم مشمول مالیات بر ارزش اضافه نموده شده است.

وی با بیان اینکه اجرای قانون تازه مالیات بر ارزش اضافه نموده در اصل مربوط به مصرف کننده است، گفت: اگرچه واحدهای صنفی یا کارخانه ها نیز این مالیات را دریافت می کنند اما آن ها واسطه هستند. در نتیجه اجرای این قانون ابزاری کنترلی برای مقدار مصرف است.

بنانژاد درباره شرایط زیرساخت های اجرای این قانون گفت: اگرچه دولت برای اجرای این قانون اقداماتی انجام داده اما هنوز به طور کامل زیرساخت های آن تکمیل نشده است. با توجه به اینکه قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده مربوط به مصرف کننده است، ضروری است مالیات به صورت مستقیم به دولت پرداخت گردد اما اینکه این مالیات ابتدا در اختیار واحد صنفی قرار می گیرد و پس از مدتی به وسیله اظهارنامه های مالیاتی واحدهای صنفی به دست دولت برسد، مسائلی را به همراه خواهد داشت. اجرای دقیق زیرساخت های این قانون مسائل را کاهش می دهد. یکی از مهمترین موارد مربوط به زیرساخت اجرای این قانون راه اندازی و اجرای صندوق مکانیزه فروش است.

وی افزود: در حال حاضر اجرای این قانون به وسیله ارائه اظهارنامه ارزش اضافه نموده انجام می گیرد. در این طرح کارخانه، عمده فروش، واحدهای صنفی و... از سود خود مالیات بر ارزش اضافه نموده را پرداخت می کنند. بعلاوه بر اساس این قانون روی کالاها کلمه مالیات بر ارزش اضافه نموده درج می گردد.

رئیس اتاق اصناف مشهد اعلام کرد: در حال حاضر نظارت بر گران فروشی در بازار در حال اجرا است و با اجرای این طرح نیز همچنان ادامه خواهد یافت تا از ایجاد التهاب در بازار جلوگیری گردد. متاسفانه ممکن است بعضی افراد از اجرای این قانون سوءاستفاده کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از تخلفات باید دستگاه ها نیز ورود پیدا کنند.

بنانژاد درباره درج قیمت فراوری بر 14 قلم کالا اظهار کرد: حذف قیمت مصرف کننده در سال 97 از بعضی کالاها منجر به درج قیمت غیرواقعی شده است. به عنوان مثال فروشنده 30 درصد تخفیف روی کالا اعمال می کرد؛ این در حالی بود که این تخفیف واقعی نبود.

با درج قیمت فروشندگان مجاز به اعمال تخفیف بیشتر از سه درصد نیستند

وی اضافه نمود: با درج قیمت فراوریکننده روی کالاها فروشندگان مجاز به اعمال تخفیف بیش از سه درصد مخواهند بود. هر واحدی که می خواهد تخفیفی بیش از مقدار معین شده ارائه کند، باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به منظور رصد و نظارت بر اعمال تخفیف مزبور اقدام کنند.

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به الزام درج قیمت فراوری روی 14 قلم کالا توضیح داد: کلیه واحدهای صنفی توزیع کننده ملزم شده اند از تاریخ 27 آذر ماه امسال از خرید کالاهایی مثل آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر، نوشابه های گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ چهارم دی هم از خرید کالاهایی مانند پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت فراوریکننده روی بسته بندی خودداری کنند. در واقع واحدهای صنفی باید نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینه های مصوب به منظور شفاف سازی اقدام کنند.

وی اعلام کرد: شهروندان توجه داشته باشند از خرید کالاهای نامبرده بدون درج قیمت فراوریکننده خودداری کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اجرای قانون تازه مالیات بر ارزش افزوده موجب پیاده سازی عدالت در کشور می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای قانون تازه مالیات بر ارزش افزوده موجب پیاده سازی عدالت در کشور می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید