ابلاغ ضوابط عرصه و حریم بازنگری شده محوطه باستانی سیلک کاشان

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از ابلاغ ضوابط عرصه و حرایم بازنگری شده محوطه باستانی سیلک اطلاع داد.

ابلاغ ضوابط عرصه و حریم بازنگری شده محوطه باستانی سیلک کاشان

به گزارش وبلاگ ورزشی 90 به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، مهران سرمدیان سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: سیلک با قدمتی در حدود 8000 سال، به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه های تمدن بشری همواره در محافل علمی و باستان شناسی ایران و دنیا مورد توجه قرار داشته است. استمرار 8000 سال سکونت باعث شده است تا سیلک به عنوان معیاری برای ارزیابی دیگر محوطه های باستانی قرار گیرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان اضافه نمود: بناهای تاریخی از جنبه های مختلف دارای عرصه ها و حریم های مصوب هستند که برای مراقبت و حفاظت از آنها انجام می گیرد. محوطۀ باستانی سیلک نیز دارای عرصه و حریم های مصوبی در سال 1378 بوده که به علت برخی مسائل فنی، لازم به بازنگری بوده است.

سرمدیان خاطر نشان کرد: یکی از اصلی ترین دلایل بازنگری، مشخص دقیق تر عرصۀ محوطه به واسطۀ گمانه زنی باستان شناسی و همچنین مشخص ضوابط حریم ها بر اساس گمانه زنی و شرایط موجود محدودۀ سیلک بوده است. به همین خاطر سال 1394 گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان به سرپرستی دکتر محسن جاوری و با همکاری دکتر مجید منتظر ظهوری و دکتر جواد حسین زاده ساداتی اقدام به گمانه زنی جهت بازنگری عرصه و حرایم سیلک کردند که در نهایت پس از سه سال پیگیری و برگزاری جلسات متعدد با ارگان های ذیربط، محدوده و ضوابط عرصه و حرایم بازنگری شده در تاریخ 24 مرداد 97، به تصویب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور رسید و با پیگیری های این مدیریت در تاریخ 12 آذر 97 حریم جدید به تائید ریاست سازمان میراث فرهنگی رسید و به استاندار اصفهان ابلاغ شد.

سرمدیان افزود: از این پس ضوابط بازنگری شدۀ سیلک، معیار ارزیابی ها و استعلام ها در محدودۀ سیلک بوده و نقشۀ طرح جدید نیز با همکاری شهرداری کاشان در محدوده های پیرامونی سیلک نصب خواهد شد تا شهروندان از محدوده های عرصه و حرایم آگاهی یابند.

این اثر با ارزش تاریخی شامل دو تپه شمالی و جنوبی و گورستان های الف و ب در سال 1310 به شماره 38 در سال 1310 درفهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

منبع: میراث آریا

به "ابلاغ ضوابط عرصه و حریم بازنگری شده محوطه باستانی سیلک کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغ ضوابط عرصه و حریم بازنگری شده محوطه باستانی سیلک کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید