مالکان خانه های تاریخی گیلان برای ثبت ملی اقدام نمایند

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، مالکان خانه های تاریخی گیلان برای ثبت ملی اقدام نمایند.

مالکان خانه های تاریخی گیلان برای ثبت ملی اقدام نمایند

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اضافه نمود: مالک هر خانه تاریخی که دارای قدمت و تاریخ باشد و تمایل به ثبت آن بنا در لیست آثار ملی داشته باشند می توانند اقدام کند و پس از ثبت هم تسهیلات بازسازی دریافت خواهد نمود.

وی با بیان اینکه 400 خانه تاریخی در رشت شناسایی شد، گفت: سال جاری مصوبه ای دریافت شد که براساس آن در صورت اینکه مالک بخشی از هزینه بازسازی را تامین کند، بخشی دیگر از سوی اداره کل میراث فرهنگی تامین و پرداخت می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ثبت در لیست ملی میراث فرهنگی هیچ محدودیتی برای مالکیت ایجاد نمی کند و مالک می تواند برای هر تغییر کاربری فرهنگی مجوز دریافت نماید.

جهانی بعلاوه به جذب سرمایه گذار برای خانه های تاریخی در صورت تمایل مالک اشاره نمود و گفت: مالکان خانه های تاریخی ثبت شده در لیست ملی، برای تغییر کاربری بنای تاریخی به موزه می توانند از محل بند الف تبصره 18 تسهیلات دریافت نمایند.

وی از شروع بازسازی خانه شفیعی در رشت با شماره ثبت 32360 در لیست آثار ملی اطلاع داد و اضافه نمود: خانه تاریخی شفیعی رشت به دلیل بهره مندی از معماری منحصر بفرد و قرارگیری در محله پیرسرا رشت که یکی از منطقه ها قدیمی بافت تاریخی شهر رشت بشمار می رود از جایگاه ویژه ای در هویت معماری و فرهنگی رشت برخوردار است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، این بنا در راستای تشویق مالکان خانه های تاریخی استان برای ثبت بنای تحت مالکیت در لیست آثار ملی کشور که موجب حفظ بافت تاریخی و هویت فرهنگی شهرهای استان می گردد با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال به صورت نقدی بازسازی می گردد.

جهانی اضافه نمود: بازسازی و بهسازی بناهای تاریخی استان گیلان با توجه به مطالبه افکار عمومی و بعلاوه تأثیرگذاری منظر بافت تاریخی شهرستانهای استان بر انتقال مفاهیم و ارزش های فرهنگی به نسل های آینده در دستور کار است.

وی افزود: امیدواریم در سال اقتصادی آینده و جذب و تخصیص اعتبارات مورد احتیاج این اقدامات در مورد دیگر بناهای شاخص ثبت شده در لیست آثار ملی ادامه یابد.

منبع: همگردی

به "مالکان خانه های تاریخی گیلان برای ثبت ملی اقدام نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالکان خانه های تاریخی گیلان برای ثبت ملی اقدام نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید