61 درصد گستره سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی شدید است

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، زاهدان - خبرنگاران - رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: آنالیز شاخص 10 ساله خشکسالی SPEI نشان می دهد که 61 درصد از گستره این استان برابر با 111هزار کیلومتر مربع درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

61 درصد گستره سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی شدید است

اله بخش ریگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ ورزشی 90 اظهار کرد: با وجود اینکه سیستان و بلوچستان در سال زراعی جاری بارش های خوبی دریافت نموده اما خروجی شاخص 10 ساله تبخیر، تعرق و بارش استاندارد شده موسوم به SPEI نشان می دهد که همچنان 100 درصد گستره منطقه درگیر خشکسالی بوده و 61 درصد از این پهنه با خشکسالی بسیار شدید روبرو است.

وی اضافه نمود: بر اساس خروجی نتایج شاخص SPEI، خشکسالی و ترسالی به چهار طبقه خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید دسته بندی می گردد که اکنون حتی یک دهم درصد از گستره سیستان و بلوچستان شرایط نرمال یا ترسال ندارد و تمام این پهنه وسیع دچار درجه های گوناگون خشکسالی است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای سال زراعی یعنی مهرماه 97 تا کنون 107.5 میلی متر باران در استان باریده که حجم قابل توجه این بارش ها مربوط به 2 ماه اسفند و فروردین گذشته است.

وی اعلام کرد: میزان بارش دریافتی سیستان و بلوچستان در فروردین سال جاری حدود 35 میلی متر بود که معادل 31 درصد بارش یک سال آبی است.

ریگی اظهار کرد: بخشی از این حجم بارندگی در نتیجه وقوع بارش های رگباری است که حجم زیادی بارش در مدت کوتاهی می بارد به طوری که گاهی در نتیجه فعالیت یک سامانه بارشی حدود 40 درصد بارندگی های یکسال زراعی استان دریافت می گردد.

وی ادامه داد: این موضوع نتیجه تلخ علمی دارد و آن اینکه بر خلاف انتظارها احتیاج بارشی منطقه با فعالیت صرف یک سامانه تامین نمی گردد.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: منظور این نیست که بارش های رگباری بی اثر یا بی ثمر است بلکه40 درصد بارش های یکسال زراعی باید در 40 درصد از بازه زمانی یک سال ببارد نه اینکه در یک شب این مقدار بارش دریافت گردد.

9908**3213

منبع: ایرنا

به "61 درصد گستره سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی شدید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "61 درصد گستره سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی شدید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید