هواپیما های بدون سرنشین قابلیت خود شارشوندگی می یابند

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، مجری طرح فراوری لایه بی بافت پیزوالکتریک گفت: کاربرد اصلی این پروژه در صنایع هوافضا و به خصوص هواپیما های بدون سرنشین و سبک وزن با قابلیت پروازی بلند مدت برای سیستم تامین انرژی و خود شارژ شوندگی است.

هواپیما های بدون سرنشین قابلیت خود شارشوندگی می یابند

به گزارش گروه فناوری وبلاگ ورزشی 90 به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امیرارسلان روزبه، مجری طرح فراوری لایه بی بافت پیزوالکتریک با قابلیت تبدیل انرژی ناشی از وزش هوا به انرژی الکتریکی گفت: در این پژوهش به آنالیز خاصیت پیزوالکتریک با استفاده از ولتاژ فراوریی در لایه تهیه شده از نانوالیاف PVDF در اثر وزش باد پرداختیم.

وی اضافه نمود: پیزوالکتریک ها از جمله مواد هوشمندی هستند که بر اثر نیروی فشاری از خود انرژی الکتریکی فراوری می نمایند. این ویژگی منحصر به فرد ابتدا در سرامیک ها یافت شد، اما به دلیل وزن سنگین، ترد و شنماینده بودن کاربرد های محدودی پیدا کرد.

مجری طرح فراوری لایه بی بافت پیزوالکتریک اضافه نمود: تردی و شنمایندگی سرامیک ها، خاصیت پیزوالکتریک آن ها را در جنبش های ارتعاشی و نیرو های فشاری طولانی مدت و عظیم بی اثر می نماید. همچنین به دلیل عدم انعطاف پذیری سرامیک ها و وزن سنگین آن ها نمی توان برای پوشش گسترده در سطوح تحت تنش و انعطاف پذیر استفاده کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل رو به استفاده از لایه ای الیافی پیزوالکتریک آوردیم که علاوه بر انعطاف پذیری بالا و سبک وزن بودن، خاصیت پیزوالکتریک بسیار خوبی از خود نشان می دهند.

علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از این لایه نانو الیاف به روش فراوریی الکتروریسی موجب افزایش خواص پیزوالکتریک و کاهش هزینه فراوریی می گردد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: در این پروژه تمرکز اصلی بر روی فراوری لایه پیزوالکتریک با قابلیت تحریک توسط جریان سیال باد بود که در این پژوهش به دو روش وزش باد به بال شبیه سازی شده هواپیما و پرچم برافراشته مصلح سازی شده با لایه فراوریی پرداختیم.

وی با اشاره به نتیجه پروژه گفت: توانستیم با تحریک نانوژنراتور های موجود در لایه پیزوالکتریک، خروجی انرژی الکتریکی قابل توجهی در سرعت های مختلف از جریان باد بگیریم.

مجری طرح فراوری لایه بی بافت پیزوالکتریک ادامه داد: کاربرد اصلی این پروژه در صنایع هوافضا و به خصوص هواپیما های بدون سرنشین و سبک وزن با قابلیت پروازی بلند مدت برای سیستم تامین انرژی و خود شارژ شوندگی است.

روزبه درباره کاربرد های دیگر لایه پیزوالکتریک گفت: از دیگر کاربرد های عملی این پروژه می توان به استفاده در بافت اصلی پرچم های موجود در میادین شهری اشاره نمود، که با ذخیره انرژی الکتریکی حاصل از جریان روزمره باد (استفاده بهینه از انرژی های پاک)، می توان برای روشنایی معابر بهره برد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر توضیح داد: این محصول همچنین می تواند از انرژی هدر رفت در برابر جریان سیال آب نیز برداشت انرژی الکتریکی جلوگیری کند. طی این طرح آن به طور جداگانه به آنالیز لایه در درون ساختار پرچم و بر روی بال هواپیما در برابر جریان باد تونل باد دانشکده هوافضا پرداخته شده است.

گفتنی است؛ بخش اعظمی از پروژه با همکاری و مساعدت آزمایشگاه های دانشکده مهندسی هوافضا و با هدایت اساتید روح الله باقر زاده و مسعود لطیفی به نتیجه رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هواپیما های بدون سرنشین قابلیت خود شارشوندگی می یابند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیما های بدون سرنشین قابلیت خود شارشوندگی می یابند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید