همه چیز درباره قانون وزارت کار برای تسویه حساب

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، ممکن است به عنوان کارگر، به هر دلیلی تصمیم گرفته باشید که محل کار خود را ترک کنید. احتمالاً مدت قرارداد شما به اتمام رسیده یا اینکه از محل کار خود استعفا داده اید. برای اینکه محل کار خود را ترک کنید، باید تسویه حساب صورت بگیرد. تسویه کردن حساب بین کارفرما و کارگر، قوانین مخصوص به خود را دارد که بسیاری از افراد، از این قوانین بی اطلاع هستند. در ادامه، به آنالیز قانون وزارت کار برای تسویه حساب خواهیم پرداخت.

همه چیز درباره قانون وزارت کار برای تسویه حساب

جزئیات نحوه قطع همکاری

برای به سرانجام رسیدن همکاری کارگر با هر مجموعه ای، اقداماتی صورت می گیرد که به آن ها اصطلاحاً تسویه حساب می گویند. وقتی قراردادی که بین کارگر و کارفرما منعقد شده به اتمام برسد، همکاری آنها هم به سرانجام می رسد. برای سرانجام دادن به همکاری، کارفرما موظف است که همه حق و حقوق کارگر را به او پرداخت کند.

با وجود قانون وزارت کار برای تسویه حساب، همچنان شاهد این هستیم که فرایند آن به درستی شکل نگرفته و با مشکلاتی همراه است. به همین علت، معمولاً اختلاف و شکایت بین کارگر و کارفرما شکل می گیرد. برای اینکه از بروز اختلاف و شکایت جلوگیری گردد، باید هر دوطرف، قوانین را به خوبی بدانند و به آنها عمل نمایند.

قانون وزارت کار برای تسویه حساب چیست؟

گفتنی است که از طرف اداره کار، اصل و ماده قانونی خاصی برای تسویه حساب تعریف نشده است؛ بلکه کارگر و کارفرما، باید به صورت توافقی و رضایت هر دو طرف، این مرحله را انجام دهند. اما باید بدانید که درصورت به درازا کشیدن این فرایند، کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند.

کارفرما، در رابطه با تسویه حساب باید قوانینی را به خاطر داشته باشد و به آنها عمل کند. از موارد مهم و قابل توجه، می توان به این اشاره نمود که چه قرارداد بین کارگر و کارفرما فسخ و چه به سرانجام رسیده باشد، کارفرما وظیفه دارد مبلغی را به عنوان سنوات خدمت به کارگر بپردازد. فرقی ندارد که کارگر اخراج شده یا خودش کار را ترک نموده باشد، در هر صورت مستحق دریافت این مبلغ خواهد بود.

کارفرمایان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که بعد از سرانجام مدت قرارداد با کارگر، علاوه بر اینکه باید حقوق، دستمزد، مزایا و پاداش او را حساب نمایند و بپردازند، باید به پرداخت حق سنوات او هم توجه نمایند. یعنی ضروری است که حق سنوات خدمت کارگر را هم در کنار سایر موارد تسویه حساب پرداخت نمایند.

تسویه حساب قانونی به وسیله کارفرما

حالا که متوجه شدیم بعد از اتمام قرارداد، کارفرما موظف است که حق سنوات خدمت کارگر را بپردازد، باید درمورد نحوه پرداخت آن هم صحبت کنیم. این پرداخت باید با رعایت بعضی قوانین همراه باشد تا شکل درست و اصولی به خود بگیرد. برای مثال، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برگه تسویه حساب با کارگر، باید طوری تنظیم گردد که رضایت دوطرف را در بر داشته باشد و جایی برای شکایت باقی نگذارد.
  • زمان تسویه حساب، وقتی است که قرارداد کارگر با کارفرما به سرانجام رسیده باشد.
  • اگر قرارداد با کارگر به صورت موقت بسته شده باشد و مدت آن به سرانجام برسد و قرارداد دوباره تمدید گردد، باید تسویه حساب صورت بگیرد. یعنی با هربار تمام شدن قرارداد، تسویه حساب انجام می گردد.
  • طبق قوانینی که وزارت کار معین نموده، کارگر حق دارد که مزایایی مثل حق مسکن، حق اولاد، حق خوار و بار و بن کارگری دریافت کند.
  • با توجه به اینکه وزارت کار، هر سال برای کارگران پاداش، عیدی و مرخصی در نظر می گیرد، هنگام تسویه حساب باید به رعایت این حقوق هم پرداخته گردد.

مراحل تسویه حساب با کارگر

بعد از سرانجام قرارداد، کارفرما برگه ای را تنظیم نموده و در آن تمامی حقوق کارگر را ذکر می نماید. بعد از اینکه مبلغ تسویه به کارگر پرداخت شد، این توافق باید به امضای کارگر درآید. گفتنی است که مبلغ تسویه حساب، حتماً باید به صورت تراکنش بانکی پرداخت گردد؛ بنابراین پرداخت نقدی، درست نیست. مراحل تسویه حساب عبارتند از:

تسویه حساب اداری

ممکن است کارگر در کارگاه و واحدی که مشغول به کار است، از ابزار به خصوصی استفاده نموده یا وسیله ای را به امانت گرفته باشد؛ بعلاوه امکان دارد برای رعایت نکات ایمنی، بعضی لوازم محافظتی دریافت نموده باشد که باید

تسویه حساب اقتصادی کارگربرای تسویه حساب، ابتدا آن ها را تحویل دهد و رسید دریافت کند.

وقتی کارگر همه لوازم و ابزارها را سالم به کارگاه پس داد، بعد از آن نوبت تسویه حساب اقتصادی می رسد. در این مرحله، کارگر به بخش اداری مراجعه می نماید تا روزهای کاری ، غیبت ها، مرخصی ها و چنین مواردی محاسبه شوند.

مراجعه به واحد حسابداری

بعد از اینکه تکلیف روزهای کاری کارگر معین شد، باید به واحد حسابداری مراجعه کند. در این واحد، کارفرما موظف است تمام حقوق و مزایای کارگر را حساب نموده و هر بستانکاری را از آن کم کند. سپس مزایای سرانجام کار را با کارگر حساب کند.

محاسبه مزایای سرانجام کار

طبق قانون وزارت کار برای تسویه حساب در حین محاسبه مزایای سرانجام کار، قوانین زیر رعایت می شوند:

  • کارگر مستحق این است که به ازای هر سال کار در واحد کاری خود، به مقدار یک ماه دستمزد، حق سنوات دریافت کند. اگر سابقه کاری او کمتر از یک سال است، به ازای هر ماه، برابر با دو و نیم روز حقوق پایه، مبلغ دریافت خواهد نمود.
  • برای کارگرانی که بیش از یک سال سابقه دارند، برای هر سال برابر با دو ماه دستمزد و برای کارگرانی که کمتر از یک سال فعالیت داشته اند، برای هر ماه، برابر با5 روز دستمزد، عیدی و پاداش محاسبه می گردد.
  • هر کارگر، در سال می تواند نهایتاً 9 روز از مرخصی های خود را ذخیره کند؛ باقی روزهای مرخصی، سوخت به حساب می آیند، مگر اینکه کارگر و کارفرما برای این روزها توافق نموده باشند که کارگر حقوق دریافت کند.
  • بعضی کارگران و کارفرمایان، با هم توافق می نمایند که به ازای روزهایی که کارگر از مرخصی خود را استفاده ننموده است، حقوق دریافت کند. برای هر روز مرخصی که استفاده نشده باشد، یک سی ام مزایا حساب می گردد.

دریافت رضایت نامه از کارفرما

وقتی کارگر از کارفرمای خود رضایت نامه دریافت کند، مسلماً در آینده می تواند راحت تر شغل پیدا کند. بنابراین در صورتی که کارفرما از کارگر راضی باشد، کارگر می تواند از او درخواست رضایت نامه کند.

حرف آخر

در این نوشتار به قانون وزارت کار برای تسویه حساب و الزام رعایت آن پرداختیم. بنابراین به عنوان کارفرما ضروری است این موارد را رعایت کنید تا از هرگونه شکایت جلوگیری گردد. بعلاوه کارگران هم باید این نکات را به خوبی بدانند تا حق خود را تمام و کمال از کارفرما دریافت نمایند و دچار اختلاف با او نشوند.

منبع: بلاگ دیوار

به "همه چیز درباره قانون وزارت کار برای تسویه حساب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره قانون وزارت کار برای تسویه حساب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید