ظاهر شدن یک علامت سوال در فضا!، عکس

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، گجت نیوز نوشت: هنگامی که تلسکوپ جیمز وب دو ستاره جوان را در فاصله ای بیش از هزار سال نوری نشانه گرفته بود، تصویری را شکار کرد که نمایانگر یک یا دو کهکشان به شکل علامت سوال است.

ظاهر شدن یک علامت سوال در فضا!، عکس

تلسکوپ فضایی جیمز وب با این ماموریت به فضا پرتاب شد که بر دانش ما از دوران ابتدایی پیدایش کیهان، بیفزاید؛ اما هر از گاهی، چیزهای غیرمنتظره ای هم پیدا می نماید. تازه ترین آن ها، تصویر یک کهکشان به شکل علامت سوال غول پیکر در دوردست ها است.

این تصویر که اخیرا به وسیله آژانس فضایی اروپا منتشر شد، در اصل دو ستاره در حال تشکیل به اسامی Herbig-Haro 46/47 را نشان می دهد که در فاصله 1470 سال نوری از زمین، در جایی از صورت فلکی بادبان (Vela Constellation) واقع شده اند. این دو ستاره، احاطه شده با دیسکی از مواد کیهانی هستند که طی دوران رشد میلیون ها ساله خود، از آن تغذیه می نمایند.

اما درست زیر ستاره ها و در پس زمینه تصویر، یک علامت سوال دیده می گردد. دانشمندان تا به امروز با چنین چیزی روبرو نشده بودند و هنوز نمی دانند که این شی فضایی عجیب، دقیقا چیست؛ ولی رنگ و شکل آن، سرنخ هایی به ما می دهد. به گفته یکی از اعضای تیم مدیریتی جیمز وب: این باید یک کهکشان در دوردست یا شاید هم کهکشان های در حال تماس با یکدیگر باشد.

بنابر این توضیحات، رنگ قرمز این شی، نشان دهنده فاصله بعیدش از ما است؛ اما هنوز به داده های بیشتری برای شناسایی آن احتیاج داریم.

به اعتقاد مت کاپلان، فیزیکدان دانشگاه ایالتی ایلینویز هم این می تواند تصویر دو کهکشان در حال ادغام با یکدیگر باشد. او بخش فوقانی علامت سوال را کهکشان بزرگ تر و این شکل دو بخشی با دُم خمیده را بین کهکشان های در حال ادغام، مرسوم می داند. البته این فیزیکدان، احتمالات دیگر را هم رد نمی نماید؛ اما می گوید هر چه که است، یک ستاره نیست.

به هرحال این اولین و آخرین شاهکار هنری جیمز وب نیست و به لطف تصویربرداری فروسرخ-نزدیک رزولوشن بالای آن، اکتشاف های دیگری هم در راه است. درباره تلسکوپی صحبت می کنیم که می تواند کهکشانی هایی را در فاصله 13.4 میلیون سال نوری و با عمری نزدیک به قدمت مه بانگ، رصد کند.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "ظاهر شدن یک علامت سوال در فضا!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظاهر شدن یک علامت سوال در فضا!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید