چرا در هنگام برخاستن هواپیما، نور کابین را کم می نمایند؟
به گزارش وبلاگ ورزشی 90، کم کردن نورکابین و بالابردن پرده های پنجره ها در هنگام برخاستن هواپیما از معیارهای استانداردهای ایمنی پرواز در حساس ترین لحظات هر پرواز ، همانند بلند شدن (Taking off) و به زمین نشستن (Landing)هواپیما می باشد. ولی آنها چه هدفی را دنبال می نمایند ؟ همان طور که معین است ، کم کردن نور کابین یک معیار ایمنی است که به چشمان مسافران اجازه می دهد که سریعتر خود را در هنگام تخلیه اظطراری هواپیما با نور محیط تطبیق دهند.

آقای کریس کوک یک خلبان ، با سابقه ای طولانی از پرواز در این خصوص می گوید : تصور کنید در یک اتاق نا آشنا و روشن و پر از موانع هستید و کسی چراغ ها را خاموش می نماید و از شما می خواهد که سریعا خارج شوید !
نورهای داخل کابین برای مطابقت با محیط خارجی تنظیم شده اند ، بنابراین در مواقع اضطراری ، مخصوصاً اگر نور داخل کابین خاموش گردد ، چشمان شما به نور تنظیم شده عادت نموده و شما نیازی به چند ثانیه اضافی که باید صبر کنید تا چشمان شما به تاریکی و یا روشنایی احتمالی عادت کند ،ندارید و این چند ثانیه ممکن است برای نجات جان شما بسیار حیاتی باشد . نور داخل کابین معمولاً به مانند نور هنگام غروب ، شب و یا صبح زود تنظیم می گردد .
و اگر چراغ های داخل کابین در هنگام حادثه خاموش نشوند ، نور کم باعث راحت تر پیدا کردن علامت خروج می گردد، که با روشن شدن خود باعث می گردد دنبال کردن جهت خروج از روی زمین راحت تر انجام گردد.
این موضوع بعلاوه بالا بردن پرده های پنجره ها نیز ارتباط دارد. با تاریک شدن نور داخل کابین ، هر منبع نور خارجی ، مخصوصاً آتش سوزی و یا خطرات دیگر راحت تر به وسیله خدمه پرواز شناسایی می شوند و تصمیم گرفتن برای اینکه کدام سمت هواپیما برای تخلیه مسافرین مناسب است را راحت تر می سازد . به طور مثال اگر در قسمتی از هواپیما آتش سوزی رخ داده باشد، مسافرین از سمت دیگری تخلیه می شوند.
بنابراین استفاده از پرده پنجره ها به منظور داشتن دید بهتر خدمه از محیط خارجی و قسمت های مختلف هواپیما مانند : موتور، بالها و غیره ، می باشد .
منبع : aviation.stackexchange
منبع: الی گشت