توسعه استان سمنان منوط به برطرف مشکل کم آبی

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، استاندار سمنان، توسعه استان را منوط به برطرف مشکل کم آبی در استان دانست و اضافه نمود: باید علاوه بر تامین منابع جدید در زمینه اجرای طرح های آبخیزداری، مدیریت و بهینه سازی مصرف، توسعه آبیاری های نوین و اصلاح الگوی کشت و... کوشش کنیم.

توسعه استان سمنان منوط به برطرف مشکل کم آبی

به گزارش وبلاگ ورزشی 90، علیرضا آشناگر در جشن مردمی ارتقای فرودگاه بین المللی شاهرود از کم آبی به عنوان مهمترین مشکل و محدودیت در این استان پهناور نام برد و گفت: باتوجه به اهمیت موضوع رئیس جمهور و دولت به صورت جدی به مشکل کم آبی ورود نموده و در تلاشند که این مشکل برطرف گردد.

وی افزود: ارتقای فرودگاه شاهرود به فرودگاه بین المللی از وعده های دولت تدبیر و امید بود که خوشبختانه امروز محقق شده است. وجود این دو فرودگاه می تواند علاوه بر بسترسازی برای بهبود صادرات و حمل و نقل در رونق بیشتر صنعت گردشگری استان نقش مهمی ایفا نماید.

استاندار سمنان با اشاره به ظرفیت های ویژه شاهرود در دو بخش کشاورزی و گردشگری افزود: این فرودگاه می تواند زمینه ساز تحول در منطقه و رشد و توسعه بیشتر آن گردد.

وی با اشاره به اختصاص اولین سفر درون استانی خود به شاهرود گفت: شهرستان شاهرود به دلیل وسعت بالا، ظرفیت های متعدد در بخش های کشاورزی، گردشگری، معدنی ، جمعیت زیاد، نیروی انسانی مستعد و.. از پتانسیل بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به محدودیت های اعتباری در اجرای پروژه ها یادآور شد: برای برطرف این مشکل زمینه را برای استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی فراهم می کنیم.

وی بر ضرورت جذب و ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان تاکید نمود و گفت: استانداری سمنان همه توان خود را در راستای جذب سرمایه گذاران به کار می گیرد.

پیش از این مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفته، تدوین و نهایی شدن سند توسعه آب استان سمنان عاملی شد که طرح های انتقال بین حوزه ای آب در استان، از جمله انتقال آب دریای خزر توجیه پذیری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار وبلاگ ورزشی 90، ایرج حیدریان در جلسه شورای اداری استان سمنان افزود: سند توسعه آب استان سمنان در جلسات شورای سازگاری با منابع آبی استان تهیه و تدوین شد و در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه شد و گزارش آن به وزیر نیرو نیز ابلاغ شد و وزیر نیرو اعلام کرد که گام بلندی برای انتقال آب دریای خزر در استان سمنان برداشته شد.

وی افزود: تدوین و نهایی شدن سند توسعه آب استان سمنان عاملی شد که طرح های انتقال بین حوزه ای آب در استان، از جمله انتقال آب دریای خزر توجیه پذیری داشته باشد، اقداماتی که در راستای سند توسعه آب استان انجام شد، منجر شد بر اینکه سند آمایش آب محور نیز تهیه و تدوین گردد و این پشتوانه محکمی برای انتقال آب دریای خزر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان خاطرنشان نموده، هر اقدامی که در بحث مدیریت مصرف آب ضروری است در استان سمنان اجرا شده و در حال اجرا است تا این موضوع عملیاتی گردد و یکی از مهمترین این اقدامات کاهش 31 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی در یک بازه 10 ساله است و این به آن معنی نیست که با کاهش مصرف آب، فراوری نیز کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به دستاوردهای این طرح در امسال ادامه داد: امسال با کاهش 31 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی، افزایش 27 درصدی میزان فراوری را شاهد بودیم؛ میزان فراوری سالانه از یک میلیون و 184 هزار و 406 تن، به یک میلیون و 502 هزار و 356 تن افزایش پیدا نموده است. بهره وری در بخش زراعی از 1.32 به 3.6 رسیده و افزایش نرخ بهره وری نیز از 1.31 به 2.56 رسیده است.

وی ادامه داد: با پشتیبانی استاندار سمنان و نمایندگان استان و انسجام و همدلی خوبی که انجام شد و دفاعی که برای اجرای طرح های انتقال بین حوزه ای در استان صورت گرفت، مجوز تخصیص آنها صادر شد که این این قدم مهمی در راستان تأمین منابع آبی جدید در استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان توضیح داد: تقاضا دارم در ادامه سازمان ها و ارگان های دیگر مانند صنعت استان در موضوع بازچرخانی آب یاری نمایند تا بتوانیم بعد از نهایی شدن سند توسعه آب استان، در اولین فرصت، بحث های سرمایه گذاری را به جایی برسانیم.

حیدریان اظهار کرد: در همین راستا به دستور استاندار سمنان و جهت آنالیز الگوهای تأمین منابع مالی پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به منطقه گل گهر سیرجان، سفری به استان هرمزگان داشتیم تا بتوانیم الگوهای تأمین مالی در طرح انتقال آب دریای خزر را نهادینه کنیم، چرا که در شرایط فعلی نمی توانیم با منابع مالی عمومی طرحی را به اجرا برسانیم.

وی افزود: پروژه انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در فهرست بهای مالی سال 1395، حدود 6000 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و در جلسات متعدد در وزارت نیرو، برای تأمین منابع مالی و بودجه ای بحث و تبادل نظر شده است که توفیق بزرگی برای استان سمنان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان همچنین با بیان اینکه 78 هزار میلیارد مترمکعب آب دریای خزر تحت اختیار چند کشور است، گفت: حق آبه ایجاد کردن از دریای خزر یک توفیق بزرگ و ارزشمند برای کل کشور و فلات کویر مرکزی و همچنین استان سمنان است و می توانیم در بخش صنعت، اشتغال، فراوری و... در استان به توفیقات بیشتری دست پیدا کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توسعه استان سمنان منوط به برطرف مشکل کم آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه استان سمنان منوط به برطرف مشکل کم آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید