توضیحات مهم استاد پژوهشگاه زلزله شناسی درباره گسل نیشابور، فرانک هوگربیتس درست پیش بینی نموده بود؟

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، بامداد امروز، 8 اردیبهشت 1402 مشهد لرزید، این زلزله در حالی رخ داد که چند روز اخیر پیش بینی های فرانک هوگربیتس محل بحث کاربران ایرانی شده است.

توضیحات مهم استاد پژوهشگاه زلزله شناسی درباره گسل نیشابور، فرانک هوگربیتس درست پیش بینی نموده بود؟

ایرن مهرگان: زلزله بامداد 8 اردیبهشت در مشهد باعث ترس و نگرانی زیادی شد، تا جایی که بعضی از شهروندان مشهدی ترجیح دادند شب را در خیابان ها صبح نمایند. در همین خصوص مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله شناسی به وبلاگ ورزشی 90 می گوید: زلزله بامداد 8 اردیبهشت 1402 با بزرگای 4.9 در نزدیکی نیشابور در 44 کیلومتری مشهد رخ داد که طبعا باعث ترس مردم شد. گسل مسبب این زلزله البته همان گسل نیشابور است.

زارع ادامه می دهد: این گسل قبلا هم فعال بوده و 29 دی سال 1390 هم زلزله ای با بزرگای 5.3 ریشتر نیز در همین منطقه اتفاق افتاده بود.

این کارشناس با اشاره به اینکه طول شناخته شده گسل نیشابور حدود 75 کیلومتر است، می گوید: این گسل می تواند زلزله هایی با قدرت بیشتر از 6 ریشتر هم داشته باشد که البته هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه زلزله بامداد امروز مقدمه زلزله بزرگتری باشد، نداریم. ضمن اینکه گسل های دیگر این منطقه شامل گسل بینالود، مشهد و ...هم وجود دارند.

زارع با بیان اینکه منطقه خراسان رضوی منطقه مهمی از لحاظ سابقه زلزله است و زلزله های زیادی داشته، ادامه می دهد: 12 سال پیش هم در همین منطقه زلزله داشتیم و این نشان می دهد که اگر گسلی مدتی فعال نباشد به این معنی نیست که دیگر زلزله در آن منطقه نخواهیم داشت.

او با اشاره به پیش بینی زلزله ای در غرب ایران طی 9 و 10 اردیبهشت از سوی کارشناس هلندی می گوید: براساس نقشه گسل نیشابور کانون زلزله بوده و تعیین است و هیچ ربطی به پیشگویی کارشناس هلندی ندارد درحالی که در فضای مجازی بعضی زلزله مشهد را به پیشگویی فرانک هوگربیتس ربط داده اند که این طور نیست و نه ازلحاظ جغرافیا و مکان و نه زمان ربطی به پیشگویی او ندارد. ضمن اینکه پیش بینی زلزله در صورت امکان کاری علمی است و به پیشگویی و مباحثی از این دست ربطی ندارد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی زلزله در روزهای آینده؛ محقق هلندی پیش بینی می نماید یا زرنگی؟

منبع: خبرآنلاین

به "توضیحات مهم استاد پژوهشگاه زلزله شناسی درباره گسل نیشابور، فرانک هوگربیتس درست پیش بینی نموده بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات مهم استاد پژوهشگاه زلزله شناسی درباره گسل نیشابور، فرانک هوگربیتس درست پیش بینی نموده بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید