خاک ارزشمندی که ناسا از فضا به زمین آورد، عکس

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، فارس نوشت: محدودیت های برداشت نمونه باعث شده محققان ناسا تا به امروز بتوانند تنها 70 گرم از موادی که در ماموریت سیارک بنو جمع آوری شده را جداسازی نمایند.

خاک ارزشمندی که ناسا از فضا به زمین آورد، عکس

ناسا اخیراً اولین نمونه خود را از یک سیارک بازگردانده است، با ماموریت اُسیریس-رِکس نمونه ای از سیارک بنو در صحرای یوتا آمریکا فرود آمد. ناسا اکنون فاش نموده تا کنون در مجموع 70.3 گرم از نمونه را برای مطالعات برداشته است.

محققان از قبل نمی دانستند چه میزان مواد جمع آوری نموده اند، زیرا نتوانستند مانورهای لازم برای تخمین جرم را هنگام انتقال نمونه انجام دهند. هنگام جمع آوری نمونه مسئله ای پیش آمد و یک سنگ در ظررف نمونه را باز کرد و اجازه می داد میزانی از نمونه فرار کند. برای جلوگیری از گم شدن بیشتر نمونه، ظرف نمونه به سرعت در داخل فضاپیما نهاده شد.

بنابراین اگرچه تخمین های اولیه از میزان ماده در نمونه تا صدها گرم بود، اما عدم قطعیت قابل توجهی در این تخمین ها وجود داشت. اما میزان فعلی مواد جمع آوری شده برای پژوهشگران کافی است. به عنوان مثال، ماموریت بازگشت نمونه سیارک هایابوسا 2 ژاپن توانست حدود 5 گرم جمع آوری کند که محققان از سال 2020 مشغول کار بر روی آن هستند.

  • آب این رودخانه سیاه است/ عکس

  • پنگوئن غول پیکر 160 کیلویی با 2 متر قد/ عکس

دانشمندان یک تجزیه و تحلیل اولیه از موادی را انجام داده اند که در قسمت بیرونی ظرف ماموریت قرار داشت و یکی از این محققان آن گفت که گروه او می تواند سال ها حتی بر روی یک ذره کوچک این نمونه کار کند. مواد نمونه بین آزمایشگاه های مختلف در ایالات متحده و خارج از این کشور تقسیم می گردد، به عنوان مثال، میزانی از نمونه ها به آژانس فضایی ژاپن جاکسا (در ازای میزانی از نمونه هایابوسا 2 که با ناسا به اشتراک گذاشته شده بود) می رود.

با این حال، بیرون آوردن نمونه از ظرف پیچیده تر از حد انتظار بود. برای استخراج نمونه تیم جمع آوری باید از دستکش های خاص استفاده نمایند و اکنون آنها به سختی توانستند 70 گرم(از250 گرم) را با برداشتن قطعات نمونه با استفاده از موچین جمع آوری نمایند.

ناسا اعلام نموده که این تیم اکنون در حال کار بر روی یک روش تازه برای باز کردن اینگونه نمونه ها است که امیدوار است به جمع آوری نمونه های بیشتری منجر گردد.

ماموریت اسیریس-رکس که برای رسیدن به سیارک بنو و نمونه برداری از آن و بازگرداندن آنها به زمین، صورت گرفته بود 7 سال به طول انجامید البته فضاپیمای اسیریس-رکس به سفر خود در فضا ادامه خواهد داد و در سال 2029 از یک سیارک دیگر به نام آپوفیس بازدید خواهد نمود. آپوفیس زمانی به عنوان یک تهدید بالقوه برای زمین در نظر گرفته می شد، اما مشاهدات اخیر هرگونه احتمال برخورد آن به زمین، حداقل در قرن آینده را رد نموده است.

دانشمندان این ماموریت خاطرنشان کردند بنو یک سیارک خطرناک است و آنچه از این نمونه یاد می گیریم به ما یاری می نماید تا انواع سیارک هایی را که می توانند در مسیر برخورد با ما قرار بگیرند، بیشتر بشناسیم.

ناسا پیش از این خاطرنشان کرد نمونه هایی که از سیارک بنو به زمین منتقل شده حاوی آب و کربن است. کشف آب و کربن بر روی این سیارک می تواند به دانشمندان در درک بهتر منشاء حیات بر روی کره زمین یاری کند. بعضی از دانشمندان بر این باور هستند که سیارک ها با انتقال بعضی مواد حیاتی به کره زمین زمینه ساز پیدایش حیات شدند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "خاک ارزشمندی که ناسا از فضا به زمین آورد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاک ارزشمندی که ناسا از فضا به زمین آورد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید