فهرست 40 مواد غذایی کلاژن ساز

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، غذاهای سرشار از کلاژن و مواد غذایی کلاژن ساز کدامند؟ کلاژن یکی از مواد ضروری برای عملکرد طبیعی عضلات و زیبایی پوست است که می تواند به ما برای داشتن پوستی جوان و بدنی سالم یاری کند. بدن ما به طور طبیعی کلاژن فراوری می نماید، اما افزایش سن موجب کاهش فراوری کلاژن می گردد. از همین رو استفاده از مواد غذایی کلاژن ساز می تواند به افزایش فراوری کلاژن در بدن یاری کند و موجب حفظ خاصیت ارتجاعی پوست گردد. اما کلاژن چیست و چه فوایدی دارد؟ برترین کلاژن ساز طبیعی برای صورت چیست؟ کدام میوه کلاژن ساز است؟ در این مقاله از در می توانید با انواع مواد غذایی حاوی کلاژن آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص غذاهای کلاژن ساز پاسخ خواهیم داد.

فهرست 40 مواد غذایی کلاژن ساز

کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان ترین پروتئین ساختاری در بدن انسان است که در استخوان ها، دندان ها، ماهیچه ها، پوست، مفاصل و بافت های همبند درست همانند بلوک های ساختمانی عمل می نماید. پروتئین ساختاری کلاژن در بدن موجب می گردد تا پوست ما صاف و یکدست به نظر برسد و به استخوان ها و ماهیچه های ما قدرت می بخشد.

مطالعات نشان می دهد که بعضی ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات و غذاهای حیوانی می تواند به سنتز کلاژن در بدن یاری کند. به طور کلی کلاژن 1/3 کل پروتئین بدن را تشکیل می دهد که برای حفظ عملکرد طبیعی اندام ها و بعلاوه جلوگیری از چین و چروک های پوستی اهمیت زیادی دارد.

فواید کلاژن

کلاژن به جز نقش مهمی که در سلامت و جوانسازی پوست دارد، عملنمودهای ضروری متفاوتی انجام می دهد. سلامت عضلات، مفاصل و بافت های بدن به کلاژن وابسته است. کلاژن به افزایش قدرت و حرکت بافت های همبند و حفظ خاصیت کشسانی عضلات یاری می نماید و جلوی شنمایندگی آن ها را می گیرد.

درواقع کلاژن برای حرکت مفاصل، سلامت پوست، انعطاف پذیری ناخن ها و داشتن موهایی سالم ضروری است. در ادامه می توانید با مهم ترین فواید کلاژن برای بدن آشنا شوید.

  • جلوگیری از چین و چروک پوست
  • حفظ خاصیت ارتجاعی پوست
  • سلامت استخوان ها و مفاصل
  • سلامت ناخن ها
  • سلامت موها
  • سلامت روده
  • جلوگیری و درمان آرتریت

فهرست مواد غذایی کلاژن ساز

برای تقویت سنتز کلاژن در بدن به وسیله مواد غذایی 2 راه حل وجود دارد. شما می توانید از مواد غذایی کلاژن ساز بهره ببرید و یا غذاهایی را مصرف کنید که خود حاوی کلاژن هستند. در ادامه می توانید با غذاهای کلاژن ساز و بعلاوه غذاهایی که به فراوری کلاژن در بدن یاری می نمایند آشنا شوید.

1- مرغ و پای مرغ

مرغ سرشار از پروتئین است و میزان کلاژن فراوانی دارد. مطالعات نشان می دهد که پای مرغ سرشار از کلاژن است و از همین رو خوردن و یا مصرف که از پای مرغ تهیه شده می تواند کلاژن مورد احتیاج بدن را تأمین کند.

2- ماهی

نیز همانند مرغ در دسته مواد غذایی کلاژن ساز قوی قرار دارند. بیشترین میزان کلاژن در استخوان های ماهی یافت می گردد. مطالعات نشان می دهد که گوشت ماهی میزان کلاژن کمی دارد و بیشترین میزان کلاژن ماهی در فلس آن موجود است که خوراکی نیست. از طرف دیگر چشم ماهی و پوست آن نیز سرشار از کلاژن است.

3- تخم مرغ

تخم مرغ یک کلاژن ساز قوی است. پرولین نوعی اسید آمینه است که در تخم مرغ یافت می گردد و نقش مهمی در فراوری کلاژن دارد. این ماده در سفیده تخم مرغ وجود دارد و مصرف آن می تواند به بدن برای فراوری بیشتر کلاژن یاری کند.

4- انواع توت

همه انواع توت ها مثل تمشک، توت فرنگی، زغال اخته، شاه توت و … حاوی ویتامین C هستند. ویتامین C توت ها حتی از مرکبات نیز بیشتر است. باید بدانید که کلاژن به طور طبیعی به وسیله ویتامین C در بدن فراوری می گردد.

5- مرکبات

میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C فراوری کلاژن در بدن را افزایش می دهند. ، و از رایج ترین مرکبات هستند که میزان زیادی ویتامین C دارند. مصرف مرکبات می تواند بدن را به فراوری کلاژن بیشتر تشویق کند.

6- میوه های استوایی

کدام میوه کلاژن ساز است؟ میوه های استوایی مثل ، و گواوا نیز از مواد غذایی کلاژن سازی هستند که فواید بی نظیری برای سلامت ما دارند. اگر به میوه های استوایی دسترسی دارید، بهتر است روزی یک تکه از این میوه ها را میل کنید.

7- لوبیا

لوبیا انواع مختلفی دارد و همه آن ها حاوی پروتئین هستند. پروتئین حاوی آمینو اسیدهایی است که به بدن در ساخت کلاژن کم می نماید. از طرف دیگر لوبیا علاوه بر پروتئین میزانی مس دارد که برای سنتز کلاژن ضروری است. استفاده از لوبیا به بدن یاری می نماید تا کلاژن بیشتری فراوری کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک لوبیا گرم با طعم رستورانی

8- سیر

از جمله این است که یکی از مفیدترین مواد غذایی کلاژن ساز در طب سنتی است. سیر حاوی گوگرد است و گوگرد یک ماده ضروری برای فراوری کلاژن است. مصرف سیر می تواند به جلوگیری از تجزیه کلاژن در بدن یاری کند و فراوری کلاژن را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف سیر به رژیم غذایی موجب افزایش فراوری کلاژن در بدن می گردد و در کنار آن فواید بی نظیری برای سلامت ما دارد.

9- اسفناج

اسفناج جز مفیدترین سبزیجات برای پیروی از یک رژیم غذایی سالم است. میزان زیادی کلروفیل دارد که برای تشکیل کلاژن در بدن ضروری است. خواص آنتی اکسیدانی موجود در اسفناج خون را تصفیه می نماید و به حفظ سلامت عمومی بدن و داشتن پوستی صاف و درخشان یاری می نماید.

10- گوجه فرنگی

خام یا پخته شده یکی دیگر از مواد غذایی حاوی کلاژن است که می تواند از پیر شدن پوست جلوگیری کند. گوجه فرنگی میزان لیکوپن و ویتامین C زیادی دارد و به فراوری کلاژن در بدن یاری می نماید.

11- بادام هندی

بادام هندی یکی دیگر از مواد غذایی کلاژن ساز است که زینک و مس زیادی دارد. مصرف بادام هندی می تواند به افزایش فراوری کلاژن در بدن یاری کند و از طرفی ویتامین ها و مواد مغذی ضروری بدن را تأمین کند.

12- فلفل دلمه ای

اگر در پی یک کلاژن ساز طبیعی برای صورت هستید، بهتر است از بهره ببرید. فلفل دلمه ای قرمز، سبز، نارنجی و زرد همگی میزان زیادی ویتامین C دارند و به فراوری کلاژن در بدن یاری می نمایند. ترکیبات ضد التهابی این فلفل برای سلامت پوست بسیار مفید است.

13- صدف

صدف سرشار از کلاژن است و این خبر برای افرادی که عاشق غذاهای دریایی هستند، یک خبر بی نظیر محسوب می گردد. صدف میزان زیادی مس دارد که به بدن در فراوری کلاژن بیشتر یاری می نماید.

14- گوشت گاو

گوشت گاو نیز همانند مرغ و ماهی حاوی میزان زیادی پروتئین است که به افزایش کلاژن سازی در بدن یاری می نماید. مطالعات نشان می دهد که استفاده از گوشت گاو به میزان اصولی می تواند در تأمین کلاژن ضروری بدن مؤثر باشد.

15- آب قلم

اگر کمی در خصوص مواد غذایی کلاژن ساز تحقیق نموده باشید، حتماً می دانید که میزان کلاژن زیادی دارد و برترین روش برای تأمین کلاژن مورد احتیاج بدن است. برای استخراج کلاژن از قلم باید استخوان ها را با میزانی آب و سرکه برای مدت 12 تا 24 ساعت بجوشانید تا همه کلاژن ها خارج شوند.

16- جلبک اسپیرولینا

بیشتر از 60 درصد جلبک اسپیرولینا از اسید آمینه تشکیل شده است. این جلبک که هم در آب های شیرین و هم آب های دریایی یافت می گردد، یکی از سالم ترین مواد غذایی کلاژن ساز است که به صورت مکمل و پودر یافت می گردد. امروزه در بسیاری از کرم های مراقبت از پوست از معجون کلاژن ساز اسپیرولینا برای صورت استفاده می گردد.

17- بروکلی

یک منبع طبیعی و کلاژن ساز قوی است که به صورت خام و پخته به افزایش ساخت کلاژن در بدن کم می نماید. ویتامین C موجود در کلم بروکلی برای سنتز کلاژن ضروری است و به شما برای تأمین کلاژن مورد احتیاج بدن و پوستتان یاری می نماید.

18- ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی دیگی از برترین مواد غذایی حاوی کلاژن است که به تقویت سنتز کلاژن در بدن یاری می نماید. دارای خواص ضد پیری و آبرسانی است. مطالعات نشان می دهد افرادی که به مدت 8 هفته از مکمل های آلوئه ورا استفاده می نمایند، چین و چروک های کمتری روی پوست دارند و صورت آن ها جوان تر است.

سایر مواد غذایی کلاژن ساز

19-

20-

21- سویا

22- لبنیات

23-

24- بادام

25-

26- تخم کدو

27- سبزیجات با رنگ تیره

28-

29- ژلاتین

30-

31- بذر کتان

32-

33- کلم

34- آلو

35-

36-

37- دانه چیا

38- شکلات تلخ

39-

40- میوه گل رز

بدترین غذاها برای کلاژن سازی

بیشتر غذاهای مفید همانند پروتئین ها و گیاهان برای افزایش فراوری کلاژن در بدن ضروری هستند. برای ساخت کلاژن در بدن باید از مصرف قندها و کربوهیدرات های ساده پرهیز کنید. استفاده بیش از حد از قندها و کربوهیدرات ها به کلاژن آسیب می رساند و سبب ایجاد التهاب در بدن می گردد. دردهای خفیف معده که بعد از مصرف کربوهیدرات و قند ایجاد می گردد، از نشانه های از دست دادن کلاژن در بدن است.

عوارض مصرف بیش از حد کلاژن

هر چند که کلاژن یک ماده ضروری برای سلامت پوست و بدن محسوب می گردد، اما به هر حال استفاده بیش از حد از غذاهای حاوی کلاژن یا مصرف زیاد می تواند عوارضی را در پی داشته باشد. از رایج ترین عوارض جانبی مصرف بیش از میزان کلاژن می تواند به موارد زیر اشاره نمود.

  • عارضه اسهال
  • سوزش سردل
  • معده درد
  • بثورات پوستی
  • سنگین شدن معده

کدام ویتامین ها و مواد معدنی موجب افزایش فراوری کلاژن می شوند؟

غذاهای حاوی ویتامین C، زینک، مس، پروتئین های ضروری از مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای تقویت فراوری کلاژن در بدن ضروری هستند.

آیا ضروری است از مکمل های کلاژن ساز قوی استفاده کنیم؟

استفاده از مکمل های کلاژن راه حل دیگری برای تأمین کلاژن مورد احتیاج بدن است. قبل از هر چیز باید بدانید که برترین روش مصرف کلاژن، استفاده از کلاژن هیدرولیز شده است به طور طبیعی مولکول های کلاژن میزان بزرگی دارند و به راحتی جذب نمی شوند. زمانی که مولکول های کلاژن هیدرولیز می شوند، به پپتیدهای کوچک تری تبدیل می شوند که جذب آن ها برای بدن ما راحت تر است.

بهتر است از مکمل هایی بهره ببرید که همراه با ویتامین C هستند تا بدن را به فراوری کلاژن بیشتر تشویق نمایند. سعی کنید از مصرف مکمل های حاوی قند و طعم دهنده های مصنوعی پرهیز کنید. به خاطر داشته باشید که هر چند که مصرف کلاژن به صورت مکمل و پودر می تواند برای پوست و سلامت بدن مفید باشد، اما هنوز این موضوع به طور قطع اثبات نشده است و احتیاج به مطالعات بیشتر دارد.

سوالات متداول

کدام میوه کلاژن ساز است؟

میوه هایی مثل پرتقال، کیوی، انبه، آناناس و گواوا سرشار از کلاژن هستند.

برترین ویتامین کلاژن ساز چیست؟

ویتامین C برترین ویتامین کلاژن ساز است که بدن را به فراوری کلاژن بیشتر تشویق می نماید.

منابع: thebeautyholic، eatthis، eatingwell

منبع: افق کوروش

به "فهرست 40 مواد غذایی کلاژن ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرست 40 مواد غذایی کلاژن ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید