آخرین اخبار افغانستان؛ اشرف غنی از مشورت های گسترده خبر داد

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، با پیش روی های گسترده طالبان در افغانستان حدس ها درباره احتمال استعفای اشرف غنی رییس جمهور این کشور افزایش یافت با این حال دقایقی پیش اشرف غنی در سخنرانی تلویزیونی در این باره صراحتا اظهار نظر نکرد.

آخرین اخبار افغانستان؛ اشرف غنی از مشورت های گسترده خبر داد

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، رییس جمهور افغانستان در پیام ویدئویی کوتاهی گفت: در حالی که می دانم از حال و آینده تان نگران هستید به شما این اطمینان را می دهم که به نام رییس جمهورتان تمرکز من بر این است تا از توسعه بیشتر بی ثباتی، خشونت و آوارگی مردمم جلوگیری کنم.

او اضافه نمود: به نام یک رسالت تاریخی تلاش می کنم تا نگذارم جنگ تحمیل شده بر مردم افغانستان بیشتر از این باعث کشتار مردم بی گناه، از دست رفتن دستاوردهای 20 ساله شما، تخریب تاسیسات عامه و بی ثباتی ادامه دار شود.

اشرف غنی ادامه داد: به همین دلیل مشورت های گسترده را در داخل دولت با بزرگان و رهبران سیاسی، کنندگان اقشار مختلف مردم افغانستان و همکاران بین المللی مان آغاز کردم.

رییس جمهور افغانستان در انتها گفت: مشورت ها در این رابطه به سرعت جریان دارد و نتایج آن به زودی با شما هموطنان عزیزم شریک خواهد شد.

این سخنرانی دو دقیقه و نیم طول کشید.

برخی خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که اشرف غنی متن استعفانامه خود را هم آماده کرده است. گفته می شود برخی کشورها به غنی پیام داده اند که برای صلح استعفا کند. این امیدواری وجود دارد با استعفای غنی توافق موقت آتش بس با طالبان امضا شود و به دیپلماسی برای حل بحران فرصت تازه ای داده شود.

گفته می شود غنی هم اعلام کرده به شرط تامین صلح استعفا می دهد.

با این حال نگرانی های زیادی وجود دارد از جمله اینکه طالبان تا به امروز هیچ چراغ سبز و نرمش نشان نداده است این احتمال هم مطرح است که با کناره گیری غنی طالبان با سرعت بیشتری به سمت کابل حرکت کند.

شاید این نگرانی باعث شده است که غنی امروز سخنی از استعفا مطرح نکند.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رهبر شورای عالی صلح هم در دوحه در حال رایزنی با طالبان است البته این رایزنی ها تا به امروز نتیجه مطلوبی در پی نداشته است.

محمد ناماعیل خان از فرماندهان جهادی از طریق طالبان در هرات اسیر شد

ورود نیروهای آمریکایی و احتمال محاصره کابل

در همین حال نخستین گروه از سربازان آمریکا برای بازگرداندن اتباع و دیپلمات های خود وارد افغانستان شده و در محوطه فرودگاه کابل مستقر شده اند.

سربازان انگلیسی هم قرار است وارد کابل شوند.

نروژ و دانمارک سفارت های خود در کابل را تعطیل کرده اند و انگلیس هم گفته که سفارتش را به جای امن منتقل می کند و با کمترین کارمند ممکن سفارتش را اداره خواهد کرد.

به سفارت آمریکا در کابل دستور داده شده است تمام اسناد حیاتی و مهم نابود شوند. همچنین دستور داده شده است که پرچم های آمریکا هم از این کشور خارج شوند تا اسباب پروپاگاندای طالبان نشود.

در افغانستان فقط کابل امن است، البته این امنیت به شدت شکننده است. نیروهای طالبان به یک قدمی مرکز رسیده اند.

در حالی که کابل هنوز به طور مستقیم تهدید نشده است اما ترس از سقوط مرکز بیش از پیش در بین شهروندان این شهر دیده می شود. با این حال طبق آخرین ارزیابی های اطلاعاتی ارتش آمریکا، کابل ممکن است در مدت 30 روز آینده تحت فشار نیروهای طالبان قرار گیرد و اگر روندهای کنونی ادامه یابد این نیروها می توانند در چند ماه آینده کنترل کامل افغانستان را به دست گیردند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، تخمین زده می شود که طالبان اکنون بیش از دو سوم کشور را در اختیار داشته باشد.

در جریان پیشروی های طالبان در شهرهای کلیدی افغانستان، نیروهای این گروه میلیاردها دلار تجهیزات نظامی آمریکایی مانند خودروهای زرهی ضد مین، پهپاد و نفربر را در فرودگاه قندوز برای خود ضبط کردند.

مارشال دوستم و عطا محمد نور در مزار شریف متحد شدند

جبهه نو در مزار شریف

طالبان در روزهای گذشته با تصرف، هرات و قندهار دو شهر بزرگ افغانستان حالا در مهمترین منطقه ها کشور به جز کابل و مزار شریف حاکمیت دارد.

سخنگوی گروه طالبان خاطرنشان کرد که افراد این گروه امروز شنبه شهر شرنه مرکز استان پکتیکا را بطور کامل تصرف کرده و اکنون استانداری، فرماندهی پلیس و شهر در کنترل آنها واقع شده است.

در همین حال شب گذشته مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، سنگر نو دولت و نیروهای مردمی به رهبری عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور انتخاب شد.

این دو چهره شناخته شده و رقیب دیرینه روز جمعه تعهد کردند در ایستادگی در برابر طالبان اختلافاتشان را کنار می گذارند و هماهنگ می شوند تا تاریخ آنان را سرزنش نکند و اگر اتحاد شکستند خائنان ملی معرفی شوند.

دوستم و نور به همراه تعدادی از دیگر چهره های شناخته شده افغانستان، مرکز فرماندهی را دفتر والی بلخ برگزیدند و تصمیم گرفته شد سپاه 209 شاهین تجهیزات لازم را در اختیار نیروهای مردمی قرار دهد، رهبری نیروهای مردمی بر عهده عطامحمد نور باشد و ژنرال دوستم بر عملیات ها نظارت کند و مشورت بدهد.

وزارت دفاع افغانستان امروز شنبه خاطرنشان کرد که حمله گروه طالبان بر شهر مزار شریف باخت و در این حمله 33 تن از افراد طالبان کشته و تعداد دیگری هم زخمی شدند.

دفتر مطبوعاتی لشکر 209 شاهین در شمال افغانستان هم اعلام کرده است که حمله دوهزار نفری طالبان بر مزارشریف با کشته و زخمی شدن 43 تن از افراد طالبان بطور قاطع باخته است.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان یک ساعت پیش در توئیتی خاطرنشان کرد که حمله طالبان از چهار طرف بر شهر مزارشریف بشدت ادامه دارد و نیروهای آنها پیروز به پیشروی هایی هم شده اند.

شرایط آوارگان در افغانستان بحرانی است، ده ها هزار نفر به کابل پناه برده اند

بحران انسانی در افغانستان

در همین حال اوضاع انسانی افغانستان به شدت نگران کننده است.

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه، 13 اوت، هشدار داد اوضاع در افغانستان از کنترل خارج شده و نتایج آن برای شهروندان این کشور مصیبت بار خواهد بود.

بیش از 250 هزار افغان ناچار به ترک خانه و شهر خود شده اند و انتظار می رود صدها هزار نفر دیگر هم با ادامه درگیری ها و پیش روی طالبان آواره یا پناهنده شوند.

تعداد زیادی از آوارگان جنگ به کابل پناه آورده و در پارکها، خیابانها و فضاهای باز زندگی می کنند.

به گزارش سازمان خیریه نجات بچه ها، حدود 72 هزار کودک در میان آوارگانی هستند که در روزهای اخیر به مرکز پناه برده اند.

سازمان ملل از کشورهای همسایه افغانستان خواسته که مرزهای خود را باز نگه دارند.

با وجود هشدارها درباره شرایط افغانستان اما کشورهای غربی توجه چندانی به اوضاع انسانی این کشور ندارند.

برنامه جهانی غذا هشدار داده که کمبود غذا در افغانستان به مرحله وخیم رسیده است. تامسون فیری، سخنگوی برنامه جهانی غذا گفته که شرایط کنونی افغانستان تمام نشانه های وقوع یک فاجعه انسانی را دارد.

منبع: فرارو

به "آخرین اخبار افغانستان؛ اشرف غنی از مشورت های گسترده خبر داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین اخبار افغانستان؛ اشرف غنی از مشورت های گسترده خبر داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید