تلاش نخست کاوشگر پشتکار برای نمونه برداری از مریخ ناکام ماند

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، داده های فرستاده شده به زمین پس از نخستین تلاش مریخ نورد پشتکار برای نمونه برداری از خاک مریخ نشان می دهد که کاوشگر این بار ناکام مانده و هنوز هیچ سنگی جمع آوری نشده است.

تلاش نخست کاوشگر پشتکار برای نمونه برداری از مریخ ناکام ماند

این بار مریخ نورد پشتکار (Perseverance) در مأموریت خود با چالش روبرو شد و نخستین تلاشش برای جمع آوری نمونه از خاک مریخ نتیجه دلخواه به همراه نداشت. طبق برنامه ریزی قرار است این کاوشگر ضمن نمونه برداری از خاک و سنگ دهانه جزرو (Jezero) مریخ و تجزیه وتحلیل اولیه، آن ها را بسته بندی کند تا با یک مأموریت دیگر ناسا و آژانس فضایی اروپا به زمین آورده شوند. به همین منظور پشتکار 43 لوله نمونه برداری از جنس تیتانیوم با خود همراه دارد.

توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) مدیر مأموریت علمی ناسا گفت: اگرچه مأموریت طبق انتظار نبود اما همواره در انجام کارهای تازه ریسک وجود دارد. من اطمینان دارم که تیم درستی بر روی این موضوع کار می کند و ما در پی راه حلی هستیم تا از موفقیت تلاش های آینده اطمینان حاصل کنیم.

سیستم نمونه برداری و ذخیره سازی پشتکار برای استخراج نمونه ها از یک مته مقاوم توخالی و یک دریل چکشی در پایانی بازوی رباتیک 2 متری خود استفاده می کند. هم اکنون داده های دورسنجی از مریخ نورد نشان می دهد که در اولین تلاش برای حفاری، دریل و مته طبق برنامه درگیر شدند و پس از حفاری، لوله طبق برنامه پردازش شد.

جسیکا ساموئلز (Jessica Samuels) مدیر مأموریت سطح پشتکار از آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا گفت: فرایند نمونه برداری از ابتدا تا پایان اتوماتیک انجام می شود. یکی از مراحل پس از قرار دادن نمونه در لوله، میزان گیری حجم آن است و اگر نمونه در لوله قرار گرفته باشد، کاوشگر هنگام میزان گیری با مقاومت مورد انتظار روبه رو نمی شود.

با ناکام ماندن نخستین تلاش نمونه برداری پشتکار از مریخ، هم اکنون یک تیم ویژه برای بررسی این موضوع شکل گرفته تا داده ها را تحزیه وتحلیل کنند. در این زمینه نخستین گام این است که از ابزار تصویربردار واتسون (WATSON) که در پایانی بازوی رباتیک قرار گرفته، برای گرفتن عکس های نزدیک از محل نمونه برداری استفاده شود. هنگامی که این تیم درک بهتری از آنچه روی داده است پیدا کند، می تواند درباره زمان تلاش بعدی برای جمع آوری نمونه برنامه ریزی کند.

جنیفر تراسپر (Jennifer Trosper) مدیر پروژه پشتکار بیان کرد: حدس اولیه این است که لوله خالی به احتمال زیاد نتیجه مناسب نبودن شیوه حفاری برنامه ریزی شده برای هدف سنگی است و احتمال کمتری هم درباره اشکال سخت افزاری در سیستم نمونه برداری وجود دارد. بدین ترتیب JPL در روزهای آینده زمان بیشتری را برای تجزیه وتحلیل داده ها اختصاص می دهد و اطلاعات بیشتری را درباره علت خالی ماندن لوله به دست می آورد.

ناکام ماندن نخستین حفاری پشتکار درحالی است که مأموریت های قبلی ناسا در مریخ هم هنگام نمونه برداری به نمونه های سنگ و خاک با خواص شگفت انگیز برخورد کرده اند و تلاش های ناموفقی داشته اند. در سال 2008 مأموریت فینیکس (Phoenix) پس از تلاش های زیاد، از خاکی چسبناک که جابه جایی ابزارهای علمی روی آن سخت بود، نمونه برداری کرد. مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) هم طی کاوش های خود صخره هایی را حفاری کرده که سخت تر و شکننده تر از حد انتظار بوده اند. به تازگی کاوشگر گرمای اینسایت هم، نتوانست مطابق برنامه به سطح مریخ نفوذ کند و مأموریت آن پایان یافت.

تراسپر افزود: من از ابتدا در هر مأموریت مریخ نورد همراه بوده ام و این سیاره همواره آنچه را درباره اش نمی دانیم به ما می آموزد. چیزی که من آموخته ام این است که چالش داشتن در فعالیت های پیچیده که برای اولین بار انجام می شوند، غیرمعمول نیست.

تلاش مریخ نورد پشتکار در راستا نخستین کارزار علمی آن انجام می شود. این سطح نورد در حال بررسی دو واحد زمین شناختی سیاره سرخ است که شامل عمیق ترین و قدیمی ترین لایه های دهانه جزرو شامل سنگ های زیرین و دیگر ویژگی های مجذوب کننده ساختاری آن می شود. به نخستین واحد کف سخت و چندتکه دهانه گفته می شود و واحد بعدی سیتا (Séítah) نام دارد که در زبان بومی ناواهو (Navajo) به معنی در میان ماسه است. این بخش دارای سنگ بستر مریخ و همچنین محل پشته ها، سنگ های لایه ای و تپه های شنی است.

برای کمک به مأموریت، به تازگی تیم علمی پشتکار استفاده از تصاویر رنگی بالگرد نبوغ (Ingenuity) را هم آغاز کرده است تا به جست وجوی منطقه ها مستعد علمی و جست وجوی خطرات احتمالی بپردازد. نبوغ یازدهمین پرواز خود را هفته گذشته به پایان رساند و حدود 380 متر جابه جا شد تا در مکانی مناسب برای شناسایی هوایی منطقه سیتا جنوبی قرار بگیرد.

نخستین کارزار علمی پشتکار هنگامی که مریخ نورد به محل فرود خود بازشود، کامل خواهد شد. در آن زمان پشتکار بین 2.5 تا 5 کیلومتر طی کرده و ممکن است تا 8 لوله نمونه برداری خود را پر کرده باشد.

در گام بعدی، مریخ نورد به سمت شمال و سپس غرب برای انجام دومین کمپین علمی خود حرکت می کند و به منطقه دلتا از دهانه جزرو می رود که بقایای بادبزن-مانند تلاقی رودخانه باستانی مریخ و دریاچه ای در دهانه جزرو است. این منطقه می تواند از نظر مواد معدنی کربنات غنی باشد. چنین چیزی از این جهت قابل توجه است که این مواد معدنی روی زمین با فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط هستند و می توانند نشانه های فسیل شده حیات میکروسکوپی باستانی را در خود حفظ کرده باشند.

عکس کاور: حفاری اولیه پشتکار برای پیشبرد نخستین عملیات نمونه برداری

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ

به "تلاش نخست کاوشگر پشتکار برای نمونه برداری از مریخ ناکام ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش نخست کاوشگر پشتکار برای نمونه برداری از مریخ ناکام ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید