ثبت ملی محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز گفت: منظر طبیعی و محوطه فسیلی کوه چرخه و دارهند نطنز در لیست آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسید.

ثبت ملی محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز

به گزارش وبلاگ ورزشی 90 حسین یزدانمهر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این ثبت مهم که نشان از جاذبه های طبیعی و گردشگری بالای نطنز دارد، در جلسه اخیر شورای ثبت طبیعی در وزارت میراث فرهنگی انجام شد.

وی اضافه کرد: محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه های طبیعی نطنز در لیست آثار ملی ثبت شد که این محوطه یکی از نهشته های(مواد انباشت شده) مهم سازند قم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز گفت: برش چینه شناسی این محوطه بیانگر این موضوع است که کوه چرخه و دارهند نطنز یکی از سالم ترین و کامل ترین بخش های برجا مانده از این سازند است.

وی توضیح داد: از دلایل ارزشمند این محوطه می توان به وجود فسیل ها اشاره نمود که قالب فسیل های به جا مانده، قابل مشاهده و از نوع بقایای حقیقی هستند.

یزدانمهر گفت: فسیل ها شامل نرم تنانف دو کفه ای ها و صدف های مغزی هستند که تنوع سیستم فرسایش چون مارن ها و آهک ها نشان دهنده پیشروی و پس روی دریا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز، گفت: کوه چرخه، دارهند و چلوک در داخل این محدوده طبیعی قرار گرفته است که از این پس این محدوده با عرصه و حریم ها، تحت حفاظت میراث فرهنگی خواهد بود.

منبع: دنیای سفر

به "ثبت ملی محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید